جزئیاتی جدید از واگذاری سهام بلوکی دو خودروساز بزرگ


جزئیاتی جدید از واگذاری سهام بلوکی دو خودروساز بزرگ

رئیس سازمان خصوصی‌سازی جزئیات واگذاری سهام بلوکی ایران‌خودرو و سایپا را تشریح کرد.

جزئیاتی جدید از واگذاری سهام بلوکی دو خودروساز بزرگ

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ چندی پیش «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت در جمع خبرنگارن خبر از فرا رسیدن مراحل پایانی واگذاری سهام دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را داده بود. اخیرا نیز او در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور شرط لازم برای این واگذاری را اهلیت داشتن متقاضیان سهام این دو شرکت را به عنوان شرطی مهم در خصوصی سازی آن‌ها بیان کرده بود.


حال «حسین قربان‌زاده» رئیس سازمان خصوصی‌سازی از وی در مورد نحوه واگذاری سهام بلوکی ایران‌خودرو و سایپا پرسید که وی گفت: نکته اول اینکه وزیر صنعت در مورد سهام دولت در این دو خودروسازی نمی‌تواند صحبت کند. در مورد سهام تودلی شرکت‌ها خود شرکت دارنده می‌تواند تصمیم بگیرند و سهام دولت مطابق قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و با مباشرت سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود.


وی این را هم گفت: کارگروه پایش اهلیت برای خریداران در سازمان خصوصی‌سازی تشکیل می‌شود، در حال حاضر ۵ درصد از سهام دولت در ایران‌خودرو و ۱۷ درصد باقیمانده سهام دولت در سایپا مانده که وثیقه است و ما منتظریم تا وثیقه این دو سهم رفع شود و به جای این سهام اموال دیگری وثیقه‌گذاری شود و وقتی که این دو سهام از وثیقه آزاد شدند، زمینه واگذاری فراهم می‌شود.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: خود سایپا و ایران‌خودرو سهام تودلی دارند که متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها است که این سهام در زیرمجموعه آن‌ها وجود دارد و صورت‌های این سهام را به وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم.


به گفته قربان‌زاده، برای واگذاری بهینه‌تر، بهتر است سهام تودلی با سهام نهاد‌های دیگر مانند صندوق‌های بازنشستگی تجمیع شود و در قالب بلوک‌های ۳۵ یا ۴۰ درصدی واگذار شود که هم ارزش سهام بالا می‌رود و هم منافع نهاد‌های دیگر مانند صندوق بازنشستگی حفظ می‌شود و کافی است که آن‌ها به سازمان خصوصی‌سازی وکالت بدهند تا سازمان خصوصی‌سازی به نیابت از آن‌ها این سهام را تجمیع کرده و به شکل بلوکی در بورس عرضه کند و هر نهاد به میزان سهامی که دارد می‌تواند از فروش بلوکه سهام منافع خود را بردارد.


قربان‌زاده این را هم گفت: حفظ ارزندگی سهام دولت یکی از ویژگی‌های فروش بلوکی سهام است که باید همه دارندگان سهام مدنظر قرار دهند و ما می‌توانیم سهام دولت در ایران‌خودرو به صورت بلوک ۱۵ یا ۲۰ درصدی عرضه کنیم و با عرضه بلوکی ارزندگی سهام دولت هم حفظ می‌شود و همچنین سهام صندوق‌ها نیز به صورت تودلی فروخته می‌شود که اگر این سهام به صورت جزء فروخته شود ارزندگی ندارد، اما اگر در ترکیب با سهام تودلی دولت به صورت بلوکی ارائه شود، ارزندگی پیدا می‌کند.


رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه فروش بلوکی چقدر از فروش خرد ارزندگی بیشتری دارد گفت: در این زمینه دقیقاً نمی‌دانم، چون تعداد سهام تودلی در شرکت‌ها باید مشخص شود و به نظر من در هر کدام از خودروسازی‌ها با تجمیع سهام تودلی می‌توان بلوک‌های بالای ۳۰ درصدی درست کرد. در شرکت خودروسازی سایپا سهام تودلی بیشتر از ایران‌خودرو وجود دارد.



پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه