متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری


متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

آبادان - ایرنا – بخش‌هایی از برج دوقلوی در دست ساخت متروپل آبادان ساعت 12 و 40 دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد 1401 دچار ریزش شد که تاکنون منجر به  مرگ 29 نفر و مصدومیت بیش از 37 نفر شده است.

به گزارش ایرنا در پی وقوع این حادثه کار امداد رسانی از سوی آتش نشانی آبادان ، پالایشگاه و گروه های امدادی شهرهای همجوار و البته مردم آغاز و با اضافه شدن گروه‌های امدادی از دیگر نقاط استان خوزستان و کشور عملیات امدادی و آواربرداری با توجه به حساسیت و احتمال ریزش سایر بخش‌های سازه با در نظر گرفتن شرایط محیطی با حساسیت ویژه دنبال شد.

در ۴۸ ساعت نخست حادثه که زمان طلایی برای نجات حادثه دیدگان زیر آور محسوب می شود ،گروههای امدادی با آوار برداری موفق شدند ۳۷ مصدوم را نجات دهند و تلاش برای خارج کردن اجساد جانباختگان با دقت و استفاده از هشت گروه فنی و مهندسی و لرزه نگاری دنبال شد.

در همان روز اول دادستان ویژه آبادان حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را صادر کرد و مردم آبادان با توجه به حجم حادثه برای اهدای خون در پایگاه انتقال خون صف کشیدند و ازدحام مردم پس از گذشت چند ساعت باعث شد تا معاون پایگاه انتقال خون آبادان از مردم بخواهد برای اهدای خون تا اطلاع ثانوی به پایگاه انتقال خون مراجعه نکنند.

سفر وزیر کشور به آبادان

با توجه به وسعت حادثه وزیر کشور پس از چند ساعت معطلی در فرودگاه تهران به دلیل شرایط جوی و کاهش دید به علت گردوخاک خود را به اهواز رساند و صبح روز سه‌شنبه احمد وحیدی مدیریت عملیات آواربرداری و نجات حادثه دیدگان جانباختگان را برعهده گرفت.

متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

تشکیل ستاد بحران متروپل به ریاست وزیر کشور

در این راستا ستاد بحران حادثه متروپل با حضور پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر کشور ، محمدحسن نامی رییس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور ، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در کنار مسوولان محلی و منطقه ای به ریاست وزیر کشور تشکیل و پنج کمیته کاری در این زمینه فعال شدند.

پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر کشور گفت:۲هزار نیروی عملیاتی مشغول آواربرداری و امدادرسانی ساختمان متروپل آبادان هستند و در نوبت‌های مختلف عملیات را دنبال می‌کنند.

بازداشت ۱۳ نفر در رابطه با متروپل

سوم خرداد دادستان عمومی و انقلاب خوزستان نیز اعلام کرد ۱۳ نفر ا زجمله شهردار فعلی و ۲ شهردار قبلی و ناظران پروژه ساختمان متروپل دستگیر شدند و هویت جسد "حسین عبدالباقی" متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان را تایید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز نیز در پی حادثه ریزش مجتمع متروپل آبادان و جان باختن تعدادی از هموطنان ضمن تسلیت خانواده‌های مصیبت دیده روز چهارشنبه چهارم خرداد را در آبادان و خرمشهر و روز پنجشنبه را در استان خوزستان عزای عمومی اعلام کرد.

سفر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آبادان

کمیته بحران شهرستان آبادان روز پنجشنبه پنجم خردادماه با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار و مسوولان ستاد بحران وزارت کشور در سالن اجتماعات بانک تجارت آبادان برگزار شد.

رییس کمسییون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن ابلاغ پیام تسلیت رییس مجلس شورای اسلامی به مردم داغدار شهرستان آبادان گفت: جانباختن تعدادی از هموطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل مایه تاسف و تاثر همه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی افزود:با دستور رییس مجلس پس از بازدید از محل و برگزاری جلسه با مسئولان گزارشی را تهیه و جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیات رئیسه مجلس و دستگاه قضایی خواهد شد.

متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

رصد سازه متروپل توسط کارشناسان عمران و لرزه نگاری کشور

رییس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور نیز گفت: تمامی ساختمان‌های اطراف متروپل تا شعاع ۱۵۰ متر اعم از مسکونی و یا تجاری بیمه شده اند و چنانچه ساختمانهای آنها دچار خسارت شده اند از سوی بیمه هزینه ناشی از آن را دریافت می کنند.

محمدحسن نامی گفت: با توجه به رصد سازه های برج متروپل توسط کارشناسان عمران و لرزه نگاری کشور بخش وسطی سازه متروپل طی ۲ روز گذشته تغییراتی داشته و احتمال ریزش آن وجود دارد.

ناپایداری سازه باقی مانده برج متروپل

وزیر کشور پنجشنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب و ابلاغ رئیس جمهور عملیات آواربرداری و خطرزدایی از برج متروپل آبادان سرعت گرفته و به خانواده های جانباختگان رسیدگی می‌شود.

احمد وحیدی اظهار داشت: سازه باقی مانده برج متروپل ناپایدار و خطر آفرین است و هم‌ اکنون وارد مرحله خطرزدایی برای سرعت بخشیدن به آواربرداری ناشی از توده‌های آویزان بتنی هستیم.

وی، به در مسیر بودن تجهیزات و جرثقیل سنگین برای آواربرداری محل حادثه اشاره کرد و افزود: دستگاه‌ها و جرثقیل‌های متعدد، لودرهای مناسب و تجهیزات تخصصی در محل حادثه موجود است و همه اقدامات با نظر کارشناسان زبده انجام شده و نیازمند دقت و حساسیت زیادی است.

سفر معاون اول رییس جمهور به آبادان

از طرفی با توجه به حساسیت موضوع معاون اول رییس جمهور روز جمعه ششم خردادماه با سفر به آبادان آخرین اقدامات برای آواربرداری و امدادرسانی حادثه ریزش ساختمان ۱۱ طبقه متروپل را به صورت میدانی مورد بررسی قرار دارد.

متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

محمد مخبر در پنجمین روز حادثه ریزش بخشی از ساختمان متروپل در آبادان با حضور در محل حادثه روند عملیات آواربرداری و امدادرسانی را مورد بررسی قرار داده و با حضور در میان خانواده های عزادار با آنها ابراز همدردی کرد. وی همچنین بر رسیدگی به خانواده جانباختگان حادثه متروپل آبادان تاکید کرد و از مجروحان بستری در بیمارستان عیادت نمود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: پس از حضور هشت گروه تخصصی در زمینه سازه، روند آواربرداری سرعت بالایی گرفته و مقاومت سازه نیز افزایش یافته است.

منتفی شدن انفجار سازه باقی مانده متروپل

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز با حضور در محل حادثه گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسان و متخصصان حوزه انفجار برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

عباس معظمی در خصوص آخرین اقدامات جهت امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار داشت: پس از حادثه برج متروپل به دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از بهترین اساتید مهندسی ساختمان و سازه و مهندسی انفجارات در کشور تشکیل و به شهرستان آبادان اعزام شدند.

وی افزود: در ابتدای کار کارگاهی تشکیل شد و تمامی تجهیزات سبک و سنگین، تراکتور، لودر، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور بکارگیری شد.

متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با خانواده و مصدومان حادثه متروپل

با توجه به حساسیت موضوع معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز شنبه با حضور در بیمارستان شهید بهشتی آبادان از مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل عیادت کرد .

انسیه خزعلی در این دیدار که با همراهی معاون درمان دانشگاه و مسئولان بیمارستان انجام شد از روند رسیدگی و ارائه خدمات درمانی به مصدومین حادثه اطلاع پیدا کرد.

متروپل و گزارش 6 شبانه روز آواربرداری

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین با خانواده مصدومان این حادثه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هیات عالی قضایی به آبادان می‌رود

دادستان کل کشور شنبه اعلام کرد هیات عالی در دادستانی کل تعیین شده که روز یکشنبه عازم آبادان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: ۸۰ برگ از پرونده ای که در آبادان تشکیل شده بود به بنده رسید و همکاران من آنها را بررسی کردند.

دادستان کل کشور ادامه داد: گزارش‌ها و مستنداتی که ارسال شد نشان می‌دهد که مباحث و مطالب گسترده‌ای در استان مطرح شده است از جمله تشکیل پرونده‌هایی در مرکز استان که مرتبط با این موضوع است؛ با این مقدار مستنداتی که به دست ما رسیده اظهارنظر قطعی مشکل است.

هیئت دولت نیز با توجه به دریافت گزارش وزیر کشور از حادثه تلخ و اندوهبار فروریختن ساختمان متروپل آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ را عزای عمومی اعلام کرد.
هیئت دولت ضمن تسلیت مجدد، به خانواده‌های داغدیده، به احترام جان باختگان این حادثه و ابراز همدردی با خانواده‌های محترم و مردم استان خوزستان، بویژه شهر آبادان، یکشنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می‌نماید.

به گزارش خبرنگار ایرنا گروه‌های مختلف از چند جبهه کاری با حفر تونل در حال عملیات برای خارج‌سازی جانباختگان احتمالی از زیرآور ساختمان متروپل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا