170 کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است


170 کارگاه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است

گچساران - ایرنا - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اینک 170 کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف در این استان فعالیت می کند.

محمدکاظم رحمانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۶ مورد از این کارگاه های صنایع دستی سال ۱۴۰۰ در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: هر یک از این کارگاه های تولیدی برای راه اندازی ۵۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده اند.

رحمانی با اشاره به اینکه این کارگاه ها در رشته هایی چون دست بافته های داری و البسه محلی فعالیت می کنند تاکید کرد: هر یک از این کارگاه های تولیدی زمینه سه تا پنج فرصت شغلی را فراهم کرده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آموزش یکی از راهبردهای میراث فرهنگی برای حمایت از هنرمندان است تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون آموزش های تخصصی صنایع دستی در رشته هایی مانند چرم،گلیم ،البسه محلی و سایر رشته ها در قالب ۱۲ دوره و هر دوره با شرکت ۲۰ تا ۳۰ هنرمند برگزار شده است.

رحمانی اظهار داشت: این کارگاه های آموزشی در قالب دوره های آموزشی ۱۸۰ ساعته در مدت زمان سه ماه برای هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰درصد از این دوره های آموزشی در مناطق روستایی برگزار شده است اضافه کرد: زیلایی،دیشموک،لوداب و چرام از جمله مناطق برگزاری آموزش های صنایع دستی مذکور بوده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به شرکت کنندگان در این دوره های مهارتی که موفق به کسب حد نصاب لازم علمی و عملی در آزمون پایان دوره ها شدند مدرک مهارتی فنی وحرفه ای اعطاء شد.

سالانه ۲۰ هزار مترمربع انواع محصولات صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا