افشاگری شوک آور کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی / جریان « می تو » در ایران چه مسیری را طی می کند ؟


افشاگری شوک آور کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی /   جریان « می تو » در ایران چه مسیری را طی می کند ؟

به گزارش دیباچه ،موضوع فساد در سینمای ایران سالهاست در فضای رسانه ای مطرح می شود و هر از چندگاهی برخی از بانوان سینماگر چه در قالب مصاحبه و چه به صورت نوشتاری در صفحه مجازی خود از وضعیت بی اخلاقی در سینمای کشورمان دست به افشاگری می...

به گزارش دیباچه ،موضوع فساد در سینمای ایران سالهاست در فضای رسانه ای مطرح می شود و هر از چندگاهی برخی از بانوان سینماگر چه در قالب مصاحبه و چه به صورت نوشتاری در صفحه مجازی خود از وضعیت بی اخلاقی در سینمای کشورمان دست به افشاگری می زنند.سالها پیش که پرستو صالحی در صفحه مجازی خود از وجود فساد در سینمای ایران گفت، بسیاری از بازیگران و همکاران این بازیگر علیه او موضع گیری کردند.

او پیشتر در مصاحبه ای گفته بود « حضور آدمهای فاسد در سینما متاسفانه مشکل بزرگی است. سینما فی‌النفسه فاسد نیست و باید مانع حضور افراد فاسد در سینما بشویم.ینما فی‌النفسه و ذاتا پاک و نجیب است. خصوصا سینمای ایران و آدمهایی که در آن کار می کنند. حق این سینمای پاک و دوست داشتنی که خیلی‌ها برای به وجودنش زحمت کشیده‌اند، نیست که یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و آدمهایی که به نظر من مریضی روحی و روانی و جنسی دارند، وارد این حیطه شوند.»

افشاگری شوک آور کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی /   جریان « می تو » در ایران چه مسیری را طی می کند ؟

بعدها نیز صبا کمالی بازیگر سینما در مصاحبه ای گفته بود که «هر نه‌ای که گفتم 5 سال مرا به یک سمتی شوت کردند. 70 درصد افرادی که در سینما کار می‌کنند، فساد دارند».

اما در ادامه به راه افتادن جنبش « می تو » در دنیای غرب که منجر به طرد و به زندان رفتن چهره های شناخته شده و معروفی در آمریکا شد ، استقبال از هشتگ « من هم » در ماه های اخیر در کشورمان به شدت افزایش داشته است.

هانیه توسلی ، بهنوش بختیاری و ریحانه پارسا نیز اخیر از تعرض نسبت به خود پرده برداشتند.

اما شاید جریان « می تو » در ایران را سمیه میرشمسی دستیار و برنامه‌ریز سینما با اعلام روایتی تکان دهنده از رفتار نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت‌صحنه تولیدات سینمایی وارد فاز جدیدی کرد تا سایر سینماگران زنی که به طرق مختلف مورد آزار و اذیت توسط همکارانشان قرار گرفتند یکی پس از دیگری از بلایی که بر سرشان آمده بگویند و در نهایت این موضوع موجب شد تا جمعی از زنان دست اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان در این عرصه بیانیه‌ای صادر کنند.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده: «در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کردند. گزارشاتی که نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرت در ساز و کار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری می‌کند. بی‌آنکه نهادهای قانونی، خانه سینما، سینماگران و منتقدان، آن‌ها را وادار به پاسخگویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند.»

به دنبال این بیانیه، سازمان سینمایی اقدام به تشکیل شورای اخلاق حرفه‌ای و کمیته‌ای تحت نظر آن برای رسیدگی به ماجرای اخیر کرد. همین‌طور تسهیل ارتباط شاکیان هنرمند با قوه قضائیه مانند ارتباط با مشاوران قضایی و وکلا، اقدامات دیگری است که سازمان سینمایی انجام داد.

شوک کتایون ریاحی به کن 2022 با اتهام زدن به سعید پورصمیمی

درحالی که این روزها حضور سعید پورصمیمی در کن 2022 به خاطر بازی در فیلم « برادران لیلا » در کانون توجهات قرار گرفته و بسیاری در پست ها و استوری های مختلفی نسبت به این بازیگر پیشکسوت ابراز علاقه کردند، در اقدامی شوک آور ، کتایون ریاحی با انتشار عکسی از دوران جوانی خود ، با اسم بردن از « سعید پورصمیمی » و یادآوری خاطره ای تلخ از تعرض این بازیگر به او ، رسما بعنوان یک قربانی به جنبش « می تو » پیوست .

او نوشت : آن سال‌ها آقای داوود رشیدی ریاست هیئت‌مدیره خانه سینما و آقای پورصمیمی دستیار یا معاون بودند. من توسط همکاران خودم و در خانه سینما به اتهامات واهی بازجویی و مواخذه شدم. آقای پورصمیمی که در نقش بازجو وارد شده بود با سوء‌استفاده از موقعیت خود به من تعرض کرد. روزگار سختی بود و من هیچ نگفتم. هنوز پس از ۲۵ سال روح و روانم از این حادثه تلخ التیام نیافته و آزرده است. به یاد داشته باشیم اگر ثروت، شهرت و قدرت مهار نشود، اگر اخلاق و قانون اقتدار نداشته باشند، این فساد است که همه جا با قلدری حکومت می‌کند.

در هفته های اخیر بازهم تصاویری از چهره های سرشناس سینماگر توسط برخی از بازیگران زن منتشر شده که حکایت از وضعیت عجیبی در سینمای ایران دارد و نیازمند ورود جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه به این موضوع دارد.هر چند از این موضوع نباید غافل شد که اتهام زدن بدون ارائه مستندات لازم و عدم طی شدن روند قانونی می تواند منجر به سوءاستفاده برخی از این جنبش شود و به اصطلاح برخی از آب گل آلود ماهی بگیرند و برای تسویه حساب شخصی ، اتهام بی اساسی را متوجه شخصی کنند که کاملا بی گناه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند