توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای بیماری آبله میمون


توصیه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای  بیماری آبله میمون

رشت - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری زخم‌های تاولی را از جمله علائم بیماری آبله میمونی عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده ضایعات پوستی غیرعادی باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر آیدین پورکاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیماری آبله میمونی با علائمی از جمله تب، بدن درد، گلو دردصد و ضایعات پوستی ظاهر می شود که در صورت مشاهده این علائم حتما با پزشک مشورت شود.

وی بیان داشت: البته اغلب عفونت های ویروسی از جمله آبله مرغان ضایعات پوستی دارند و نباید نگران شد اما به دلیل اینکه با یک بیماری جدید با عنوان آبله میمونی مواجه هستیم باید به پزشک مراجعه شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه روش‌های پیشگیرانه درباره آبله میمونی تقریباً همانند روش‌های پیشگیرانه از بیماری کووید ۱۹ است، اضافه کرد: شست و سوی دست‌ها و استفاده از ماسک به ویژه در اماکن پرجمعیت از مهمترین نکات پیشگیری از بیماری آبله میمونی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان داشت: آبله میمونی ممکن است که همه گروه های سنی را درگیر کند بنابراین همه باید به علائم و راه‌های پیشگیری از ابتلا را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه همه بیمارهای ویروس مسری هستند، اظهار داشت: عوارض بیماری آبله میمونی در کودکان بیشتر است لذا باید نکات پیشگیرانه مورد توجه قرار گیرد و مراقبت‌های لازم انجام شود.

دکتر پورکاظمی بیان داشت: تاکنون موردی از بیماری آبله میمونی در استان گیلان مشاهده نشد، اما این به معنای عادی‌انگاری در برابر این بیماری و یا علائم آن نیست.

شیوع آبله میمون تاکنون علاوه بر آمریکا، اروپا و آفریقا، در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده شده‌ا ست.

ضرورت رعایت بهداشت موادغذایی برای پیشگیری از مسمومیت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه با اشاره به بروز مسومیت غذایی در فصل گرما افزود: ضروریست تا برای پیشگیری از این مسمومیت، بهداشت موادغذایی توجه شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت غذایی به دلیل استفاده از غذای آلوده و فاسد بروز می‌کند، اظهار داشت: حالت تهوع، استفراغ و اسهال از شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس