این کارهای همسرتون اعتماد به نفس شما رو نابود می کنه !


این کارهای همسرتون اعتماد به نفس شما رو نابود می کنه !

زندگی زناشویی با اعتماد به نفس پایین مانند رانندگی با ترمزدستی است. جالب است بدانید، میزان اعتماد به نفس طرفین است که می‌تواند باعث موفقیت ازدواج شود یا تاثیرات منفی آن باعث یک زندگی زناشویی ناموفق شود. به گزارش اقتصاد آنلاین، نداشتن اعتماد به نفس در زندگی زناشویی می‌تواند باعث ایجاد مشاجره‌های پیاپی، شک، کاهش صداقت و صمیمیت شود. با توجه به...

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی کدام‌اند؟ منفی‌نگری حسادت عذرخواهی مداوم برای همه‌چیز کناره‌گیری اجتماعی قرار ندادن نیازهای خود در اولویت حساسیت و زودرنج بودن انتقادپذیر نبودن واکنش نامناسب در مقابل تعریف و تحسین وابستگی بیش از حد دنبال جلب توجه بودن دروغ‌گویی تأثیرات منفی کمبود اعتماد به نفس بر همسر و زندگی زناشویی چیست؟ بهترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زندگی مشترک زناشویی کدام‌اند؟ مسئولیت‌پذیری را در خود افزایش دهید شرایط و موقعیت‌های آزاردهنده را شناسایی کنید خود را به چالش بکشید افکار منفی را متوقف کنید ترس از دست دادن، شما را وادار به خروج از رابطه می‌کند نقاط قوت خود را به خود یادآوری کنید با خودتان صادق باشید از کمک خواستن خجالت نکشید ورزش کنید به ظاهر خود اهمیت دهید علایق خود را توسعه دهید سندروم ایمپاسر خود را مهار کنید چگونه اعتماد به نفس همسرم را بالا ببرم؟ از همسر خود تعریف و تمجید کنید او را در شرایط سخت حمایت کنید او را با علایقش خوشحال کنید به وعده‌های خود عمل کنید سپاسگزار باشید او را همان‌گونه که هست بپذیرید جملات خود را در غالب «ما» به جای «من» بیان کنید سخن پایانی سوالات متداول علت کمبود اعتماد به نفس چیست؟ نشانه‌های اعتماد به نفس پایین چیست؟ چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببرم؟ اعتماد به نفس پایین چه تأثیری در رابطه زناشویی دارد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، نداشتن اعتماد به نفس در زندگی زناشویی می‌تواند باعث ایجاد مشاجره‌های پیاپی، شک، کاهش صداقت و صمیمیت شود. با توجه به تاثیرات منفی این موضوع، باید با نشانه‌های آن آشنا باشیم تا در صورت نیاز آن‌ها را رفع کنیم.

در ادامه این مقاله با نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی، تاثیرات این کمبود و راهکارهای افزایش اعتماد به نفس آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

هنگامی اعتماد به نفس یک فرد پایین است که نسبت به اینکه چه کسی است، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و چقدر باارزش است به خود ایمان نداشته باشد. افرادی که مشکل عزت نفس پایین دارند، به طور مداوم از اشتباه کردن یا از دست دادن دیگران ترس دارند.

کمبود اعتماد به نفس می‌تواند برای سلامتی هم مضر باشد و بر روابط شخصی و شغلی شما تاثیر منفی بگذارد. عوامل زیادی بر میزان اعتماد به نفش شما تاثیر دارد که از جلمه این عوامل می‌توان به نحوه تربیت و شرایط آن، اطرافیان و دوستان شما اشاره کرد.

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی کدام‌اند؟

علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد شما یا شریک زندگی‌تان اعتماد به نفس پایینی در زندگی زناشویی دارید.

این علائم عبارت‌اند از:

منفی‌نگری

یکی از ویژگی‌های اصلی افراد بی‌اعتماد به نفس منفی‌نگری است. چنین افرادی در کنار همسر خود مداوم از مشکلات و سختی‌های زندگی حرف می‌زنند و امیدواری‌های ساده طرف مقابل را مسخره می‌کنند؛ در حالی که ممکن است در کنار دیگران، خود را شخصی مثبت و امیدوار به زندگی نشان ‌دهند.

افراد دارای اعتماد به نفس پایین برای هر اتفاقی که در زندگی‌شان رخ می‌دهد، به دنبال دلیل منفی هستند؛ از این رو به طور مداوم در حال غر زدن، نقد کردن و انتقال احساس منفی به اطرافیانشان هستند.

با توجه به اینکه هدف از ازدواج آرامش روحی است؛ هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد به صورت مداوم از شریک زندگی خود حس منفی و ناامیدی دریافت کند. این روند پس از مدتی باعث بر هم زدن آرامش در زندگی و روابط زناشویی و ایجاد فاصله میان طرفین می‌شود.

حسادت

اعتماد به نفس پایین باعث ایجاد حسادت و عدم اطمینان در یک رابطه می‌شود. فردی که اعتماد به نفس کافی ندارد به صورت ناخودآگاه ارزش خود را پایین‌تر از حد معمول می‌داند و به طور مداوم ترس ترد شدن دارد.

ممکن است این فرد به مورد توجه بودن همسرش حسادت کند و تمایل داشته باشد همسرش از نظر مالی، تحصیلی و شغلی پایین‌تر از او باشد. فرد بی اعتماد به نفس همیشه ترس علاقه‌مند شدن همسر خود به فردی زیباتر و با موقعیت بهتر را دارد؛ به همین دلیل برای آرامش خاطر خود شروع به حسادت‌های بی‌مورد می‌کند.

این فرد گاهی حسادت خود را با بی‌محلی، قهر کردن و سردی عاطفی به فرد مقابل نشان می‌دهند. با تکرار این اعمال غیرمنطقی بین زن و شوهر فاصله می‌افتد.

عذرخواهی مداوم برای همه‌چیز

آیا هنگامی که مقصر نیستید، برای اتمام بحث معذرت‌خواهی می‌کنید؟ بسیاری از افراد، مودب بودن را با زیاده‌روی در معذرت‌خواهی اشتباه می‌گیرند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، به طور معمول روابط خود را آن‌قدر شکننده می‌دانند که مدام ترس پایان یافتن رابطه با یک اقدام اشتباه کوچک را دارند.

با کمال تعجب، بهتر است بدانید استفاده بیش از حد از کلمه «متأسفم» یا «معذرت می‌خواهم» می‌تواند دقیقاً برعکس آنچه شما قصد دارید عمل کرده و به روابط شخصی، زناشویی و شغلی آسیب برساند. تکرار مدام این کلمه در ارتباط با همسر خود، در دراز مدت باعث می‌شود تا برای تمام مشکلاتی که رخ می‌دهد شما همیشه مقصر جلوه کنید و دیگر همسرتان مسئولیت اشتباهات خود را گردن نگیرد.

کناره‌گیری اجتماعی

نپذیرفتن دعوت‌نامه‌ها برای رفتن به مهمانی یا ملاقات با دوستان، لغو مناسبت‌های برنامه‌ریزی‌شده در لحظه آخر و به طور کلی عدم تمایل به حضور در کنار دیگران از نشانه‌های پایین بودن اعتماد به نفس است.

افراد با اعتماد به نفس پایین حتی ممکن است از حضور در فعالیت‌های اجتماعی مانند ورزش و مهمانی در کنار همسر خود اجتناب کنند؛ چون می‌ترسند که مورد قضاوت منفی مردم قرار گیرند. چنین افرادی دائما به دنبال نشانه‌هایی می‌گردند که به خود ثابت کنند مردم آن‌ها را دوست ندارند.

قرار ندادن نیازهای خود در اولویت

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، ممکن است برای شما دشوار باشد که از دیگران کمک بخواهید و از آزردن یا ایجاد مزاحمت برای دیگران ترس داشته باشید.

برای شخصی با اعتماد به نفس پایین آسان‌تر است تا از کارگران غریبه برای نقل‌مکان کمک بخواهد تا از دوستانش. چنین فردی قادر نیست نیازهای خود را بیان و رفع کند؛ چون از درخواست کردن فراری است.

حساسیت و زودرنج بودن

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند ممکن است بازخورد یا انتقادات ساده و کوچک را به خود گرفته و آزرده شوند؛ مثلا هنگامی که شریک زندگی آن‌ها کمی سکوت در خانه می‌خواهد، ممکن است احساس طرد شدن یا مزاحم بودن کنند.

در حقیقت این زودرنج بودن حاصل اعتماد به نفس پایین است و فرد برای حضور خود ارزش قائل نیست و به طور مداوم شک دارد که مبادا کسی بهتر از او پیدا شود. این حساسیت‌ها ممکن است باعث مشاجره‌های کوچک اما پیاپی شود و هر دو طرف را خسته کند.

انتقادپذیر نبودن

اگر با کوچک‌ترین انتقاد درباره‌ هر مسئله‌ای ناراحت می‌شوید و حالت تدافعی می‌گیرید، باید بگوییم شما اعتماد به نفس کافی ندارید.

این مورد ممکن است هنگامی که همسرتان درباره‌ی کم‌نمک بودن غذا یا چروک بودن پیرهنش از شما گله می‌کند هم پیش بیاید. در چنین مواقعی شما زود عصبانی می‌شوید و انتقاد او را رد می‌کنید در حالی که می‌دانید حق با اوست.

در بسیاری از موارد ممکن است حتی دلیلی برای ناراحتی از انتقادها هم وجود نداشته باشد. سعی‌ کنید قبل از آنکه هرگونه واکنش دفاعی از خود نشان دهید، به آن انتقاد بیندیشید. در صورتی که این انتقادها منطقی بودند، عیب خود را رفع‌ کنید.

افراد بدن اعتماد به نفس با شنیدن کوچک‌ترین نقدی حتی درباره ظاهرشان عصبانی می‌شوند. این عصبانیت و نارحتی روی بقیه کارهایشان هم اثر می‌گذارد؛ مثلا انتقاد همکارشان از آن‌ها ، باعث بدخلقی این افراد با دوستان و خانواده‌‌شان می‌شود.

واکنش نامناسب در مقابل تعریف و تحسین

اگر هنگامی که شخصی مثلا همسرتان از شما تعریف می‌کند، معذب می‌شوید و سعی می‌کنید با جملاتی، طرف مقابل را از گفته خودش پشیمان کنید، اعتماد به نفس کافی ندارید.

اگر به شما می‌گویند که لباس زیبایی به تن کرده‌اید یا کفش‌های زیبایی دارید؛ اما شما سریعا شروع به خنثی کردن آن تعریف می‌کنید پس شما جزو این دسته از افراد هستید. شما برای خنثی کردن این تعریف‌ها ممکن است از جملاتی مثل: «نه خیلی قدیمیه»، «این لباس مال من نیست»، «به من نمیاد » استفاده کنید.

در مواردی ممکن است شما موفقیت‌های خود را نتیجه شانس بدانید نه تلاش و پشتکار. این رفتار به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس شما برای پذیرفتن تعریف و تمجید است که سعی می‌کنید پشت نقاب فروتنی بیش از حد، این احساس خود را پنهان کنید.

اگر در برابر تعریف‌های اطرافیان زیادی از حد فروتن باشید؛ بعد از مدتی همه نتیجه می‌گیرند که لیاقت تعریف و تمجید را ندارید. رسیدن به چنین نقطه‌ای اصلا خوشایند نیست.

همان طور که قبلا هم گفتیم یکی از دلایلی که نمی‌توانید به اندازه کافی رفتارها و واکنش‌هایتان را مدیریت کنید؛ توجه بیش از حد به طرز فکر دیگران درباره خودتان است.

وابستگی بیش از حد

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های نداشتن اعتماد به نفس در زندگی زناشویی، وابستگی بیش از حد به شریک زندگی است. کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، احساس می‌کنند که سطح پایین‌تری نسبت به همسر خود دارند.

این افراد دائما ترس از دست دادن عشقشان را دارند. این ترس مداوم باعث می‌شود تا بیش از حد به شریک زندگی خود توجه کنند. این موضوع باعث می‌شود که فرد استقلال و هویت خود را از دست بدهد و شخصیتی وابسته به همسرش به دست آورد.

این فرد آمادگی حضور در جمع بدون همسر خود را ندارند، از علایق خود دست می‌کشد و در وقت تنهایی نمی‌داند چه باید بکند. این وابستگی و کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی به مرور باعث می‌شود تا فرد برای هر کاری از همسر خود اجازه بگیرد.

دنبال جلب توجه بودن

کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی گاهی به صورت مشکلات دیگری مثل جلب توجه کردن نمایان می‌شود. افراد، نیاز به توجه را با اعمال مختلفی رفع می‌کنند.

بسیاری از افراد بی‌اعتماد به نفس روزانه تعداد زیادی پست درباره جزییات زندگی و رابطه عاشقانه‌شان به اشتراک می‌گذارند تا توجه همه را به زندگی خود جلب کنند. اگر واقعا از زندگی و موقعیت خود راضی هستید، نیازی نیست که آن را به جهانیان ثابت کنید.

دانشمندان معتقدند که فعالیت بیش از حد در فضای مجازی تاثیر منفی بر رابطه زناشویی دارد.

برخی دیگر از این افراد ممکن است در رسیدن به ظاهر خود زیاده‌روی کنند؛ یعنی این افراد از آرایش‌ها و لباس‌های تند و زننده استفاده می‌کنند.

کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود تا این افراد نتوانند با همسر خود یا دیگران ارتباط مفیدی برقرار کنند؛ به همین دلیل از ظاهر خود به عنوان سلاح جلب نظر دیگران استفاده کنند.

دروغ‌گویی

اعتماد به نفس بالا با دروغ‌گویی سازگار نیست. در صورت کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی، میزان صداقت هم کاهش میابد.

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند به طور مداوم ترس از دست دادن شریک زندگی و اطرافیانشان را دارند. از این رو در موقعیت‌های استرس زا یا هنگامی که خطایی از آن‌ها رخ می‌دهد، جرئت گفتن حقیقت را ندارند.

اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، ترجیح می‌دهید که در مورد احساسات خود دروغ بگویید تا اینکه به شریک خود صادقانه بگویید از او ناراحت هستید یا رفتار او را نمی‌پسندید.

این افراد به طور معمول مسئولیت اشتباهات خود را قبول نمی‌کنند و با بهانه‌جویی و دروغ‌های کوچک و بزرگ سعی دارند از زیر بار آن‌ها در بروند.

تأثیرات منفی کمبود اعتماد به نفس بر همسر و زندگی زناشویی چیست؟

وقتی صحبت از یک فرد با اعتماد به نفس پایین می‌شود، احتمالا شخصی خجالتی را تصور می‌کنید که برای شروع یک مکالمه موفق سخت تلاش می‌کند.

با این حال، اعتماد به نفس پایین و تاثیر آن بر زندگی فرد همیشه به این اندازه واضح نیست. تاثیر منفی اعتماد به نفس پایین را می‌توان در تمامی جنبه‌های زندگی به خصوص رابطه زناشویی مشاهده کرد.

این موضوع می‌تواند باعث مشاجره، عدم اطمینان، عدم تعادل و انواع دیگر مشکلات رابطه شود. در ادامه چند نمونه از چگونگی تاثیر اعتماد به نفس پایین بر روابط را بررسی می‌کنیم:

تمرکز بر نقاط ضعف نادیده گرفتن نقاط مثبت خود انتظارات و توقعات اشتباه مقایسه زندگی خود با دیگران افسردگی تلاش برای پایین کشاندن شریک زندگی دور شدن از شخصیت واقعی احساس ناامنی، شک و بی‌اعتمادی به همسر همیشه مقصر بودن وابستگی افراطی دعوا و مشاجره‌های مداوم کاهش رضایت و خشنودی زوجین نیاز مداوم به تائید و تصویب تنگ کردن عرصه زندگی بروز مشکلات روحی و جسمی مانند افسردگی، اضطراب و بی‌اشتهایی ایجاد عادت‌های ناسالم مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل یا مصرف مواد مخدر

بهترین راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زندگی مشترک زناشویی کدام‌اند؟

هیچ‌کس با اعتماد به نفس متولد نمی‌شود. اگر کسی اعتماد به نفس بالایی دارد، بی‌شک سال‌ها برای ساختن آن تلاش کرده است. حال که با نشانه‌ها و تاثیرات کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی آشنا شدیم، زمان آن رسیده تا با به کارگیری راه‌حل‌های مفید این مشکل را تا حد ممکن از زندگی خود دور کنیم.

مسئولیت‌پذیری را در خود افزایش دهید

برای این کار باید ابتدا تعریف درستی از مسئولیت‌پذیری در ذهن داشته باشید. مسئولیت‌پذیری یعنی شما به تنهایی مسئول خوشبختی، اعمال و افکار خود در هر لحظه هستید.

این باور را در خود ایجاد کنید که شخصیتی قوی دارید و از پس انجام هرکاری بر می‌آیید. با ایجاد چنین طرز فکری در خود، شروع به پذیرفتن مسئولیت‌های جدید کنید.

این مسئولیت جدید می‌تواند کمک به دیگران، انجام کارهای خیر و همسر خوبی بودن باشد. هنگامی که این مسئولیت‌ها را به بهترین شکل انجام دهید، احساس مفید بودن می‌کنید و اعتماد به نفس شما بیشتر می‌شود.

شرایط و موقعیت‌های آزاردهنده را شناسایی کنید

به دلایل و شرایطی که باعث می‌شود اعتماد به نفس شما کم شود فکر و آن‌ها را شناسایی کنید. این شرایط می‌تواند ارائه یک پروژه، برخورد با خانواده و دوستان یا رو به رو شدن با یک رویداد تغییردهنده زندگی، مانند از دست دادن شغل باشد.

بعد از پیدا کردن موقعیت‌هایی که اعتماد به نفس شما را به چالش می‌کشند، آن‌ها را تفسیر کنید. این تفسیر می‌تواند مثبت، منفی یا خنثی و براساس واقعیت یا عقاید غیرمنطقی و غلط باشند.

خود را به چالش بکشید

قدم گذاشتن به خارج از روال امن زندگی برای هر فردی یک چالش اساسی و استرس‌زا است. در حقیقت هنگامی می‌توانیم بگوییم فردی اعتماد به نفس بالایی دارد که در شرایطی که باعث می‌شود بیشتر مردم احساس ناراحتی و اضطراب کنند، قوی، آرام و متکی به خود عمل کند.

اگر هر روز اندکی مرزهای منطقه امن زندگی خود را باز تر کنید، زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید متوجه بهبود اعتماد به نفس خود خواهید شد. این فرآیند می‌تواند شامل تغییرات بزرگ و کوچک باشد.

یکی از این تغییرات می‌تواند عوض کردن شغل، رویارویی با شخصی که معمولا از او دوری می‌کنید باشد، شروع یک مکالمه با شخص غریبه(اگر به طور معمول خجالتی هستید) یا چشیدن غذای جدید باشد. نکته مهم این است که باید هر روز یک قدم برای گسترش مرزهای اطراف خود بردارید.

افکار منفی را متوقف کنید

برای همه ما پیش آمده است که در روزهایی به صورت ناخودآگاه افکار منفی به سراغمان آمده و حال خوبی نداشتیم. داشتن افکار منفی کاملا طبیعی است.

به طور معمول این افکار گذرا هستند؛ اما این روند هنگامی تبدیل به یک مشکل اساسی می‌شود که به آن افکار منفی عادت کنیم.

گسترش و تجمع این افکار برای طولانی مدت در ذهن، باعث می‌شود که انگیزه، اعتماد به نفس و شادی خود را از دست بدهیم. در چنین شرایطی یک ندای درونی تمام توانایی، محبوبیت، زیبایی و تمام نقاط مثبت شما را زیر سؤال می‌برد.

با توجه کردن به این صدای درونی، کارهایمان را نیمه‌تمام رها می‌کنیم، تنهایی را به کنار شریک زندگی خود بودن ترجیح می‌دهیم. این شرایط باعث می‌شود که نارضایتی تمام ذهنمان را پر ‌کند یا احساس ‌کنیم دیگر شریک زندگی‌مان علاقه‌ای به ما ندارد.

در چنین شرایطی ممکن است مرتکب خطا شویم و دیگر نتوانیم مسئولیت افکارمان را به عهده بگیریم و دیگران را مقصر بدانیم.

باید از خود بپرسید آیا این افکار منفی شما منطقی هستند یا خیر؟ گاهی اوقات سخت است که از عقاید قدیمی که بخشی از ذهنیت و شخصیت شما شده‌اند، جدا شوید. ممکن است غلبه بر این تصورات منفی‌ به یک بازه زمانی نسبتا طولانی و صبر کافی نیاز داشته باشد.

ترس از دست دادن، شما را وادار به خروج از رابطه می‌کند

همان‌طور که گفته شد کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی باعث می‌شود تا برخی افراد یک ازدواج بد یا یک وضعیت ناخوشایند در زندگی مشترک را تحمل کنند.

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند به خاطر ترس از دست دادن شریک زندگی خود از هرگونه مواجهه با مشکلات، مشاجره، تنش و اختلاف پرهیز می‌کنند. این افراد سعی دارند مشکلات را با پذیرفتن بی‌دلیل تمام تقصیرات یا گفتگوهایی صلح‌جویانه حل کنند.

این روند باعث می‌شود تا فرد پس از مدتی شهامت خود برای اعتراض به شرایط، بیان تفکرات و علایق و دفاع از حقوقش را از دست بدهد.

فراموش نکنید اعتماد به ‌نفس در جایی که ترس وجود نداشته باشد پرورش می‌یابد.

سعی کنید ترس و ضعف در خودباوری را کنار بگذارید و آرامش روحی خود را در اولویت قرار دهید. از گفتن حرف حق یا بیان نظرات و احساسات خود نترسید. ممکن است در لحظه بحث یا مشاجره‌ای پیش بیاید؛ اما بیان عقایدتان یعنی شما برای خود ارزش قائل هستید و حد و مرزهای خود را به دیگران نشان می‌دهید.

هدف از ازدواج رسیدن به آرامش است، اگر خود را قابل ندانید و به طور مداوم ترس از دست دادن داشته باشید، به مرور رنگ آرامش از زندگی شما می‌رود.

نقاط قوت خود را به خود یادآوری کنید

برای رهایی از دام کمبود اعتماد به نفس باید ابتدا مثبت اندیشی را سرلوحه کارهایتان قرار دهید و بر جنبه‌های مثبت همه موقعیت‌ها تمرکز کنید.

نکته مهم این است که فراموش نکنید هیچ‌کس کامل نیست. هر انسانی در مسائلی شکست‌خورده یا نقص دارد. هنر نزد کسی است که بتواند این نکات ضعف را تبدیل به نقاط قوت کند و خود را همان‌گونه که هست دوست داشته باشد.

اشتباه کردن یا شکست خوردن انسان را بی‌ارزش نمی‌کند؛ بلکه او را یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. می‌توانید یک فهرست از نقاط قوت خود تهیه کنید و هر شب قبل از خواب آن‌ها را به خود یادآوری کنید. با این کار ارزش و توانایی‌های شما بیشتر در ذهنتان تثبیت شده و به مرور به آن‌ها ایمان می‌آورید.

با خودتان صادق باشید

پذیرفتن خود واقعی و صداقت با خود یکی از ابتدایی‌ترین راه‌ها برای افزایش اعتماد به نفس است.

اگر هنگامی که شخصی از شما می‌پرسد که برای سرگرمی چه کاری انجام می‌دهید یا برای امرارمعاش چه می‌کنید؟ دچار تردید می‌شوید یا حقیقت را پنهان می‌کنید، بهتر است در ذهنیت خود نسبت به خود تجدیدنظر کنید.

باید تمام ویژگی‌ها، نقاط قوت، ضعف و تفکرات خود را به عنوان بخشی از وجودتان بپذیرید و از آن‌ها خجالت نکشید. این بدان معنا نیست که شما باید تمام جزییات زندگی و شخصیت خود را با هرکسی که ملاقات می‌کنید به اشتراک بگذارید. منظور این است که می‌توانید با دوستان باشگاه خود درباره‌ی سرگرمی‌ها یا علایق ورزشی خود بی‌تعارف سخن بگویید یا در محل کار با اعتماد به نفس عقاید و ایده‌های خود را بیان کنید.

هنگامی که دست از پنهان کردن قسمت‌هایی از شخصیت اصلی خود بردارید، احساس اطمینان بیشتری نسبت به خود خواهید داشت.

از کمک خواستن خجالت نکشید

نداشتن اعتماد به نفس در زندگی زناشویی باعث می‌شود تا اغلب افراد نیاز خود به کمک را پنهان ‌کنند. علت آن است که این افراد برای بیان درخواست‌های خود احساس کوچک و ضعیف بودن می‌کنند؛ در حالی که این یک طرز فکر کاملا اشتباه است.

زن و مرد برای تکامل و رفع نیازهای خود به یکدیگر نیاز دارند. گاهی پیش می‌آید در مواردی شما از پس مشکلات کوچک و بزرگ خود بر نمی‌آیید. در چنین موقعیتی بیان درخواست کمک هیچ مشکلی ندارد. در حقیقت باید دید خود را نسبت به کمک خواستن تغییر دهید. بیان درخواست کمک با قاطعیت و با اعتماد به نفس در واقع نشانه قدرت است و به موفقیت فرد کمک می‌کند.

ورزش کنید

افراد زیادی برای کاهش وزن شروع به ورزش می‌کنند. عده‌ای دیگر تنها برای عضله سازی ورزش می‌کنند. با توجه به علایق خود روند تمرینات خود را آغاز کنید.

ورزش کردن می‌تواند روحیه شما را بهبود بدهد. انجام منظم ورزش می‌تواند به درمان کمبود اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی کمک کند.

انجام منظم تمرینات ورزشی نیازمند تعهد است و حفظ این تعهد یک موفقیت محسوب می‌شود. چنین موفقیت و پایبندی در انجام تمرینات علاوه بر افزایش اعتماد به نفس موجب بهبود وضعیت جسمی هم می‌شود.

به ظاهر خود اهمیت دهید

برخی از دانشمندان ثابت کرده‌اند که احساسی که نسبت به خود داریم اغلب به طور مستقیم با ظاهر ما ارتباط دارد.

بعد از ازدواج، بسیاری از افراد دیگر به ظاهر خود توجه نمی‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا هر موقع در آیینه به خود نگاه می‌کنند، احساس ناخوشایندی به خود پیدا کنند.

همان‌طور که نحوه لباس پوشیدن بر نظر و حس دیگران نسبت به شما مؤثر است، بر نظر خودتان نسبت به خودتان هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی بگذارد. پوشیدن لباس‌های مختلف می‌تواند شما را وادار کند که متفاوت فکر کنید یا رفتار کنید. این اثر فقط به احساس خوب در مورد خود محدود نمی‌شود.

دکتر آدام دی گالینسکی، استاد دانشکده بازرگانی کلمبیا، طی یک آزمایش فهمید؛ افرادی که روپوش آزمایشگاهی سفید پوشیده بودند، تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری در رفتار خود نشان می‌دهند.

روپوش سفیدباعث می‌شود که این افراد به صورت ناخودآگاه ذهنیت و اعتماد به نفس افراد موفق را هم پیدا کنند. از این رو، اگر می‌خواهید احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، مانند علایق و یک نسخه ایده آل از خود لباس بپوشید.

علایق خود را توسعه دهید

متاهل بودن به این معنی نیست که باید از علایق خود چشم‌پوشی کنید. می‌توانید زمانی را به علایق و تفریحات خود اختصاص دهید و همچنان یک ازدواج سعادتمندانه هم داشته باشید.

راز موفقیت در این کار، حفظ تعادل مناسب بین زندگی شخصی و مسئولیت‌های زناشویی است. اهمیت دادن به علایق خود برای حفظ اعتماد به نفس در زندگی زناشویی اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید همسرتان را با برخی از علایق خود آشنا کنید و با این کار نشان دهید که ارزشمند هستید.

سندروم ایمپاسر خود را مهار کنید

سندرم ایمپاستر یا وانمود گرایی، الگویی روان‌شناختی است که بر اثر آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌های خود را بپذیرند. چنین افرادی علی‌رغم اینکه برای دستاوردهای خود از هیچ تلاش و زحمتی دریغ نکرده‌اند؛ اما موفقیت خود را نتیجه خوش‌شانسی می‌داند.

این سندروم با سرکوب اعتماد به نفس باعث می‌شود تا اشخاص مبتلا به آن، خود را شایسته جایگاه بالا، پیشرفته شغلی‌ و موفقیت ندانند. طی این فرآیند خطاها به راحتی و برای طولانی‌مدت در ذهن ثبت می‌شوند؛ اما دستاوردها و نقاط قوت اکثرا فراموش می‌شوند. از این رو باید مبارزه با این سندروم را در اولویت قرار دهید.

چگونه اعتماد به نفس همسرم را بالا ببرم؟

میزان اعتماد به نفس زنان و مردان بر همه جنبه‌های زندگی فردی و میزان رضایت آن‌ها از زندگی مشترکشان تاثیرگذار است. این موضوع اهمیت اعتماد به نفس در زندگی زناشویی را نشان می‌دهد. در ادامه شما را با تعدادی راهکار برای بالا بردن اعتماد به نفس همسرتان آشنا می‌کنیم.

از همسر خود تعریف و تمجید کنید

اگر در اوایل ازدواج خود متوجه شدید شریک زندگی‌تان ذهنیت خوب و مثبتی نسبت به خود و توانایی‌هایش ندارد، این هنر شماست تا ذهن او را تغییر دهید. همه دوست دارند مورد ستایش قرار بگیرند و همسر شما هم از این قاعده مستثنا نیست. بهتر است بدانید کلمات بسیار از آنچه فکر می‌کنید قدرتمندتر هستند؛ از این رو تعریف و تمجید از شریک زندگی خود را چه در خلوت و چه میان جمع فراموش نکنید.

کلمات دلگرم‌کننده شما قدرت التیام ناامید‌ها یا آرام کردن وضعیت‌های آشفته را دارند. برخی افراد اعتقاد دارند که اگر عشق و علاقه در قلب زن و شوهرها باشد، کافی و نیازی به بیان آن نیست؛ اما بدون ابراز عشق در کلام و نشان دادن حس قدردانی خود، هیچ‌گاه نمی‌توان کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی را از بین برد. انجام این کار علاوه بر بهبود مشکلات اعتماد به نفس، باعث دلگرم شدن طرفین به رابطه و افزایش صمیمیت هم می‌شود.

او را در شرایط سخت حمایت کنید

رابطه زناشویی نیاز به کمک و حمایت طرفین دارد تا به بهترین شکل ممکن پیش رود. تلاش کنید تا بزرگ‌ترین پشتوانه همسرتان باشید. مرتبا و به خصوص در شرایط سخت به او یادآوری کنید که می‌تواند به همه اهدافش برسد.

سخنان و پشتیبانی شما باعث می‌شود تا او انگیزه لازم برای ادامه دادن مسیر خود را علی‌رغم وجود موانع زیاد، به دست آورد. در چنین زمانی دیگر او نگران شکست خوردن و دیدگاه دیگران نیست؛ چون می‌داند همسرش در همه شرایطی یک تکیه‌گاه محکم برای اوست.

لبخند اغلب به عنوان نشانه تائید و تحسین فرد مقابل است؛ بنابراین می‌توانید برای نشان دادن حس حمایت و علاقه خود، به او لبخند بزنید. باید به همسر خود نشان دهید که به توانایی‌ها و ارزش بالای او ایمان دارید.

او را با علایقش خوشحال کنید

سنگ بنای یک رابطه زناشویی سالم، خوشحالی هر دو فرد است. با توجه به اینکه هرکس علایق مختص به خودش را دارد؛ راه‌های مختلفی برای خوشحال کردن شریک زندگی‌تان وجود دارد.

حتما لازم نیست تا یک سورپرایز بزرگ برای خوشحال کردن او ترتیب بدهید؛ بلکه کافی است در کارهای خانه به او کمک کنید، او را در آغوش بکشید، به گردش ببرید یا با یک شاخه گل او را غافلگیر کنید.

به وعده‌های خود عمل کنید

کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی گاهی نتیجه احساس ناامنی و بی‌اعتمادی‌ است که پس از شکستن قول و قرارها به وجود می‌آید.

وقتی به همسرتان قول انجام کاری را می‌دهید و سپس به قول خود عمل نمی‌کنید، علاوه بر ناامید کردن همسرتان، به زندگی مشترکتان هم صدمه می‌زنید. این موضوع باعث می‌شود تا شریک شما فکر کند در نظر شما آن‌قدر بی‌ارزش است که شما قول و قرارهایتان را فراموش می‌کنید. این تفکرات به مرور باعث ایجاد اختلال در اعتماد به نفس در زندگی زناشویی می‌شود.

سپاسگزار باشید

همیشه بدون توجه به شرایط، از همسر خود سپاسگزار باشید. این شکرگزاری باعث می‌شود تا از جنبه‌های منفی دور شوید. قدردانی روزانه از همسرتان همیشه بهترین نقطه برای شروع است. فقط با چند تعریف ساده می‌توانید تعداد زیادی از مشکلات‌تان را حل کنید.

هنگامی که قدردانی می‌کنیم یعنی میزان توجه ما نسبت به همسرمان زیاد است و همین باعث می‌شود که او هم برای شما و هم خودش ارزش بیشتری قائل شود.

او را همان‌گونه که هست بپذیرید

عشق بی‌قید و شرط مهم است؛ اما به همان اندازه پذیرش بی‌قید و شرط هم در موفقیت رابطه اهمیت دارد. پذیرش بی قید و شرط به این معنی است که شما قول می‌دهید پشت سر شریک زندگی خود محکم بایستید و او را با تمام نقاط قوت یا ضعف، مشکلات و اشتباهاتش دوست داشته باشید.

هنگامی که همسرتان اعتماد به نفس کافی نداشته باشد، ممکن است کارهایی از او سر بزند که برای شما قابل درک یا تحمل نباشد. فراموش نکنید بیشتر از هرکس خود او از این شرایط اذیت می‌شود.

اگر در چنین شرایطی شما هم شروع به تخریب شخصیت و اعمال او کنید، ممکن است اعتماد به نفس و اقتدار او تا حدی بشکند که دیگر قابل برگشت نباشد. در نقطه مقابل، زمانی قرار می‌گیرد که شریک زندگی‌تان را بی‌قید و شرط دوست دارید و دیگر همسرتان ترس از دست دادن شما به خاطر ظاهر یا نقاط ضعفش را نخواهد داشت.

جملات خود را در غالب «ما» به جای «من» بیان کنید

یکی از اصلی‌ترین مواردی که پایه‌های یک ازدواج را می‌لرزاند، سرزنش کردن است. با تحقیر و سرزنش کردن همسر خود، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس او می‌شوید و او را تیدیل به یک فرد عصبی و پرخاشگر می‌کنید.

به جای مقصر جلوه دادن یکی از طرفین برای مشکلات زناشویی و تخریب اعتماد به نفس او، از روش همدلی و مشورت استفاده کنید. استفاده از چنین روشی باعث می‌شود، به جای اینکه حس سرزنش و انتقاد را به شریک زندگی خود القا کنید، روی احساسات او تمرکز کنید.

بهتر است بگویید «من نگران باقی‌مانده حساب بانکی‌مان هستم» یا «بهتر است با هم دیگر بودجه‌ای را برای قبض‌هایمان کنار بگذاریم تا خیال من هم راحت شود» به جای اینکه با سرزنش به او بگویید «تو خیلی پول خرج می‌کنی» یا «در اداره کردن بودجه خانه هیچ مهارتی نداری».

سخن پایانی

به ‌طور کلی اعتماد به نفس در زندگی مشترک یکی از اصلی‌ترین پایه‌های خوشبختی است که کمبود آن علاوه بر از بین بردن آرامش هر دو فرد، پایه‌های ازدواج را خواهد لرزاند.

در این مقاله راه‌های درمان کمبود اعتماد به نفس را به شما معرفی کردیم که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید در سریع‌ترین زمان اعتماد به نفس، آرامش و خوشبختی را به زندگی خود برگردانید.

سوالات متداول

علت کمبود اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس پایین، از ذهن خود شما سرچشمه می‌گیرد. صدای درونی و افکارتان می‌توانند دائما به شما تلقین کنند که به اندازه کافی خوب نیستید یا ارزش ندارید، حتی اگر شواهدی بر خلاف آن وجود داشته باشد. با توجه به این موضوع دانستن اینکه این مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد، اولین قدم در پس گرفتن خودباوری شماست. کمبود اعتماد به نفس در زندگی زناشویی یا در زندگی فردی می‌تواند نتیجه بازخورد منفی، بی‌توجهی والدین، نداشتن پشتوانه، ضربه روحی، الگوهای نامناسب، تاثیر اجتماع و رسانه‌ها باشد.

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین چیست؟

نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس بسته به شرایط، در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برخی از افراد اعتماد به نفس ظاهری ندارند، برخی دیگر برای بیان عقاید خود مشکل دارند، عده‌ای دیگر خود را سزاوار پیشرفت نمی‌بینند. به طور کلی تعدادی ویژگی مشترک بین تمامی این افراد وجود دارد. منفی نگری، عذرخواهی‌های بی‌دلیل، گوشه‌گیری، حسادت‌های افراطی، دروغ‌گویی، وابستگی و تمایل به جلب توجه از جمله صفات مشترکی است که کمبود اعتماد به نفس به همراه دارد.

چگونه اعتماد به نفس خود را بالا ببرم؟

اعتماد به نفس هر فرد مانند یک عضله است؛ یعنی هر چقدر شما بیشتر برای تقویت آن تلاش کنید، قوی‌تر می‌شود. راهکارهای مختلفی برای بالا بردن اعتماد به نفس وجود دارد؛ اما قبل از همه آن‌ها باید نگرش خود را تغییر دهید و خودتان را دوست داشته باشید. بعد از تغییر نگرش باید راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در زندگی زناشویی را به مرور به کار گیرید.

اعتماد به نفس پایین چه تأثیری در رابطه زناشویی دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد اعتماد به نفس بر میزان رضایت هر دو طرف از رابطه تاثیر می‌گذارد. هنگامی که نسبت به خود و توانایی‌های‌تان احساس بدی دارید، ترس و ناامنی به سراغ شما می‌آید و بر نوع رفتار شما با همسرتان هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. به مرور زمان این بداخلاقی‌ها زندگی مشترک را از هم می‌پاشد.

منبع: ایده آل مگ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زناشویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان