آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها


آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) در حالی که به زمان معرفی نسل جدید آیفون های اپل نزدیک می شویم، در اینجا به مقایسه دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو از حیث طراحی، مشخصات و قابلیت‌ها خواهیم پرداخت. اگر از طرفداران محصولات اپل هستید؛ اما علاقه‌ای به حمل یک دستگاه بسیار بزرگ و غول‌پیکر ندارید، احتمالا آیفون 14... نوشته آیفون 14 پرو در برابر...

در حالی که به زمان معرفی نسل جدید آیفون های اپل نزدیک می شویم، در اینجا به مقایسه دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو از حیث طراحی، مشخصات و قابلیت‌ها خواهیم پرداخت.

اگر از طرفداران محصولات اپل هستید؛ اما علاقه‌ای به حمل یک دستگاه بسیار بزرگ و غول‌پیکر ندارید، احتمالا آیفون 14 پرو بهترین محصولی است که می‌توانید خریداری کنید. اما این گوشی چقدر با نسل پیشین خود متفاوت است؟ آیا کسانی که هم اکنون iPhone 13 Pro دارند، دلیلی برای ارتقای گوشی خود دارند یا خیر؟

نسل آینده از آیفون پرو احتمالا از حیث طراحی تغییرات کوچکی را در مقایسه با نسل کنونی تجربه خواهد کرد. البته بر اساس شایعات موجود، این گوشی نسبت قبل کمی بلندتر است و حاشیه‌های باریک‌تری خواهد داشت. بنابراین احتمالا کار کردن با آن با یک دست آسان‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، تجهیز به تراشه‌های قدرتمندتر A16، حافظه سریع‌تر و حسگر جدید دوربین تقریبا در این گوشی قطعی است. همچنین قابلیت‌های احتمالی نسل بعدی آیفون پرو نظیر اتصال ماهواره‌ای و امکان ارسال پیام‌های اضطراری در مکان‌های فاقد دسترسی شبکه‌های مخابراتی هم ویژگی‌های جذابی هستند که می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند.

به طور خلاصه مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون 14 پرو با آیفون 13 پرو موارد زیر هستند:

حاشیه‌های باریک‌تر و نسبت طول به عرض بیشتر برای صفحه نمایش؛حفره i شکل به جای ناچ در بالای صفحه نمایش؛تراشه سریع‌تر A16 Bionic؛دوربین جدید 48 مگاپیکسلی؛قیمت پایه 100 دلار بیشتر از نسل قبل؛احتمال تجهیز به اتصالات ماهواره‌ای.

طراحی و صفحه نمایش آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو

iPhone 14 Pro با همان طراحی آشنای قبل روانه بازار خواهد شد؛ به طوری که قاب پشتی این گوشی از شیشه مات و بدنه آن از استیل ضد خش ساخته خواهد شد. علاوه بر این، کناره‌های بدنه این گوشی هم تخت خواهند بود. البته شایعات اخیر حاکی از این هستند که لبه‌های این گوشی خمیده‌تر از قبل بوده و حاشیه‌های صفحه نمایش نسبت به نسل‌های قبل باریک‌تر خواهند بود. همچنین با برخورداری از نسبت طول به عرض 20:9، نسل بعدی آیفون پرو محصولی باریک‌تر از iPhone 13 Pro خواهد بود.

هر دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس موفق به کسب استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شده‌اند و هر دو از درگاه لایتنینگ برای شارژ یا اتصال هدفون استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود درگاه USB-C از سال 2023 درون آیفون‌ها تعبیه شود.

با این حال مهم‌ترین تفاوت در ظاهر نسل‌های 2022 و 2021 از iPhone Pro را باید تغییر شکل ناچ بالای صفحه نمایش دانست. در این نسل شاهد جایگزینی ناچ معروف با حفره‌هایی دوگانه و به شکل حرف i خواهیم بود. این حفره‌های دوگانه البته هنوز هم فضای زیادی از بالای صفحه نمایش را اشغال می‌کنند؛ اما با تجهیز به آن‌ها، نسل جدید آیفون پرو به سادگی در میان سایر آیفون‌ها قابل تشخیص خواهد بود!

آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت هاآیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

همچنین آیفون 14 پرو مکس هم همانند نسل پیشین خود در چهار رنگ به بازار عرضه خواهد شد. از این چهار رنگ، سه رنگ مشکی، نقره‌ای و طلایی کاملا با نسل پیش مشابه هستند؛ اما رنگ آبی در خانواده آیفون 13 با رنگ بنفش در خانواده iPhone 14 جایگزین خواهد شد.

آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت هاآیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

بعلاوه، محتوای درون جعبه آیفون 14 پرو نیز نسبت به قبل بدون تغییر باقی خواهد ماند و تنها کابل لایتنینگ را در بر خواهد گرفت. به این ترتیب، خبری از شارژر در جعبه محصول نخواهد بود.

آیفون 14 پرو و 13 پرو همچنین هر دو از صفحه نمایش‌هایی 6.1 اینچی و اولد با رزولوشن تقریبا یکسان استفاده خواهند کرد. در این میان اما انتظار می‌رود iPhone 14 Pro از قابلیت جذاب پرو موشن اپل بهره ببرد. صفحه نمایش آیفون 13 پرو از پانل‌های LTPO بهره می‌برد که قادر به تغییر دینامیک نرخ رفرش از 10 تا 120 هرتز است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که شاهد استفاده از پانل‌های پیشرفته‌تری در iPhone 14 Pro باشیم که قادر به تغییر نرخ رفرش از 1 تا 120 هرتز است.

ارائه نرخ رفرش 1 هرتز عملا می‌تواند قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن اپل واچ را به آیفون بیاورد. البته حضور این قابلیت در نسل بعدی آیفون تنها در حد شایعه است و هیچ سند رسمی دال بر آن نیست.

احراز هویت بیومتریک نیز در هر دو گوشی از طریق حسگرهای فیس آیدی انجام می‌شود. در آیفون 14 پرو علیرغم تغییر شکل ناچ، این حسگرها دست‌نخورده باقی خواهند ماند و عملکردشان مانند قبل خواهد بود.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

آیفون 14 پرو به نسل جدید چیپست‌های موبایل اپل موسوم به A16 Bionic مجهز خواهد شد. این تراشه‌ها بر اساس معماری چهار نانومتری ساخته شده و آپگریدی بر تراشه‌های پنج نانومتری A15 به شمار می‌روند. به همین جهت، علاوه بر قدرت پردازشی بالاتر، مصرف انرژی بهینه‌تری هم دارند.

آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت هاآیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

با اینکه میزان حافظه رم آیفون پروی جدید اپل همچنان شش گیگابایت باقی خواهد ماند، شایعات حاکی از استفاده از رم‌های LPDDR5 در این گوشی است که در مقایسه با LPDDR4X نسل پیشین، پیشرفتی منطقی به شمار می‌رود.

البته با توجه به اینکه هنوز هیچگونه بنچمارکی از عملکرد پردازشی آیفون جدید منتشر نشده، نمی‌توان به طور قطع به مقایسه توان پردازشی دو نسل از آیفون‌ها پرداخت. با این وجود، انتظار می‌رود که iPhone 14 Pro به طور محسوسی قدرتمندتر از نسل پیشین خود باشد.

علاوه بر این، هم آیفون 14 پرو و هم 13 پرو از سیستم عامل iOS 16 بهره خواهند برد. طبق روال همیشه، خانواده آیفون 14 نخستین محصولاتی خواهند بود که به این سیستم عامل مجهز می‌شوند و آیفون 13 پرو هم با فاصله‌ای کم این سیستم عامل را دریافت خواهد کرد.

اپل همچنین معمولا تمامی دستگاه‌های خود را به مدت 5 الی 6 سال از لحاظ نرم افزاری بروز نگه می‌دارد؛ بنابراین هر دو گوشی یاد شده از حیث پشتیبانی از نسخه‌های بعدی iOS قابل اطمینان هستند.

مقایسه دوربین آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید iPhone 14 Pro در مقایسه با نسل پیشین خود، استفاده از دوربین‌های جدید 48 مگاپیکسلی به جای نمونه‌های 12 مگاپیکسلی کنونی است. البته این دوربین بزرگ‌تر طبیعتا باعث افزایش اندازه ماژول دوربین در قسمت پشت هم خواهد شد.

در عوض در نسل جدید آیفون‌ پرو می‌توانید از تصاویری با رزولوشن بسیار بالا و جزئیات فوق‌العاده لذت ببرید. همچنین فیلمبرداری 8K نیز قابلیت احتمالی دیگری است که ممکن است به لطف استفاده از این دوربین‌های جدید در اختیار خریداران آیفون 14 پرو قرار گیرد. این قابلیت می‌تواند به نقطه عطف گوشی جدید اپل تبدیل شود.

آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت هاآیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

مد فوق‌العاده سینماتیک که سال گذشته معرفی شد نیز می‌تواند در نسخه جدید آیفون پرو با پیشرفت‌هایی روبرو شود. این قابلیت، با محو کردن پس‌زمینه در ویدیوها، سوژه را به محور تمرکز تبدیل می‌کند. عملکرد این ویژگی همانند مد پرتره در عکسبرداری است. با این حال، رزولوشن ویدیوها در این مد به 1080p محدود است که امید می‌رود در نسل بعدی افزایش یابد.

با وجود تمام این قابلیت‌ها، آیفون 14 پرو نیز همانند تمامی نسل‌های قبلی خود از لنز زوم پریسکوپ بی‌بهره خواهد بود. رقبای اندرویدی آیفون مدت‌هاست که این قابلیت را در پرچمدارانشان به کار گرفته‌اند. بنابراین آیفون‌های جدید اپل از این حیث حرفی در برابر رقیبان نخواهند داشت. البته شایعات حاکی از این است که احتمالا سال آینده در آیفون 15 بتوانیم چنین قابلیتی را تجربه کنیم. با این وجود، حتی اگر این شایعات صحیح باشند، احتمالا تنها در نسخه پرو مکس شاهد استفاده از این دوربین‌ها خواهیم بود.

به طور خلاصه، مقایسه دوربین آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو به صورت زیر خواهد بود:

دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی در آیفون 14 پرو و 12 مگاپیکسلی در آیفون 13 پرو؛دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی f/1.8 در هر دو گوشی؛حسگر تله فوتو 12 مگاپیکسلی f/2.8 در هر دو گوشی.

کیفیت صدا

خانواده آیفون 13 اپل پیشرفت شگرفی را در بخش کیفیت صدا تجربه کرد. اپل بدون هیچ گونه مانور تبلیغاتی یا هر گونه اعلام قبلی، سیستم صوتی محصولات این خانواده را به دقت بهینه‌سازی کرد؛ به طوری که صدای خروجی این گوشی‌ها چه از حیث شدت و چه شفافیت، عملکرد خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. به همین جهت امید می‌رود همین مسیر در آیفون 14 نیز پیموده شود و کیفیت صوتی این گوشی از نسل پیشین خود هم بهتر باشد!

فراموش نکنید که نه آیفون 14 پرو و نه آیفون 13 پرو هیچ یک از جک 3.5 میلیمتری هدفون استفاده نمی‌کنند. بنابراین اگر قصد استفاده از هدفون‌های سیمی قدیمی را دارید، باید آداپتور مخصوص آن را به طور جداگانه خریداری کنید.

علاوه بر این در بخش بازخورد هپتیک و ویبره نیز iPhone 13 Pro عملکرد بسیار مطلوبی دارد. بنابراین می‌توان انتظار عملکردی مشابه بدون هیچ تغییری را در آیفون 14 پرو هم داشت.

شارژدهی باتری و توان شارژ

در نسل 2021 از پرچمداران اپل شاهد تحول بزرگی در عمر باتری این گوشی‌ها بودیم. این امر عموما به خاطر ظرفیت بالاتر باتری‌های به کار رفته در آیفون‌ها میسر شده بود.

تا به امروز خبری در خصوص افزایش ظرفیت باتری در آیفون‌های جدید به گوش نرسیده است. بنابراین احتمالا باید واقع‌بین باشیم و فرض کنیم آیفون 14 پرو از یک باتری با همان ظرفیت آیفون 13 پرو استفاده خواهد کرد. بر این اساس می‌توان ظرفیت باتری هر دو نسل 2021 و 2022 از آیفون پرو را 3095 میلی آمپر ساعت در نظر گرفت.

آیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت هاآیفون 14 پرو در برابر آیفون 13 پرو؛ شباهت ها و تفاوت ها

به طور مشابه، سرعت شارژ iPhone 14 Pro هم احتمالا در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت چندانی نداشته باشد. توان شارژ در آیفون 13 پرو برابر با 20 وات است و شارژ کامل باتری آن از صفر تا صد درصد، حدودا دو ساعت زمان می‌برد. به طور مشابه انتظار می‌رود که شاهد همین توان شارژ و همین سرعت در آیفون پروی جدید باشیم.

همچنین هر دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو از شارژ بی سیم از طریق مگ سیف هم پشتیبانی می‌کنند. این سیستم قادر به ارائه توان حداکثر 15 وات است.

مقایسه مشخصات فنی آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو

در مرحله نهایی مقایسه دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 13 پرو نگاهی کوتاه خواهیم داشت به مشخصات فنی هریک از این دو محصول. البته مشخصات درج شده برای iPhone 14 Pro تنها بر اساس اطلاعات موجود از این گوشی است. بنابراین ممکن است با رونمایی رسمی از آن شاهد مشخصاتی متفاوت باشیم.

مشخصاتآیفون 14 پروآیفون 13 پرو
ابعادنامشخص146.7 در 71.5 در 7.65 میلیمتر
وزننامشخص204 گرم
پردازندهA16 Bionic، چهار نانومتریA15 Bionic، پنج نانومتری
رمشش گیگابایت LPDDR5شش گیگابایت LPDDR4X
حافظه128 گیگ256 گیگ512 گیگیک ترابایت128 گیگ256 گیگ512 گیگیک ترابایت
دوربیندوربین اصلی 48 مگاپیکسلحسگر فوق عریض 12 مگاپیکسلحسگر تله فوتو 12 مگاپیکسلدوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکاردوربین اصلی 12 مگاپیکسل، f/1.5حسگر فوق عریض 12 مگاپیکسل، f/1.8حسگر تله فوتو 12 مگاپیکسل، f/2.8دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت
باتری3095 میلی آمپر ساعت یا بزرگتر3.95 میلی آمپر ساعت
شارژشارژ با سیم 20 واتشارژ بی سیم 15 وات مگ سیفشارژ با سیم 20 واتشارژ بی سیم 15 وات مگ سیف
قیمتشروع از 1100 دلارشروع از 1000 دلار

جمع‌بندی و رای نهایی

به طور خلاصه، آیفون 14 پرو یک آپگرید معقول و منطقی برای نسل پیشین خود به شمار می‌رود. با این حال شاید برای افرادی که iPhone 13 Pro را در اختیار دارند، ارتقا به نسل جدید این گوشی تصمیم چندان منطقی‌ای نباشد.

البته این احتمال هم وجود دارد که اپل برگ برنده نسل جدید محصولات خود را برای روز رونمایی آن‌ها نگه داشته باشد چرا که این اتفاق پیش از این هم برای آیفون‌ها افتاده بود. بنابراین نمی‌توان از هم اکنون با قاطعیت در خصوص مقایسه دو آیفون اپل سخن گفت.

نظر شما در خصوص آیفون 14 پرو چیست؟ آیا قابلیت‌ها و مشخصات این گوشی می‌تواند دارندگان نسل قبل را مجاب به ارتقا کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا