آزادی بانوی ژاپنی حامی فلسطین پس از 20 سال از زندان+ تصویر و فیلم


آزادی بانوی ژاپنی حامی فلسطین پس از 20 سال از زندان+ تصویر و فیلم

فوساکو شیگه نوبو، از حامیان آرمان فلسطین پس از 20 سال محکومیت در زندان‌های ژاپن، آزاد شد.

فوساکو شیگه نوبو، بانوی حامی فلسطین و یکی از بنیانگذاران ارتش سرخ ژاپن، امروز (شنبه) پس از گذراندن دوران محکومیت ۲۰ ساله خود از زندان آزاد شد و مورد استقبال خانواده و جمعی از خبرنگاران و حامیانش در توکیو، پایتخت ژاپن قرار گرفت. او در این جمع از اینکه بعد از ۲۰ سال زنده از زندان بیرون آمده ابراز خوشحالی کرد.

شیگه نوبو ۷۶ ساله در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی عملیات‌های چریکی را در کشور‌های مختلف از جمله درحمایت از آرمان‌های فلسطین در اراضی اشغالی انجام داد. یکی از آرمان‌های او نابودی امپریالیسم در ژاپن بودند.

شیگه نوبو در سال ۱۹۷۱ به لبنان سفر کرده و ارتش سرخ ژاپن را در بیروت تأسیس کرد تا با مبارزان فلسطینی پیوند خورد و به دشمن سرسخت رژیم صهیونیستی تبدیل شود. یکی از مهمترین عملیات‌های آنان که به همین دلیل اغلب کشور‌ها گروهشان را سازمان تروریستی می‌دانند، حمله سال ۱۹۷۴ به فرودگاه لود در سرزمین‌های اشغالی و به هلاکت رساندن ۲۶ تن و زخمی کردن ۷۱ تن از جمعیت حاضر در فرودگاه با تیراندازی به آنان بود.

کوزو اوکاموتو، یکی از اعضای این گروه که در حمله به فرودگاه اسرائیل مجروح و دستگیر و به حبس ابد محکوم شد، در نهایت ۱۳ سال بعد در سال ۱۹۸۵ در تبادل اسرا بین نظامین صهیونیستی و فلسطینی آزاد شد.

ارتش سرخ ژاپن همچنین مسئولیت تصرف کنسولگری آمریکا در کوالالامپور مالزی را در سال ۱۹۷۵ بر عهده گرفت. پس از بمباران تأسیسات نظامی آمریکا در ناپل، ایتالیا، در سال ۱۹۸۸، این گروه دیگر حمله بزرگی انجام نداد و کم کم درعرصه جهانی ناپدید شد.

شیگه نوبو در نهایت در سال ۲۰۰۰ در ژاپن دستگیر شد و به دلیل مشارکت در محاصره سفارت فرانسه در هلند به ۲۰ سال زندان محکوم شد. خانم فوساکو شیگه‌نوبو، بنیانگذار ارتش سرخ ژاپن سال ۲۰۰۱ از پشت میله‌های زندان رسما انحلال گروه ارتش سرخ ژاپن را اعلام کرد.

آزادی بانوی ژاپنی حامی فلسطین پس از 20 سال از زندان+ تصویر و فیلم

پس از انتشار خبر آزادی فوساکو شیگه نوبو، هشتگ نام او 重信房子# در توییتر ژاپنی‌ها ترند شد و ۱۳ هزار توییت با این هشتگ منتشر شد.

واکنش جوامع بین المللی

پس از آزادی شیگه نوبو، جنبش جوانان فلسطین در حساب کاربری توییتر خود از آزادی او استقبال کرد و او را «رفیق مادام العمر مردم فلسطین» توصیف کرد.آزادی بانوی ژاپنی حامی فلسطین پس از 20 سال از زندان+ تصویر و فیلم

کمپین «حفاظت ازمسافریاتا» منطقه‌ای متشکل از ۱۹ روستا فلسطین در کرانه باختری نیز در واکنش به این خبر نوشت: «اسطوره آزاد شد. او یک چفیه برگردن داشت.»

آزادی بانوی ژاپنی حامی فلسطین پس از 20 سال از زندان+ تصویر و فیلم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر