آیا معلولان می توانند هر گونه سفری را تجربه کنند؟


آیا معلولان می توانند هر گونه سفری را تجربه کنند؟

به گزارش «دنیای سفر»، سعید ضروری در گفت و گو با ایسنا به شرح زندگی خود و ماجرای تأسیس و به کارگیری گروه «ماجراجویان معلول ایرانی» پرداخت و اظهار کرد: هیجان و ماجراجویی به معنای دور شدن از نقطه امن و به چالش کشیدن ترس ها و مواجه شدن با آن ها است. من نیز دارای معلولیت شدید ناشی از بیماری دیستروفی عضلانی هستم، بیماری که در آن عضلات قدرت خود را به...

مدیر گروه ماجراجویان معلول ایران گفت: هدف گروه ماجراجویان معلول ایجاد فرصت تجربه پرواز، غواصی، رفتینگ، کایاک سواری، ماجراجویی، آشنایی با حیات وحش و ... برای افراد دارای معلولیت است که بدون فعالیت ما شاید فرصت تجربه ماجراجویی و سفر برای این افراد فرهم نمی شد.

به گزارش «دنیای سفر»، سعید ضروری در گفت و گو با ایسنا به شرح زندگی خود و ماجرای تأسیس و به کارگیری گروه «ماجراجویان معلول ایرانی» پرداخت و اظهار کرد: هیجان و ماجراجویی به معنای دور شدن از نقطه امن و به چالش کشیدن ترس ها و مواجه شدن با آن ها است. من نیز دارای معلولیت شدید ناشی از بیماری دیستروفی عضلانی هستم، بیماری که در آن عضلات قدرت خود را به تدریج از دست می دهند.

وی ادامه داد: با این حال در طول این سال ها توانستم کارهایی انجام دهم که شاید به دور از باور و ذهن باشد. از سال ۸۵ بعد از ورود به دانشگاه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی تصمیم گرفتم پس از اتمام دوران تحصیل خود و در فضایی که هنوز اینترنت در دسترس همگان قرار نداشت یک آموزشگاه مجازی زبان راه اندازی کنم تا فرصت یادگیری انگلیسی برای افرادی که به مانند خودم دارای معلولیت بودند فراهم شود. در نهایت در سال ۹۰ موفق به تاسیس آموزشگاه شدم.

مدیر گروه ماجراجویان معلول ایرانی خاطرنشان کرد: در این مسیر با شناخت روحیات خود متوجه شدم که به سفر و هیجان علاقه مند هستم و این علاقه مرا به سمت فرودگاه نیز سوق داد. تجربه اولین پرواز در سال ۸۸ با هواپیمای فوق سبک کمک کرد تا بیشتر از قبل متوجه شوم به چه چیزهایی علاقه مند هستم.

ضروری اضافه کرد: پس از این تجربه، فرصت سفر به هند به عنوان عضو افتخاری انجمن دیستروفی عضلانی نقطه پرتابی از فضای امن خانه و زمینه ساز ورود من به دنیای سفر شد و متوجه شدم که خواسته من از این دنیا، سفر و ماجراجویی است. تمام سعی من در این سال ها آن بود که موانع سفر و ماجراجویی را بر طرف کنم، البته داشتن درآمد نیز از اولویت هایم بود.

آیا افراد دارای معلولیت می توانند هر گونه سفری را تجربه کنند؟

ضروری در ارتباط با چگونگی تأسیس گروه «ماجراجویان معلول ایرانی» تصریح کرد: پس از ماجراجویی از اوج آسمان تا اعماق دریا و زمین و تجربه تقریباً تمام هیجانات زندگی، تصمیم گرفتم تجربیاتم را در اختیار سایر افراد علاقه مند به سفر و ماجراجویی که معلولیت دارند در قالب تیمی قرار دهم.

وی اضافه کرد: این گروه با کسب سال ها تجربه فرصت تجربه پرواز، غواصی، رفتینگ، کایاک سواری، ماجراجویی، آشنایی با حیات وحش، آسمان شب، پرنده نگری و طبیعت گردی را برای افراد دارای معلولیت فراهم کرده است و می توانم ادعا کنم که اگر من فعالیت در این حوزه ها را آغاز نمی کردم شاید فرصت تجربه ماجراجویی و سفر برای افراد داری معلولیت فراهم نمی شد.

ضروری بیان کرد: رسیدن به این هدف چندان کار ساده ای برای من نبود اما حضور افراد متخصص برای کمک به من در ادامه راه بسیار تاثیرگذار بود؛ چراکه همه می دانستند هدف من و این گروه فراهم کردن فرصتی برابر در ماجراجویی و سفر برای تمام افراد بود.

مدیر گروه ماجراجویان دارای معلولیت گفت: به واسطه رخ داد فعالیت های ماجراجویانه از جمله انواع پرواز با پاراگلایدر، جایروپلن، پاراموتور، انواع سفرهای طبیعت محور، غواصی و از سویی عدم تجربه افراد دارای معلولیت و جذاب و نو بودن آن ها، فعالیت های این گروه به مرور زمان در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت و افراد زیادی با این فعالیت ها آشنا شدند و درخواست برای تجربه این کارها در میان افراد دارای معلولیت افزایش پیدا کرد.

گروه ماجراجویان معلول ایرانی هر نوع سفر و ماجراجویی را تجربه می کنند

ضروری در خصوص اهداف گروه ماجراجویان معلول ایرانی خاطرنشان کرد: گروه ماجراجویان معلول ایرانی این امکان را فراهم می کند که افراد دارای معلولیت بتوانند در کنار ماجراجویی فعالیت هایی چون پرواز، غواصی، قایق رانی، کایاک سواری، عبور از کویرهای مخوف ایران و کمپ کردن در دل طبیعت را تجربه کنند. تمام فعالیت های گفته شده با بهترین تیم ها انجام می شود و این گروه با هیچ نهاد و سازمانی همکاری نمی کند و فعالیت ها کاملا مستقل صورت می گیرند.

وی ادامه داد: ماجراجویی فراتر از باور است و مقیاس ها و سختی های مختلفی دارد، افرادی که معلولیتی ندارند با ترس های زیادی مواجه می شوند و ماجراجویی با معلولیت، این ترس ها را دو چندان می کند. به عنوان مثال من فعالیت های خود را از سال ۹۱ آغاز کردم، فعالیت هایی که شاید باورشان دور از ذهن بود.

ضروری خاطرنشان کرد: ۱۰ سال فعالیت و تجربه غواصی آزاد، چند مرتبه سقوط آزاد از هواپیما و بالگرد، پرواز با ویلچر تا ارتفاع ۵۰۰ متری، تجربه زیپ لاین با ولیچر موجب شد تا در جهان شناخته شوم و این فعالیت ها انگیزه ای شود برای معلولین که ببینند آن ها نیز قادر به انجام این گونه فعالیت ها هستند.

مدیر گروه ماجراجویان دارای معلولیت بیان کرد: در نهادهای بین المللی مربوط به ماجراجویی مانند انجمن بین المللی ادونچر تراپی، کمیته پارارفتینگ فدراسیون بین المللی رفتینگ به عنوان تنها آسیایی عضویت دارم و آیین نامه مسابقات جهانی رفتینگ معلولین را همراه با سایر اعضا که از کشورهای مختلف و مطرح دنیا بودند تدوین کرده ایم.

وی افزود: تمام تجربیاتی را که در این راه کسب کرده ام از طریق گروه ماجراجویان معلول ایران در اختیار سایر افراد معلول قرار می دهم که تمام این موارد تنها با کمک متخصصان و افراد حرفه ای و بدون حمایت های دولتی صورت گرفته است. فعالیت های این گروه راه را برای گردشگری دسترس پذیر و سایر افرادی که قرار است در آینده به این موضوع ورود کنند، هموار می کند؛ چراکه موضوع سفرهای خاص افراد دارای معلولیت یک معمای حل شده است.

ضروری تشریح کرد: فعالیت ها و سفرهای این گروه باعث خواهد شد تا هتل ها و اقامتگاه ها مناسب سازی شوند. از طرفی حضور این افراد برای اقامتگاه ها به لحاظ مالی کمک کننده خواهد بود، چراکه افراد دارای معلولیت حداقل ۱۵ درصد جمعیت را به خود اختصاص می دهند که اگر به این جمعیت ۱۰ درصد افراد سالمند را نیز اضافه کنیم برای بازاریابان این حوزه فرصت های خوبی فراهم خواهد شد.

سعید ضروری در خصوص فعالیت های شخصی و شغلی خود گفت: علاوه بر تجربه دنیای ماجراجویی به همان نسبت در فضای اشتغال زایی و کسب وکار نیز در حال فعالیت هستم. در حال حاضر علاوه بر مدیریت دارالترجمه ۲۴ و روزنامه نگاری حوزه سفر و ماجراجویی به دنبال راه اندازی وب سایت هستم و همچنین با شرکتی در زمینه مشاوره گردشگری همکاری نزدیک دارم. در حوزه سفر، ماجراجویی و معلولیت مقالات و یادداشت های بسیاری نوشته ام که برای اولین بار تعداد زیادی از آن ها به فارسی منتشر شده اند.

زندگی ضروری، کتابی در قالب روایت ها و تصمیم گیری ها

وی در مورد کتاب «زندگی ضروری» تصریح کرد: این کتاب داستان زندگی من است و با اولیت تصویر ذهنی ام آغاز شده است. این کتاب صرفا بیان اتفاقات و ماجراهای زندگی نیست بلکه نمایش نحوه عملکرد ذهن من در مواجهه با چالش ها، سختی ها، شکست ها و موفقیت ها است.

مدیر گروه ماجراجویان دارای معلولیت اضافه کرد: این کتاب حاوی کلمات کلیدی و جملات نابی است که به فراخور موقعیت نوشته شده اند. فروریختن، تخریب شدن و از نو ساختن در سراسر کتاب به خوبی روایت شده و در دوران نوجوانی این فروریختن ها، تخریب شدن ها و از نو ساختن ها به شکلی دیگر و به صورت روحی در من که انسانی در جستجوی تأثیرگذاری هستم، بیان شده است. این کتاب در قالب روایت ماجراها و تصمیم گیری ها، به خوبی نشان می دهد مرور اتفاقات دوران کودکی چه تأثیری روی افراد می تواند داشته باشد.

ضروری ادامه داد: نقش پدر و مادر در شکل گیری استقلال مالی و واکنش ها نسبت به اتفاق های به ظاهر ناخوشایند زندگی، نشان دهنده وجود لایه های قابل بحث در این کتاب است. از مهمترین نکات مهم در رابطه با این کتاب نمایش «قدرت ذهن» است. در این کتاب سعی شده است به خوبی با روایت ماجراهای واقعی زندگی به دور از توصیفات طولانی و سنگین ادبی، به اهمیت وجود تاب آوری و داشتن برنامه برای زندگی با وجود تمام جبر موجود در جامعه پرداخته شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...