کنگره شیخ اشراق با محتوا و برنامه‌های جدید در زنجان برگزار می‌شود


کنگره شیخ اشراق با محتوا و برنامه‌های جدید در زنجان برگزار می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: امسال تلاش داریم کنگره شیخ اشراق را با محتواهای علمی، فرهنگی و هنری ظرف مدت چند روز در سطح شهرستان‌های استان برگزار شود.

داود سپهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه ریزی ها قرار این کنگره به مدت سه تا چهار روز در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه امسال در استان اجرایی شود.

ویادامه داد: در این کنگره برای معرفی و شناساندن هر چه بیشتر شیخ اشراق در سطح جامعه، برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از قبیل اجرای تئاتر خیابانی پیش بینی شده است.

سپهری اظهار داشت: از آنجا که در سال های گذشته برنامه بزرگداشت شیخ اشراق منحصر به برگزاری نشست علمی آن هم در سطح محدود بوده است، امسال در صدد هستیم تا با تنوع بخشی اجرای برنامه ها را به بطن مردم ببریم.

به گزارش ایرنا سهروردی از برجسته ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.
حکمت اشراق که از سویی به تصریح موسس آن (شهاب الدین سهروردی) احیای حکمت نوری ایرانیان باستان است بیشترین سنخیت را با تعالیم بلند و آموزه های شیعی دارد و از این جهت از طرف حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار می‌توان به 'عقل سرخ'، 'آواز پر جبرئیل'، 'صفیر سیمرغ'، 'لغت موران'، ' روزی با جماعت صوفیان '، 'فی حقیقة لعشق'، 'غربةالغربیة'، 'هیاکل النور' و 'کلمة التصوف' اشاره کرد.
در برخی منابع تعداد آثار برجای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در 'نزهة الارواح' آورده است.
'حکمت الاشراق 'مهم ترین و معروف ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند. او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب 'حمکت الاشراق' عنوان کرده است.
'تلویحات'، 'المقاومات' و ' المشارع و المطارحات ' هم از دیگر کتاب‌های مهم سهروردی به زبان عربی است.

هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...