کدام تیم‌های حاضر در جام جهانی شرایط ایران را دارند؟


کدام تیم‌های حاضر در جام جهانی شرایط ایران را دارند؟

تیم ملی فوتبال ایران در برگزاری دیدار دوستانه برای فیفادی پیش رو وضعیتی مشابه قطر دارد، اگر چه هنوز فرصت هماهنگی بازی دوستانه را از دست نداده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال کشورمان پس از لغو بازی دوستانه با کانادا در فیفادی پیش رو (خرداد ماه) بازی دوستانه‌ای ندارد و فدراسیون به دنبال جایگزین کردن گزینه‌های دیگری است. این در حالی است که در پنجره فیفادی پیش رو، چهار فرصت برای انجام بازی دوستانه وجود دارد که جز کره جنوبی و ژاپن، هیچ تیمی نتوانسته است از هر چهار فرصت برای انجام بازی دوستانه استفاده کند. نگاهی به بازی‌های دوستانه سایر تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی نیز در فیفادی پیش رو می‌تواند جالب توجه باشد.

با توجه به تقویم فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای، تیم‌های اروپایی در هر دو فیفادی پیش از جام جهانی، رقابت‌های خود را در لیگ ملت‌های اروپا دنبال می‌کنند و جز موارد خاص، بازی دوستانه‌ای در دستور کار اروپایی‌ها نیست. ایتالیا جزو معدود تیم‌های اروپایی است که در فیفادی پیش رو یک بازی دوستانه با آرژانتین برگزار می‌کند که از قضا این تیم هم در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور ندارد. این دیدار روز اول ژوئن (۱۱ خرداد) در ورزشگاه ومبلی لندن و با هماهنگی بین دو کنفدراسیون یوفا و کنمبول در قالب تقابل قهرمان‌های دو قاره به مصاف هم برگزار خواهد شد، اما هیچکدام از تیم‌های اروپایی حاضر در جام جهانی، دیدار دوستانه‌ای نخواهند داشت.

بررسی بازی‌های دوستانه ماه ژوئن (خرداد) را می‌توان به صورت گروهی پیش برد که این تفکیک می‌تواند نمای واضح‌تری از شرایط ۲۹ تیم و سه تیم احتمالی (۳۲ تیم) حاضر در جام جهانی برای انجام بازی‌های دوستانه بدهد.

گروه A: قطر، اکوادور، سنگال و هلند

* قطر: -
تیم ملی قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲، هیچ بازی دوستانه تأییدشده‌ای را در فیفادی پیش رو در دستور کار قرار نداده یا هنوز نتوانسته است دیدار دوستانه‌ای را اعلام کند.

* اکوادو: نیجریه، مکزیک و کیپ‌ورد
تیم ملی اکوادور سه دیدار تأییدشده مقابل نیجریه، مکزیک و کیپ‌ورد در خاک آمریکا برگزار خواهد کرد. آنها برای بازی سوم ابتدا با مالی به توافق رسیده بودند که با تغییر برنامه مالی در انتخابی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳، این دیدار لغو شد. اکوادوری‌ها پس از لغو دیدار با مالی، بازی با تیم ملی ایران در خاک کانادا را در دستور کار داشتند که به دلیل فراهم نشدن استادیوم، این دیدار نهایی نشد و در نهایت دیدار با کیپ‌ورد را جایگزین دیدار با ایران کردند.

* سنگال: -
تیم ملی سنگال به‌عنوان قهرمان آفریقا هیچ بازی دوستانه تأییدشده‌ای در تقویم خود ندارد و فقط دو بازی رسمی مقابل بنین و رواندا در انتخابی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ خواهد داشت. البته پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران به سنگال برای برگزاری بازی دوستانه مطرح شد که گویا توافقی برای انجام این بازی صورت نگرفت.

* هلند: -
تیم ملی هلند با توجه به حضور در لیگ ملت‌های اروپا، هیچ بازی دوستانه‌ای در دو فیفادی پیش رو (خرداد و شهریور) ندارد. هرچند هلندی‌ها چهار بازی مهم در لیگ ملت‌ها دارند که به مصاف بلژیک، لهستان و ولز (دو بار) خواهند رفت.

گروه B: انگلیس، ایران، آمریکا و برنده پلی‌آف اروپایی (ولز، اوکراین یا اسکاتلند)

* انگلیس: -
تیم ملی انگلیس هم، مانند دیگر تیم‌های اروپایی، بازی دوستانه‌ای ندارد. آنها در لیگ ملت‌های اروپا چهار بازی دارند و به مصاف آلمان، ایتالیا و مجارستان (دو بار) خواهند رفت.

ایران: -
تیم ملی فوتبال ایران، یک بازی دوستانه تأییدشده با کانادا در ونکوور داشت که با لغو یک‌طرفه از سوی کانادایی‌ها این دیدار از دست رفت. پیش از لغو دیدار با کانادا هم دیدار توافق شده با اکوادور به دلیل فراهم نشدن شرایط استادیوم در خاک کانادا، به هم خورده بود. این در حالی بود که فدراسیون فوتبال به دنبال بازی دوستانه با کانادا در ماه سپتامبر (شهریور) در قطر بود که با درخواست دراگان اسکوچیچ و هماهنگی دیدار با کانادا از سوی جو کامگا در ماه ژوئن (خرداد) فدراسیون برنامه‌ریزی خود را تغییر داد. مسئله‌ای که با توجه به هماهنگی بازی در خاک کانادا با حواشی زیادی همراه شد تا در نهایت بازی لغو شود. حالا فدراسیون به دنبال هماهنگی بازی با پاراگوئه و تیم‌های دیگری است تا بلکه بتواند در فیفادی پیش رو بازی دوستانه داشته باشد.

آمریکا: مراکش و اروگوئه
آمریکایی‌ها ترتیب برگزاری دو بازی دوستانه در خاک خودشان را با تیم ملی مراکش و اروگوئه داده‌اند تا در تقویم خود، این دو بازی تأیید شده را با دو تیم صعود کرده به جام جهانی ۲۰۲۲ داشته باشند.

ولز، اسکاتلند یا اوکراین: -
این سه تیم اروپایی که یکی از آنها از دیدار پلی‌آف (ولز - برنده دیدار اسکاتلند - اوکراین) به جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند رسید، جز حضور در دیدارهای پلی‌آف، در لیگ ملت‌های اروپا نیز دیدار خواهند داشت. ولز با لهستان، بلژیک و هلند (دو بار) دیدار خواهد کرد. اسکاتلند، علاوه بر دیدار در پلی‌آف صعود به جام جهانی، با ایرلند و ارمنستان (دو بار) دیدار خواهد کرد. اوکراین نیز، همانند ولز و اسکاتلند، در پلی‌آف صعود به جام جهانی حضور دارد و در لیگ ملت‌ها نیز با ارمنستان و ایرلند (دو بار) دیدار خواهد کرد.

گروه C: آرژانتین، عربستان، مکزیک و لهستان

آرژانتین: ایتالیا و برزیل
تیم ملی آرژانتین نیز تاکنون دو دیدار تأییدشده دوستانه خواهد داشت. آنها در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف ایتالیا خواهند رفت تا قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی با هم دیدار کنند و دیدار با برزیل هم در استرالیا برگزار خواهد شد. قرار بود رویارویی با برزیل، دیدار معوقه از انتخابی جام جهانی باشد که کنفدراسیون کنمبول با برگزاری این بازی خارج از قاره موافقت نکرد و حالا دیدار آرژانتین و برزیل در ملبورن استرالیا، دوستانه خواهد بود.

عربستان: کلمبیا و ونزوئلا
تیم ملی عربستان تاکنون سه بازی تأیید شده دوستانه در تقویم خود جای داده است که دیدار آنها با کلمبیا و ونزوئلا در خاک اسپانیا در فیفادی پیش رو خواهد بود. دیدار تأییدشده آنها با اکوادور نیز در فیفادی بعدی (شهریور) برگزار می‌شود تا عربستان هم فقط دو بازی دوستانه در فیفادی پیش رو داشته باشد.

مکزیک: نیجریه، اروگوئه و اکوادور
تیم ملی مکزیک در فیفادی پیش رو، سه بازی دوستانه تأییدشده دارد که در خاک آمریکا برگزار خواهد کرد. دیدار با نیجریه، اولین دیدار دوستانه آنها خواهد بود و دیدار با اروگوئه و اکوادوری که در جام جهانی ۲۰۲۲ نیز حضور دارند، در دستور کار آنهاست. مکزیک در فیفادی بعدی که شهریور ماه خواهد بود، با پاراگوئه دیدار دوستانه تأییدشده دارد.

بیشتر بخوانید:

مشکلی برای انتشار قرارداد با کانادا نداریم

گروه D: فرانسه، برنده پلی‌آف بین‌قاره‌ای (پرو، استرالیا یا امارات)، دانمارک و تونس

فرانسه: -
تیم ملی فرانسه همچون دیگر تیم‌های اروپایی، فقط در لیگ ملت‌های اروپا حضور دارد و نمی‌تواند بازی دوستانه‌ای داشته باشد. قهرمان دوره گذشته جام جهانی، در فیفادی پیش رو و در لیگ ملت‌ها نیز با دانمارک، اتریش و کرواسی (دو بار) دیدار خواهد داشت.

دانمارک: -
در فیفادی خرداد ماه، تیم ملی دانمارک با شرایطی مشابه دیگر تیم‌های اروپایی در لیگ ملت‌های اروپا به مصاف فرانسه، کرواسی و اتریش (دو بار) خواهد رفت.

تونس: شیلی و ژاپن یا غنا
تونس پیش از برگزاری بازی‌های دوستانه خود، در انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آفریقا با گینه بیسائو و بوتسوانا دیدار خواهد کرد و سپس به ژاپن می‌رود تا در تورنمنت چهارجانبه کیرین کاپ شرکت کند. تونسی‌ها ابتدا به مصاف شیلی خواهند رفت و در صورت برد یا باخت، به مصاف یکی از تیم‌ها ژاپن یا غنا خواهند رفت.

پرو: نیوزیلند
استرالیا: اردن
امارات: -

سه تیم پرو، استرالیا و امارات برای حضور در پلی‌آف آماده خواهند شد. پرو که باید منتظر برنده دیدار امارات و استرالیا باشد، در اسپانیا به مصاف نیوزیلند خواهد رفت. امارات دیدار دوستانه تأییدشده‌ای ندارد، اما استرالیا در قطر، با تیم ملی اردن دیدار می‌کند.

گروه E: اسپانیا، برنده پلی‌آف بین‌قاره‌ای (نیوزیلند یا کاستاریکا)، آلمان و ژاپن

اسپانیا: -
پرتغال، سوئیس و چک (دو بار) حریفان اسپانیا در فیفادی پیش رو در لیگ ملت‌های اروپا هستند و این تیم هم، بدون دیدار دوستانه و صرفاً با برگزاری دیدارهای رسمی در لیگ ملت‌های اروپا به جام جهانی خواهد رفت.

آلمان: -
تیم ملی آلمان نیز، هیچ تفاوتی با دیگر اروپایی‌ها ندارد و در فیفادی پیش رو در لیگ ملت‌ها بازی خواهد کرد و چهار دیدار مقابل انگلیس، مجارستان و ایتالیا (دو بار) خواهد داشت.

ژاپن: پاراگوئه، برزیل، غنا، تونس یا شیلی
ژاپن از معدود تیم‌های راه یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است که از هر چهار فرصت خود در فیفادی پیش رو برای برگزاری بازی دوستانه استفاده خواهد کرد. ژاپنی‌ها ابتدا با پاراگوئه دیدار خواهند کرد و سپس در قالب دو تورنمنت کیرین چلنج کاپ و کیرین کاپ، با برزیل و سپس با غنا دیدار می‌کنند. ژاپنی‌ها در صورت پیروزی یا شکست، به مصاف یکی از تیم‌های تونس یا شیلی خواهند رفت.

نیوزیلند: پرو و عمان
کاستاریکا: -

نیوزیلند که نماینده قاره اقیانوسیه در پلی‌آف صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است، ابتدا در اسپانیا با تیم ملی پرو دیدار می‌کند و سپس برای ادامه اردوی خود به قطر سفر خواهد کرد. نیوزیلند از گزینه‌های فدراسیون فوتبال ایران برای بازی تدارکاتی بود که با فراهم نشدن شرایط این بازی، نیوزیلندی‌ها در دوحه به مصاف عمان خواهند رفت. کاستاریکا نیز که از کونکاکاف در پلی‌آف حضور دارد، بدون انجام بازی دوستانه و با برگزاری دو بازی در لیگ ملت‌های قاره خود مقابل پاناما و مارتینیک به قطر سفر می‌کند.

گروه F: بلژیک، کانادا، مراکش و کرواسی

بلژیک: -
بلژیک که همچون دیگر تیم‌های اروپایی فرصت بازی دوستانه نخواهد داشت، در لیگ ملت‌های اروپا و در این فیفادی، هلند، ولز و لهستان (دو بار) را پیش رو خواهد داشت.

کانادا: -
ایران تنها حریف کانادا در فیفادی پیش رو برای انجام بازی دوستانه بود که توافق برای برگزاری این بازی در ونکوور صورت گرفت، اما از سوی کانادایی‌ها لغو شد. کانادایی هنوز تیمی را جایگزین ایران نکرده است، اما در لیگ ملت‌های کونکاکاف با کوراسائو و هندوراس روبه‌رو می‌شود.

مراکش: آمریکا
آمریکا تنها بازی دوستانه مراکش در فیفادی پیش روست و این بازی در خاک آمریکا برگزار می‌شود. سپس مراکشی‌ها باید به قاره آفریقا برگردند و آفریقای جنوبی و لیبریا نیز حریفان مراکش در انتخابی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ هستند.

کرواسی: -
نایب قهرمان دوره پیشین جام جهانی که فرصت برگزاری بازی دوستانه‌ای ندارد، در این فیفادی و در لیگ ملت‌های اروپا با اتریش، دانمارک و فرانسه (دو بار) مصاف خواهد داد.

گروه G: برزیل،‌ صربستان، سوئیس و کامرون

برزیل: کره جنوبی، ژاپن و آرژانتین
پرافتخارترین تیم جام جهانی با پنج عنوان قهرمانی، در این فیفادی سه بازی دوستانه دارد و از غرب کره خاکی به شرق کره خاکی سفر خواهد کرد که ابتدا با کره جنوبی در سئول بازی می‌کند. حضور برزیلی‌ها در کیرین چلنج کاپ ژاپن و مصاف با سامورایی‌ها و سپس در تقابل با آرژانتین در ملبورن استرالیا در دستور کار برزیل است. دیدار با آرژانتین قرار بود بازی معوقه انتخابی جام جهانی باشد که با مخالفت کنمبول به سومین دیدار دوستانه برزیلی‌ها تبدیل شد.

صربستان: -
در فیفادی پیش رو سه تیم نروژ، سوئد و اسلوونی (دو بار) رقبای صربستان در لیگ ملت‌های اروپا هستند و این تیم هم، نمی‌تواند پیش از جام جهانی بازی دوستانه‌ای برگزار کند.

سوئیس: -
تیم‌های چک، اسپانیا و پرتغال (دو بار) حریفان سوئیس در این فیفادی هستند که این چهار دیدار در قالب لیگ ملت‌های اروپا برگزار می‌شود و سوئیس هم، مانند دیگر اروپایی‌ها بازی دوستانه ندارد.

کامرون: -
تیم ملی کامرون هیچ بازی دوستانه تأییدشده‌ای در تقویم خود ندارد و کنیا و بروندی، حریفان این تیم در انتخابی جام ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ خواهند بود.

گروه H: پرتغال، غنا، اروگوئه و کره جنوبی.

پرتغال: -
لیگ ملت‌های اروپا در فیفادی پیش رو، پرتغال را مقابل اسپانیا، چک و سوئیس (دو بار) قرار خواهد داد و این تیم نیز بازی دوستانه برگزار نمی‌کند.

غنا: ژاپن و تونس یا شیلی
تیم ملی غنا پس از دیدار با ماداگاسکار و جمهوری آفریقای مرکزی، راهی ژاپن می‌شود تا در تورنمنت کیرین کاپ شرکت کند. غنا ابتدا به مصاف ژاپن می‌رود و پس از پیروزی یا شکست در این مسابقه، به مصاف شیلی یا تونس خواهد رفت.

اروگوئه: مکزیک و آمریکا
تور اروگوئه در خاک آمریکا، این تیم را صاحب دو بازی دوستانه خواهد کرد. مکزیک و آمریکا سه تیم از آمریکای شمالی حریفان اروگوئه در فیفادی پیش رو خواهند بود. دیدار هماهنگ شده آنها با جامائیکا نیز لغو شده و اروگوئه به دنبال بازی دیگری در خاک کشور خودش است.

کره جنوبی: برزیل، شیلی، پاراگوئه و مصر
کره جنوبی چهار دیدار دوستانه دارد که سه حریف تدارکاتی‌اش از آمریکای جنوبی هستند و آخرین دیدار آنها با نایب قهرمان آفریقاست. این تیم آسیایی برزیل، شیلی و پاراگوئه را به کره جنوبی دعوت کرده و مصر آخرین حریف آنهاست که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

به این ترتیب به جز ۱۲ تیم اروپایی که تاکنون حضورشان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطعی شده و به دلیل حضور در لیگ ملت‌های اروپا هیچ دیدار دوستانه‌ای نخواهند داشت، قطر، سنگال، ایران، کامرون و کانادا هم در این فیفادی دیدار دوستانه‌ای ندارند. آخرین تیم اروپایی هم که از پلی‌آف این قاره به جام جهانی می‌رسد، همانند دیگر اروپایی‌ها و پس از راهیابی به جام جهانی نمی‌تواند بازی دوستانه داشته باشد که جمع تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی که بازی دوستانه ندارند را به ۱۸ تیم می‌رساند. در صورتی که کاستاریکا و امارات هم از پلی‌آف به جام جهانی برسد، آنها نیز پیش از صعود به جام جهانی در این فیفادی، بازی دوستانه‌ای نداشته‌اند.

به جز ۱۸ تیم یادشده، مراکش تنها تیمی است که در فیفادی پیش رو فقط یک بازی دوستانه خواهد داشت. اکوادور، آمریکا، آرژانتین، اروگوئه و عربستان هم تیم‌هایی هستند که دو بازی دوستانه تأییدشده در این فیفادی پیش رو دارند. مکزیک، تونس، برزیل و غنا چهار تیمی هستند که هر کدام سه بازی دوستانه دارند و ژاپن و کره جنوبی دو تیمی خواهند بود که در این فیفادی چهار بازی دوستانه برگزار می‌کنند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن