طرح مطالعاتی پایانه مرزی کیله سردشت آغاز شد 


طرح مطالعاتی پایانه مرزی کیله سردشت آغاز شد 

مهاباد - ایرنا - فرماندار سردشت گفت: طرح مطالعاتی پایانه مرزی کیله در این شهرستان در زمینی به مساحت 70 هکتار آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، لقمان خسروپور عصر یکشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات رویه‌های صادرات و واردات از بازارچه مرزی کیله که با حضور رییس کل گمرک ایران برگزار شد، اظهار کرد: در سفر استاندار آذربایجان غربی به این شهرستان انجام طرح مطالعاتی بازارچه کیله با فرصت زمانی هفت ماه مصوب شد.

وی افزود: اکنون این مطالعات با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات پایانه‌ها آغاز و کلیه جانمایی تاسیسات انجام می‌شود و زیرساخت‌های لازم نیز برای یک گمرک رسمی در آن ایجاد خواهد شد.

فرماندار سردشت ادامه داد: این شهرستان نماد ایثار و مقاومت در آذربایجان غربی است و مردمان این دیار سال‌ها مرزداران خوبی برای کیان اسلامی بوده‌اند.

خسروپور بیان کرد: اکنون که در یک شرایط و وضعیت باثبات امنیتی در کشور رسیده ایم انتظار به حق مردم آن است که یک گشایشی در وضعیت معیشتی، کار و تجارت به واسطه مرزی بودن فراهم شود.

وی با بیان اینکه شهرستان وضعیت مناسبی به لحاظ تجارت خارجی و معیشتی ندارد و وضعیت معیشتی آن تحت تاثیر مرز است، تصریح کرد: کیله سردشت یک بازارچه صادراتی بسیار فعال است و در سال ۹۸ از سوی هیات وزیران رسمی شد اما زیرساخت‌های آن همچنان نامناسب و رویه صادرات و واردات آن نیز با موانعی روبرو است.

وی با اشاره به موانع رویه های صادراتی و وارداتی خواستار فراهم‌سازی اجرای ترانزیت داخلی، اجرای مسیر سبز گمرکی، واردات پیله وری، شفاف‌سازی در میزان مالیات به واردات کولبری، امکان فعالیت و تبادل مرزی شرکت های تعاونی مبادلات مرزنشینی، امکان صادرات کالاهای تولیدی واحدهای صنعتی شهرستان، ورود موقت مواد اولیه واحدهای تولیدی، واردات میوه‌های گرمسیری، خروج خودرو تا شهر قلعه دیزه عراق و امکان استفاده از کارت های بازرگانی شد.

نماینده مردم شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: خواسته اصلی پیله‌وران، تجار و کسب این شهرستان واردات به عنوان کم هزینه ترین موضوع برای رونق منطقه است و بایستی راهکار و رویه ای ایجاد شود تا در این امر تسهیل صورت بگیرد.

کمال حسین پور افزود: با تسهیل در امر واردات ۸ هزار کارت صادره کولبری از این رویه بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: فعالیت ها به صورت ترانزیتی، ساماندهی بارگیری و باراندازی و افزایش نیرو در گمرک کیله از اهم مطالبات فعالین اقتصادی در این بازارچه است.

رییس کل گمرک ایران نیز در این جلسه گفت: برای این بازارچه طرح توجیهی اقتصادی باید ارائه شود تا ظرفیت ها و مزیت رویه‌های آن مشخص شود.

علیرضا مقدسی بیان کرد: برای رونق بخشیدن صادرات و واردات حداقل باید زیرساخت‌های لازم تکمیل و امنیت تضمینی برای کالاهای داخل محوطه بازارچه وجود داشته باشد و ما در این صورت آماده هرگونه اعطای مجوز هستیم.

در پایان هر یک از پیله وران، فعالین اقتصادی و کارگزاران شرکت‌های تعاونی مرزنشینی به بیان مسایل و مشکلات رویه های صادرات و واردات پرداختند.

به گزارش ایرنا، شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که با کشورهای ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک دارد، این استان دارای ۹ گمرک و پنج پایانه مرزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403