یک قلاده پلنگ زخمی ایرانی در دامنه های دنا تلف شد


یک قلاده پلنگ زخمی ایرانی در دامنه های دنا تلف شد

یاسوج- ایرنا- مسئول روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک قلاده پلنگ زخمی مشهور به پلنگ ایرانی بعد از ظهر جمعه در منطقه گردشگری تنگ مهریان یاسوج تلف شد.

هادی سینایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پس از شلیک موفق دارت و بیهوش کردن پلنگ ، متاسفانه به دلیل جراحت ناشی از گلوله اسلحه تفنگ از نوع ساچمه زنی که از قبل به پلنگ اصابت کرده بود ریکاوری موفقیت آمیز نبود و پلنگ پس از نزدیک به ۲ ساعت تلاش غروب دیروز جمعه تلف شد .

رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان در تشریح موضوع تصریح کرد : پس از تماس تلفنی دو نفر از باغداران تنگ مهریان در حاشیه رودخانه و در منتهی الیه مرز منطقه حفاظت شده و آزاد، مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ زخمی به دو کارگر پاکبان باغ ، مامورین یگان حفاظت محیط زیست اداره کل و شهرستان با تجهیزات کامل بیهوش کننده حیات وحش به همراه دامپزشک به محل اعزام شدند .

سینایی افزود : مسئول باغ گردشگری به ماموران محیط زیست گفت : پلنگ زخمی که از ناحیه راست بدن دچار خون ریزی شدید بود به دو کارگر باغ که مشغول جمع آوری زباله بودند حمله کرد اما بدلیل سر و صدا نتوانست به کارگران آسیبی برساند و پس از ناکامی به سمت پایین دره حرکت کرد .

سینایی افزود : درهمین راستا خانواده ای که خود را در ماشین محبوس کرده بودند به محض مشاهده ماموران از ماشین پیاده شده و گفتند : قصد داشتیم ساعتی را در کنار رودخانه سپری کنیم اما به محض حضور ، مشاهده کردیم در باغ تفریحی روبه رو یک قلاده پلنگ به سمت ما می آید ، از ترس پا به فرار گذاشتیم و خود را در ماشین محبوس کردیم تا آسیبی به ما نرساند.

وی گفت : اکیپ حاضر در صحنه با اطمینان از صحت و سقم گزارش ، موضوع را با تیم بیهوش کننده از شیراز در جریان گذاشته و شرایط توپوگرافی منطقه ای که پلنگ در آن احتمال داشت مخفی شده باشد را شرح دادند اما تیم شیراز پس از شنیدن شرایط، به دلیل تراکم بالای درخت و درختچه در محل ، محیط آزاد و غیر قابل پیش بینی رفتار آن و همچنین عصبانیت زیاد پلنگ به دلیل زخم و جراحتی که از قبل برداشته بود شرایط را سخت ارزیابی کردند و با این وجود تیم حاضر در صحنه منتظر نمانده و کار خود را آغاز کردند.

سینایی افزود : با همه این اتفاقات و سختی شرایط کار ، تیم حاضر در محل با نظارت دامپزشک موفق شدند با شلیک ۲ دارت ( داروی مخصوص بیهوش کردن حیات وحش ) پلنگ را بیهوش و آن را فورا به آزمایشگاه اداره منتقل کنند .

رئیس اداره روابط عمومی محیط زیست استان تصریح کرد : تا نزدیک به ۲ ساعت حیوان در شرایطی که نبض و تپش قلب داشت در اداره کل زنده بود اما متاسفانه به دلیل جراحت بالا و خون زیادی که قبلا از پلنگ رفته بود ریکاوری نشد و پلنگ ماده با سه سال سن تلف شد .

وی گفت : معاینه بالینی لاشه توسط دامپزشک نشان داد ، پلنگ ساعت ها قبل که زخم آن هنوز تازگی داشت از ناحیه پهلوی راست مورد اصابت گلوله چهار پاره قرار گرفته بود و خون ریزی داخلی مرگ آن را رقم زد .

وی اظهار داشت که هنوز مشخص نیست که پلنگ ایرانی چه زمان و توسط چه کسی مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا در شمال یاسوج از مناطق مهم محل زندگی پلنگ ایرانی است و تاکنون ده ها قلاده پلنگ در این منطقه شناسایی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عجیب ترین جاده جهان را تماشا کنید!