فعال اقتصادی: حذف یارانه واردات بزرگترین کار دولت در 50 سال وابستگی بود


فعال اقتصادی: حذف یارانه واردات بزرگترین کار دولت در 50 سال وابستگی بود

کرمان - ایرنا - تولیدکننده و فعال اقتصادی استان کرمان گفت: دولت با حذف یارانه از واردات بزرگترین کار را در اقتصاد کشور پس از 50 سال وابستگی انجام داد و در نگاه اقتصاددانان، اقتصاد ایران رو به توسعه و شکوفایی خواهد رفت.

علی شریفی‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: دولت سیزدهم با اصلاح ساختار اقتصادی و حذف یارانه ارز از واردات، ضمن کمک به اشتغال و تولید پایدار کشور، منابع را به نفع دهک های پایین جامعه هدایت می کند و در نهایت به نفع خود مردم است.

وی اظهار داشت: ۵۰ سال است که یارانه واردات به برخی کالاها بویژه اساسی تعلق می گیرد در حالی که معضلات پرداخت این یارانه ها ضمن وابسته کردن کشور، میل و اشتیاق تولید داخلی را نیز کاهش می دهد.

این فعال اقتصادی در حوزه داروسازی ادامه داد: در این مسیر رقیب تولید کننده داخلی، تولیدکنندگان خارجی بودند و سود واسطه گری واردات بیش از سود و دغدغه های تولیدکننده بود و همین امر اقتصاد کشور را به سمت واسطه گری و دلالی سوق می داد.

ارز یارانه‌ای و وابستگی کشور

وی اضافه کرد: همچنین پرداخت یارانه به واردات انگیزه تولید و اشتغال زایی داخلی کشور را کاهش می دهد؛ زمانی که انگیزه ای برای تولید نداشته باشیم کشور به سمت واردات پیش می رود و یک وابستگی شکل می گیرد که همه جامعه متضرر می شوند.

شریفی‌نژاد افزود: در واقع یک اقتصاد دلالی و واسطه گری رواج پیدا می کند و تورم و رکود ایجاد می شود زیرا بازارها هرروز در تنش هستند و توسط دلال ها مدیریت می شوند؛ اعتبارات حاصل از واردات نیز به بازارهای ملک، طلا و ارز وارد می شود که برای تولید و اشتغال بزرگترین معضل است.

وی یادآور شد: یک جامعه که به لحاظ اقتصادی درگیر قیمت های ملک، طلا و ارز باشد در شاخص ها بیمارترین اقتصاد را نمایش می دهد زیرا اقتصاد سالم بر پایه تولید و اشتغال است.

این کارآفرین در حوزه داروسازی گفت: زمانی که حجم اشتغال و تولید کم می شود بازارها به دست افراد سودجو و محدود مدیریت می شود، همانگونه که با پرداخت یارانه به واردات روزانه شاهد به وجود آمدن مافیاها و سلطان های اقتصادی در کشور بودیم.

پرداخت یارانه به اشخاص خاص بود، نه عموم مردم

وی عنوان کرد: زمانی که یارانه واردات به اشخاص خاص تعلق می گرفت و بازار و سود حاصل از آن در دست این افراد بود نه مردم، در نتیجه شاهد بروز و ظهور مافیا در سطوح مختلف اقتصاد بازار نیز بودیم و این امر برای افراد جامعه یک بیماری اقتصادی بود.

شریفی نژاد ابراز داشت: با کمک به واردات شاهد وابستگی کشور بودیم زیرا زمانی که تولید ما کم و وابستگی واردات به اشخاص خاص باشد، هیچگاه کالای تولید داخلی نمی‌تواند در فضای رقابتی با نمونه های خارجی قرار گیرد و این فاصله رقابتی که با کمک یارانه های خودمان بیشتر می شد، میل به تولید و اشتغالزایی کشور را کاهش می داد و هر روز شاهد شکاف بیشتر جامعه طبقاتی بودیم که عده ای هرروز فربه‌تر و عموم جامعه ضعیف‌تر می شدند.

وی ادامه داد: دولت با حذف یارانه، تعادل را به بازارها و جامعه برمی‌گرداند و شکاف طبقاتی کاهش می‌یابد؛ قیمت های واقعی جای کاذب را می گیرد و درآمد افراد با قیمت ها یکی می شود.

این فعال اقتصادی گفت: ما شاهد بی ارزش شدن هر روزه پول ملی بودیم زیرا در پنهان، یارانه ای به ارز واردات پرداخت می کردیم که آسیب می زد.

وی بیان کرد: تا این اصلاحِ ساختاری انجام نمی شد هرروز شاهد تورم و رکود بودیم و پرداخت یارانه پنهان موجب بزرگتر شدن بازارهایی ازجمله ارز می شد که با حذف آن کمک مستقیم به صادرات و تولید می کنیم.

قاچاق کالا هم فلج می‌شود

شریفی نژاد با اشاره به کسب سود کالاهای یارانه ای کشور در برخی کشورهای همسایه گفت: اکنون با صادرات محصولات با قیمت های واقعی به قاچاق این کالاها ضربه می زنیم زیرا قاچاق با قیمت واقعی برای قاچاقچیان صرفه اقتصادی ندارد زمانی که با حذف یارانه به تولید و صادرات کمک کنیم بازارهای دلالی و قاچاق فلج می شود و مجبور به اصلاح و همسو شدن با جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: امروز با اصلاح ساختار اقتصادی شاهد تبلیغات غیرواقعی علیه کشور هستیم زیرا سود برخی کشورها و مافیا از بین رفته است.

فعال اقتصادی: حذف یارانه واردات بزرگترین کار دولت در 50 سال وابستگی بود

آن یارانه، کمک به تحریم‌ها بود

این فعال اقتصادی و تولید کننده در استان کرمان افزود: ما با پرداخت یارانه به واردات مستقیم تولید و صادرات خود را تحریم کرده ایم و به اعمال تحریم ها کمک می کردیم.

به گفته وی، زمانی که یارانه را برای واردات به کالای کشورهای تحریم کننده پرداخت می کردیم علاوه بر گسترش تحریم ها، اجازه نمی دادیم اشتغال و تولید داخلی جان بگیرد.

وی گفت: اکنون با اصلاح ساختار اقتصادی کشور، وابستگی به بازار ارز کاهش می یابد و با کمک به صادرات و تولید می توانیم بزرگترین اقتصاد در منطقه کشورهای همسایه با ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت باشیم.

ضرورت تداوم رویکرد دولت و حمایت مردم

مدیرعامل شرکت هورخش دارو خاطرنشان کرد: امیدوارم با تداوم رویکرد دولت و همچنین حمایت و کمک مردم بتوانیم شاهد شکوفایی اقتصاد ایران باشیم زیرا دولت در این موقعیت علیه شکل گیری اشرافیت و مافیا، به کمک عامه مردم نیاز دارد.

وی افزود: این دولت آبروی خود را برای کمک به مردم گذاشته و ما هم وظیفه داریم ضمن همراهی با آن، هرچه در توان داریم برای کمک به اصلاح ساختار اقتصادی کشور به کار گیریم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در صورتی که بازار به مردم سپرده شود، هیچگاه شاهد تورم و رکود موجود در دهه های اخیر نمی شویم زیرا هرزمان یارانه ای به واردات پرداخت می شد، سود حاصل از آن ضربه ای به کشور و مردم می زد.

وی با تاکید بر اینکه کسب هر پولی در کنار رانت و اقتصاد ناسالم، رقابت یک اقتصاد سالم در کشور را با چالش مواجه می سازد افزود: مردم هوشیار باشند تمامی یارانه ای که تاامروز کشور به واردات پرداخت می کرد، سبب تقویت دلال ها و تضعیف اقشار مختلف جامعه می شد.

شریفی نژاد گفت: رویکرد دولت پس از ۵۰ سال مثبت ترین رویکرد به سمت تولید و اشتغال است و با تقویت این حوزه ها شاهد ارتقای اقتصاد دانش بنیان نیز خواهیم بود، ضمن اینکه این کار، جلو فرار مغزها را از کشور می گیرد و بستری مناسب برای رشد و ترقی فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: مردم ایران باید در مقابل مافیا و اشرافی گری یکدل و متحد باشند؛ باید علی‌وار جلو ظلم و ستم ایستادگی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی