علت بروز 30 درصد سوانح رانندگی در اصفهان، حواس پرتی رانندگان است


علت بروز 30 درصد سوانح رانندگی در اصفهان،  حواس پرتی رانندگان است

اصفهان- ایرنا- رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: برآیند تحقیقات نشان داده که علت و عامل بروز 30 درصد سوانح رانندگی و حوادث ترافیکی در استان ، حواس پرتی و بی‌دقتی حین رانندگی است.

طبق تعاریف سازمان‌های بین‌المللی "حواس‌پرتی" در رانندگی عبارت است از انحراف راننده از توجه به فعالیت‌هایی که برای رانندگی ایمن، حیاتی هستند.

سرهنگ اصغر زارع روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از جمله نمونه‌های این حواس پرتی و بی‌دقتی‌ها در حین رانندگی می‌توان به صحبت کردن با تلفن همراه، گوش دادن به موسیقی، پایین کشیدن شیشه، عوض کردن شبکه‌های رادیو، تعویض سی دی یا فلاش، خوردن و آشامیدن ، تمیز کردن داشبورد و یا بحث و جدل با سرنشینان یا کارهایی از این دست اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی بر تمرکز و توجه راننده به جلو دارد.

وی اظهار داشت: یکی از بیشترین نمونه‌های حواس‌پرتی راننده می‌توان به استفاده از تلفن همراه و ارسال پیامک حین رانندگی اشاره کرد که این مورد موجب می‌شود تا حواس راننده از جاده پرت، ذهن راننده از جاده و اطراف آن منحرف و دست‌هایش از فرمان خودرو برداشته شود و همچنین بر واکنش او به سیگنالهای ترافیکی از جمله ترمز تاثیر می‌گذارد که این عامل بیشترین تاثیر را بر رفتار راننده و بروز حوادث ترافیکی دارد.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی اصفهان با بیان اینکه حواس پرتی هنگام رانندگی، مشکلی بسیار جدی و رو به رشد است که تهدیدی برای ایمنی ترافیکی محسوب می‌شود افزود: این مساله موجب می‌شود تا توجه راننده به‌طور موقت بین آنچه که از آن به عنوان وظیفه اصلی رانندگی یاد می‌شود و آنچه ارتباط مستقیم به رانندگی ندارد، تقسیم شود.

وی یادآور شد: از جمله روشهای جلوگیری از حواس پرتی در هنگام رانندگی، گذاشتن اشیای صندلی عقب در جای مطمئن است زیرا ممکن است در هنگام رانندگی از روی صندلی به پایین افتاده و باعث حواس پرتی شما شوند و همچنین مدیریت مسیر و زمان در رانندگی قبل از حرکت است.

سرهنگ زارع خاطرنشان کرد: همچنین قبل از رانندگی تنظیمات داخلی ماشین شامل تهویه هوا، رادیو یا ضبط ماشین را تنظیم کنید، از تنظیمات آیینه‌ها، صندلی و فرمان مطمئن شوید و از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی پرهیز کنید و همچنین شیشه جلوی اتومبیل را بصورت منظم تمیز کنید زیرا می‌تواند از انعکاس آزار دهنده نور خورشید به چشم راننده جلوگیری کند .

وی یک نکته بسیار مهم در پیشگیری از بروز حوادث ترافیکی و حواس پرتی رانندگان را مقاومت نکردن در برابر خواب عنوان کرد و گفت: هیچ گاه در زمان خواب آلودگی رانندگی نکنید زیرا ذهن شما قادر نیست به خوبی اجسام و تحرکات اطراف شما را تحلیل کند.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی اصفهان افزود: همیشه به خاطر بسپارید که وقتی پشت فرمان هستید رانندگی وظیفه اول شماست؛ محافظت از جان تعدادی مسافر، نگهداری از چند تن فلز و شیشه ، حمل چند هزار لیتر مواد خطرناک و حرکت دادن آنها در جاده با ایمنی کافی و بدون برخورد و ایجاد خطر برای دیگران مسئولیتی است که بر عهده شما قرار داده شده است.

به گزارش ایرنا، سال گذشته ۸۹۰ نفر بر اثر حوادث ترافیکی درون‌شهری و برون‌شهری در استان اصفهان، جان خود را از دست دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر فوری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت