بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی


بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا محققان یکی از شرکت‌های فناور در حال بومی‌سازی دستگاهی برای بررسی وضعیت سلامت افراد ایرانی هستند و به گفته آنها داده‌های این دستگاه علاوه بر آنکه امکان جلوگیری از بروز بیماری‌هایی چون آلزایمر را فراهم می‌کند، موجب ارتقای عملکرد سازمان‌ها نیز خواهد شد. دکتر سروش لهراسبی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا،...

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا محققان یکی از شرکت‌های فناور در حال بومی‌سازی دستگاهی برای بررسی وضعیت سلامت افراد ایرانی هستند و به گفته آنها داده‌های این دستگاه علاوه بر آنکه امکان جلوگیری از بروز بیماری‌هایی چون آلزایمر را فراهم می‌کند، موجب ارتقای عملکرد سازمان‌ها نیز خواهد شد.

دکتر سروش لهراسبی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دستگاه آنالیز سیگنال‌های مغزی تولید شده، گفت: در مغز یکسری شاخص‌های شناختی داریم که از این شاخص‌ها می‌توان به عنوان بیومارکرهای مغزی برای بررسی وضعیت سلامت افراد بهره برد. بنا بر تعریف علم پزشکی، بیومارکرها، شاخص‌هایی هستند که با اندازه‌گیری‌های چند مرحله‌ای، می‌توانند اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت فرد ارائه کنند.

وی نمونه این شاخص‌های بیومارکری را فشار خون نام برد و اظهار کرد: عدد اعلام شده برای فشار خون، شاخصی از وضعیت سلامت فرد است و اگر بتوانیم چنین شاخص‌هایی از عملکرد مغز فرد جمع‌آوری کنیم، این امکان را به ما می‌دهد که بفهمیم میزان توجه، حافظه و یا سرعت عمل فرد در چه سطحی قرار دارد.

لهراسبی با بیان اینکه چنین شاخص‌هایی رفتار هر فرد را بیان می‌کند، خاطر نشان کرد: بر این اساس ما دستگاهی را طراحی کردیم که از طریق آن داده‌های مربوط به مغز هر فرد را جمع آوری و آنالیز می‌کند و بر اساس داده‌هایی که به دست می‌آید، می‌توانیم وضعیت سلامت روان افراد را مورد بررسی قرار دهیم.

مجری طرح خاطر نشان کرد: داده‌های به دست آمده از این دستگاه ما را در پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها در افراد یاری می‌کند، ضمن آنکه امکان پیش‌بینی بسیاری از اتفاقاتی را که قرار است در آینده برای فرد پیش بیاید، فراهم خواهد کرد.

این محقق اضافه کرد: به عنوان مثال این پیش‌بینی‌ها باعث می‌شود که از بروز تصادف برای یک کارمند خسته جلوگیری شود، ضمن آنکه با این روش می‌توان از بروز برخی‌ها بیماری‌ها چون آلزایمر و اختلالات توجه در کودکان و بزرگسالان پیشگیری ‌کرد.

وی تصریح کرد: دانش این روش با همکاری دانشگاه کمبریج توسعه یافت و ما این فناوری را در تحلیل داده‌های جامعه ایرانی، بومی‌سازی می‌کنیم؛ چرا که اگر چنین تست‌هایی بین‌المللی باشد، ما برای استخراج داده‌ها نیاز به آنالیز داریم.

لهراسبی با تاکید بر اینکه نسخه ایرانی این محصول در صورت دریافت حمایت‌ها در حال توسعه است، افزود: در حال حاضر مراکز درمانی بیشترین استفاده را از این دستگاه بردند، ضمن آنکه سازمان‌ها نیز از این دستگاه استقبال کردند؛ چرا که این دستگاه با بررسی سلامت روان کارمندان موجب ارتقای سازمان‌ها خواهد شد. این در حالی است که سازمان‌ها برای بررسی وضعیت کارمندان به شیوه سنتی و با استفاده از پرسشنامه اقدام می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید