بی توجهی به سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی درفولاد


بی توجهی به سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی درفولاد

نادیده‌گرفتن مسئله بهینه‌سازی انرژی در صنایع فولادی سبب شده تا هدررفت برق در این بخش به 3.5 برابر کل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور برسد.

بی توجهی به سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی درفولاد
ارائه روایت‌های وارونه از هر اتفاق احتمالا یکی از راهبرد‌های تغییر حقیقت است. این مسئله به عنوان یک تکنیک رسانه‌ای قرن‌هاست که مورد استفاده بشر قرار گرفته و احتمالا شما نیز به عنوان یک مخاطب با آن برخورد نزدیک داشته‌اید.

بر این مبنا یکی از وارونه‌نمایی‌هایی که اخیرا در فضای اقتصادی کشور شکل گرفته است، نقش قطع حامل‌های انرژی نظیر برق بر تولید صنایع فولادی کشور است. اگر سطحی به این ماجرا نگاهی بیندازیم، طبیعتا شکل موضوع بیانگر آن است که در برخی از فصول از جمله فصل گرم، ناترازی تولید و مصرف برق سبب وارد شدن فشار به بخشی از صنایع کشور را فراهم کرده و از این طریق قطعی برق زمینه کاهش تولید این صنایع را ایجاد می‌کند.

در این شرایط نگاهی دقیق‌تر به مسئله برق صنایع بیانگر آن است که ناترازی تولید و مصرف برق یک مسئله غیر شفاف و پیچیده شده لای کادو نیست. در حقیقت اگر رابطه بین مصرف برق صنایع با ناترازی عیان شود، شکل مسئله به طرز عجیب تغییر خواهد کرد.

در همین راستا برای باز کردن مسئله نقش صنایع در ناترازی تولید و مصرف برق به سراغ یکی از پرمصرف‌ترین صنایع کشور از لحاظ استفاده از انرژی برق رفتیم.

*تولید هر تن فولاد ۳۰۶ کیلووات ساعت انرژی معادل برق را هدر می‌دهد

بر اساس اطلاعات به دست آمده از یک مقاله دانشگاهی ذوب و تولید هر تن فولاد خام تا پیش از مرحله فرآوری در ایران به ۸۰۰ کیلووات ساعت انرژی معادل انرژی برق نیاز دارد. این آمار در حالی انتشار یافته که تولید فولاد در کشور‌های پیشرو این صنعت بر اساس منابع خارجی با احتساب فرآیند ذوب همراه با مواد دیگر معادل ۴۹۴ کیلووات ساعت برآورد می‌شود.

بر این اساس میزان مصرف برق کارخانه‌‍ فولاد در کشور به طور میانگین برای تولید یک تن فولاد ۶۲ درصد بیشتر از میزان انرژی است که به منظور تولید همین میزان فولاد در سایر کشور‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معنای دیگر این گزاره آن است که تولید هر تن فولاد در کشور ما به دلیل رعایت نکردن سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی زمینه حداقل هدررفت ۳۰۶ کیلووات ساعت انرژی معادل برق را ایجاد می‌کند.

*هدررفت ۲۴ میلیارد کیلووات ساعتی برق در صنعت فولاد

با توجه به اینکه آمار مورد محاسبه ما برای کسب اطلاعات میزان مصرف انرژی معادل برق به منظور تولید یک تن فولاد بر اساس میانگین وزنی تولید انواع فولاد میانی، آهن اسفنجی و مقاطع تخت و طویل فولادی محاسبه شده است، لذا ضرب عدد هدررفت انرژی معادل برق در کل تولیدات آهن کشور در سال ۱۴۰۰ می‌تواند میزان انرژی هدررفت کل ناشی از نادیده گرفتن سیاست‌های بهینه‌سازی انرژی را مهیا کند.

به استناد آمار بدست آمده از انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱، میزان تولید انواع محصولات فولادی در کشور معادل ۷۷ میلیون و ۸۶۴ هزار تن محاسبه شده است. ضرب این عدد در ۳۰۶ کیلووات ساعت هدررفت انرژی به ازای تولید هر تن فولاد مشخص می‌کند، تنها در یک سال ۱۴۰۰، معادل ۲۳ میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۳۸۴ هزار کیلووات ساعت انرژی برق در صنایع فولاد هدر رفته است.

*هدررفت برق در فولادی‌ها ۳.۵ برابر کل ناترازی تولید و مصرف برق

با آگاهی از میزان هدر رفت نجومی انرژی در بخش صنایع فولادی در می‌یابیم که این بخش از صنعت کشور به واسطه بی‌توجهی به سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف به یک دریچه بزرگ هدررفت و یک عامل اصلی ناتررازی تولید و مصرف صنعت برق تبدیل شده است.

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی گفت: «برای ایجاد درک صحیحی از ابعاد هدررفت انرژی در بخش فولاد کشور بهتر است بدانیم، در سال ۱۴۰۰ کل ناترازی ایجاد شده در بخش برق معادل ۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.»

وی ادامه داد: «این یعنی اگر صنایع کشور مطابق الگوی سایر کشور‌های توسعه یافته برای تولید محصول برق استفاده می‌کردند، نه تنها کشور با ناترازی ناشی از تولید و مصرف برق مواجه نمی‌شد، بلکه تراز مثبت معادل نزدیک به ۱۷ میلیارد کیلووات ساعتی برای صنعت برق مهیا می‌شد.»

با توجه به مستندات کارشناسی ارائه شده، گزاره نقش ناترازی برق در کاهش تولید فولادی‌ها گزاره وارونه‌ای است و در حقیقت این صنعت فولاد است که یکی از عوامل اصلی ناترازی تولید فولاد و به دنبال آن قطع برق به حساب می‌آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته