کلاهبرداری در فروش اینترنتی بیشترین تخلفات حوزه سایبری است


کلاهبرداری در فروش اینترنتی بیشترین تخلفات حوزه سایبری است

شهرکرد- ایرنا- رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) چهارمحال و بختیاری گفت: کلاهبرداری در قالب خرید اینترنتی و ارسال پیامک‌‍‌های حاوی لینک‌های آلوده بیشترین جرایم سایبری در استان هستند.

سرهنگ مرتضی عسگری یکشنبه به ایرنا گفت: با وجود هشدارهای مکرر پلیس و دستگاه‌های زیربط، پیامک‌‍‌های حاوی لینک‌های آلوده هر روز قربانی می‌گیرند و نتیجه استعلام پرونده‌های جرایم سایبری هفته‌های گذشته چهارمحال‌وبختیاری نشان می‌دهد، بیشتر تخلفات، مربوط به کلاهبرداری‌هایی است که در قالب خرید اینترنتی اتفاق افتاده است.

وی افزود: این پیامک‌ها هر روز با یک عنوان و در روزهای اخیر، با موضوع "جاماندگان یارانه حمایتی" ارسال می‌شود و افراد سودجو با ارسال لینک حاوی بدافزار، به دنبال باز کردن لینک توسط دریافت‌کننده و نصب برنامه بدافزار، اقدام به آلوده کردن گوشی مخاطب و خالی کردن حساب‌های بانکی او می‌کنند.

عسگری ادامه داد: مردم به هیچ عنوان به پیام‌هایی که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود و در آن‌ها خواسته می‌شود تا برنامه‌ای را بر روی گوشی نصب کنند، توجه نکنند و به سرعت آن پیام را حذف کنند.

وی یادآور شد: مشترکان تلفن‌های همراه اگر با چنین مواردی مواجه شدند بلافاصله به پلیس فتا استان، مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تماس گرفته و مشاوره های لازم را دریافت کنند تا دچار مشکل نشود.

عسگری افزود: تعدادی زیادی از مال باختگان، فقط به دلیل قیمت ارزان برخی اجناس در شبکه‌های مجازی، اقدام به پرداخت بیعانه و یا وجه کالا به مجرم سایبری می‌‎کنند و متاسفانه جنس و کالای مورد نظر بدستشان نمی‌رسد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مردم نباید براحتی به هر شبکه اجتماعی و هر پیام تبلیغاتی اطمینان کنند و مراقب باشند چون ممکن است که افراد سودجو از این اطمینان سوء استفاده کرده و کلاهبرداری کنند.

وی تاکید کرد: در صورت خرید اینترنتی بهتر است به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی دارای موجوز و نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کرد و تا جای ممکن به پیام های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی توجه نکرد و در صورت خرید از شبکه های مجازی حتما از صحت آن اطمینان حاصل کرد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهار محال و بختیاری ادامه داد: مجرمان سایبری به همان میزان زمان که برای جابجایی پول در اینترنت نیاز است به زمان احتیاج دارند و در یک دقیقه می توانند مبادرت به جابجایی پول مال باخته کنند.

عسگری توصیه کرد: در صورت خالی شدن حساب، افراد این موضوع را به سرعت به پلیس فتا اعلام کنند و همکاران بعد از احراز جابه‌جایی پول با هماهنگی‌های که با دستگاه قضایی و بانک مرکزی انجام شده است، به سرعت اقدام به مسدود سازی حسابی که پول به آن منتقل شده است و حتی حساب‌های بعدی که پول به آن‌ها منتقل شده است، مبادرت می‌کنند.

رئیس پلیس فتا چهارمحال وبختیاری گفت: از مردم درخواست می‌کنیم برنامه‌های تلفن‌های همراه را از هر جایی دانلود و نصب نکنند و نسبت به کدهای ارسالی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه خود حساس باشند و این کدها که می‌تواند زمینه سرقت و جرایم سایبری را فراهم کند به هیچ عنوان در اختیار دیگران قرار ندهند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمیعتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...