توسعه صادرات فرش دستباف در کما


توسعه صادرات فرش دستباف در کما

فرش دستباف در پیچ و خم مشکلات کمر خم کرده است و نگرانی هایی را سبب شده این در حالی است که معاون امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران می گوید: « اگرچه محدودیت هایی برای فعالان این صنعت به وجود آمده اما آنها به شیوه های خود از چالش ها رد می شوند».

همین چهار سال گذشته بود، که تعهدنامه ارزی ، توسط بانک مرکزی به تجار و فعالان صنعت فرش دستی ابلاغ شد این موضوع نه تنها این صنعت را با مشکل جدی مواجه کرد، بلکه بسیاری از تجار معتقدند این مصوبه، برند فرش دستباف ایرانی را که از قرن ۱۲ شهره دنیاست از سکه بیاندازد. همچنین این دسته از فعالان صنعت فرش دستباف با بیان این که بارها به علت عدم رعایت این مصوبه کارشان به مراجع قضایی رسیده است معتقد بودند صنعتی که سال ها برند دنیا بوده طی چهار سال اعتبارش دستخوش سقوطی غیر قابل جبران شده است همچنین، وقتی این فعالان صنعت فرش از مرکز ملی فرش دستباف ایران گله کردند حسین بیرامی معاون امور اقتصادی و بازاریابی این مرکز اعلام کرد در سال های گذشته نیز به دنبال ابطال این مصوبه بوده اند، اما به خاطر محدودیت های قانونی این مصوبه تا به امروز موفق به ابطال آن نشده اند. وی همچنین به گسترش نیوز گفته بود، این مرکز تمام قد پشت تجار و صادرکنندگان فرش دستباف برای رفع مشکلات آنان بوده و در همه رسانه ها اعلام کرده اند که برای ابطال تعهدنامه ارزی دست از تلاش برنداشته اند و همچنان پیگیری این موضوع هستند.

حسین بیرامی معاون امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این سوال که شنیده ها حاکی از آن است صادرات فرش دستباف به بیشترین افول خود طی سال های گذشته رسیده است به گسترش نیوز گفت: « باید چند موضوع را در نظر بگیریم. در درجه اول آماری که از طریق کانال‌های مرجع رسمی جهانی همچون (TRADE MAP)، یا گمرک جمهوری اسلامی ارائه می‌شود بر اساس آمار هایی است که اظهار می‌شود».

اما و اگرهای کاهش صادرات فرش دستباف

وی با بیان این که وضعیت صادرات فرش دستباف آن‌گونه که گفته می شود نگران کننده نیست، اما کاهش صادرات را تایید کرد و ادامه داد: «از موضوعاتی که باعث شده آمار رسمی اعلامی از طریق مراجع ذی‌ربط کاهش یابد ماده ۱۲۱ یا همان بحث تعهد ارزی است که تجار برای آن که اهداف خود را محقق سازند با شیوه‌های خودشان چالش ها و دست انداز‌ها را از پیش پای خود بر می‌دارند، اگرچه ما کارهایی را که انجام می‌شود تایید نمی‌کنیم ولی تجار این کار‌ها را انجام می‌دهند و این واقعیتی انکار ناپذیر است به طور مثال، کم اظهاری می‌کنند و ارزش فرش خود را در گمرک کم اظهار می‌کنند این وضعیت در مجموع رقم قابل توجهی را در آمار‌ها تا دو سوم نرخ واقعی پایین می‌آورد».

معاون امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این که از کجا می‌توانیم متوجه شویم کم اظهاری انجام شده است یادآور شد: «گمرک بر اساس ارزش، متر مربع و وزن فرش، آمار می‌دهد که ما به طور وزنی دارای آمار بالایی هستیم در حالی که نرخ پایین است و این موضوعی بوده که به آن توجه نمی شود».

توسعه صادرات فرش دستباف در کما

بیرامی با اشاره به این که ایران پرچم‌دار صادرات فرش دستباف در جهان است خاطرنشان کرد: «این واقعیت است اما در غیر واقع صادرکنندگان و تجار چه می‌کنند؟! برخی تجار و فعالان صنعت فرش، آمار کل کف پوش هایشان را به عنوان فرش دستباف به گمرک ارائه می‌دهند و در تعرفه هایش اعلام می‌کند همین دلیل در دو سه سال اخیر رتبه اول را پیدا کرده است اگر بخواهیم چنین سیاستی را همچنان ادامه بدهیم باز هم با فاصله چشم گیری همچنان اول هستیم. اما در حال حاضر، کف پوش‌های ماشینی از آمار صادرات فرش دستباف و همچنین تعرفه‌ها مشخصاْ از طریق اداره مقررات صادرات و واردات به درستی تفکیک شده و در گمرک اعمال می‌شود بنابراین در حال حاضر آمارها، واقعی تر از سایر کشور هاست در نتیجه اگر وزن صادرات کالا را حساب کنیم با قیمتی که اظهار شده هم خوانی ندارد».

شرایط صادرات خوب نیست

معاون امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به این سوال که آیا ما امروز می‌توانیم از صادرات فرش خیالمان راحت باشد و بگوییم همه چیز به خوبی پیش می رود افزود: « توقع داریم فرش دستباف ایران خیلی بیشتر از آن چیزی که امروز صادر می‌شود. در حال حاضر از شرایط خیلی خوبی برای صادرات برخوردار نیستیم در حالی که دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی در این صنعت هستیم در نتیجه می توانیم ارز آوری بسیارخوبی داشته باشیم به عبارتی حتی می توان بیش از نفت در این حوزه ارز آوری داشت اما فعالان این صنعت برای داشتن چنین شرایطی نیازمند رعایت فاکتور هایی است».

به گفته وی، ما در بحث فرش سنتی عمل کرده و هنوز هم همچنان شیوه صادرات ، بازاریابی و بافت تولیدکنندگانمان شیوه‌ای سنتی است شاید برخی از شرکت‌ها به فن آوری‌های خلاق روی آورده‌اند که امسال و به ویژه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری بسیار حمایت خواهند شد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که به راحتی می توانیم از بازارهای هدف فرش دستباف به نفع خود بهره مند شویم ادامه داد: «در حوزه خلاقیت‌ها و فن آوری‌ها در حال فعالیت هستیم و از دانشگاه‌ها ایده‌های بسیار خوبی دریافت کرده‌ایم علی رغم فشار هایی که اخیرا به مرکز وارد شده و تصمیمات به شدت غلط برخی از مسئولان و اتفاقات ناگواری که رخ داده است با تلاش ریاست و مسئولان مرکز و کل جامعه فرش دستباف از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شده است،اما هنوز آن چیزی که مدنظر مرکز ملی فرش و جامعه بوده اتفاق نیفتاده ولی به هر حال جلوگیری شد و ما بر خلاف این شرایط بد کارهای خوب زیادی به سرانجام رسانده ایم».

بیرامی در پایان تاکید کرد: « انتظار ما این است که برای بافنده‌ها که از نظر اقتصادی جزو محروم‌ترین اقشار هستند اتفاقات خوبی بیفتد و این میراث کهن خود را به نوعی زنده نگه داشته و احیا کنیم».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان