توضیحات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان


توضیحات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه‌ بندی معلمان گفت: رتبه‌ بندی از سال‌های قبل در شورای عالی موردبحث بوده و در مراحل بعد در مجلس شورای اسلامی از تحقیقات اولیه شورای عالی آموزش و پرورش نیز استفاده شد اما آنچه مدنظر شورا بود، مورداستفاده علمی قرار نگرفت.

توضیحات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره رتبه بندی معلمان

به گزارش راهبرد معاصر بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان محمود امانی طهرانی تعلیم و تربیت را عرصه عمل آگاهانه ملت در راستای پرورش دانش‌آموزان برشمرد و اظهار کرد: هر فردی در این مسیر گام برمی‌دارد، همکار نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، لذا امیدوارم نقش مؤثری در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان کشور داشته باشیم.

وی بر اهمیت و تأثیر مدرسه در توسعه شخصی خانواده‌ها تأکید و تصریح کرد: مدرسه عنصر بسیار مهم نظام تعلیم و تربیت است، لذا باید تلاش کرد مدرسه جایگاه خود را بیابد. مدرسه ارزان‌ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها است.

امانی طهرانی ادامه داد: باید تلاش کنیم مبادی بی‌سوادی را مسدود کنیم، زیرا این موضوع از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش است. مسئله بی‌سوادی در کشور مسئله ساده‌ای نیست، اما با تلاش‌های صورت گرفته وضعیت خوبی پیداکرده است، لذا باید دانش آموزان در عمل به مفهوم اولیه سواد یابند.

وی بر هم‌تراز کردن حقوق معلمان با سایر کارمندان دولت تأکید و عنوان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص جبران افت تحصیلی دانش آموزان در سه مرحله وارد عمل شده است که بر اساس مصوبه ۹۷۷فرمول مواجهه آموزشی با رویه دوران کرونا، آموزش ترکیبی بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش برای دوران پسا کرونا سیاست‌هایی مشخص کرد و کارهای ترویجی برای بازگشت به مدرسه را انجام داد، لذا باید از فرصت و تجربه پیش‌آمده در دوران کرونا برای به دست آوردن فرمول‌های مناسب در جهت گشایش فرصت‌های آموزشی بهره‌مند شویم.

وی بابیان این‌که نامه‌ای در خصوص امتحانات دانش آموزان به وزیر آموزش و پرورش نوشته‌شده است، گفت: نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشتم تا امتحانات دانش آموزان از سوی معلمان موردبررسی علمی قرار گیرد و برای جبران افت تحصیلی، در تابستان تجویزهای انفرادی صورت گیرد و مدارس برای سال آینده داده‌های به‌دست‌آمده از دانش آموزان را موردتوجه قرار دهند.

امانی طهرانی بر اعتماد به نمره‌هایی که معلمان ‌به دانش آموزان می‌دهند، به‌عنوان داده‌های علمی تأکید و تصریح کرد: نقش شورای عالی آموزش و پرورش در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کمرنگ نبوده، در مصوبه ۸۳۳و نظام تعلیم و تربیت نقش جدی داشتیم اما در برخی از مسائل، ارزیابی موضوعات فراتر از یک حوزه است، اقتضای کار این‌طور است که نقش شورای عالی آموزش و پرورش کمرنگ‌تر می‌شود.

وی بابیان این‌که شورای عالی آموزش و پرورش در موضوع کنکور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حضورداشته است، اظهار کرد: آموزش و پرورش مراقبت‌های خود را با دقت دنبال می‌کند، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور گام‌های مناسبی برمی‌دارد و امیدواریم امتحانات نهایی در صحت و امنیت برگزار شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص رتبه‌بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی از سال‌های قبل در شورای عالی موردبحث بوده و در مراحل بعد در مجلس شورای اسلامی از تحقیقات اولیه شورای عالی آموزش و پرورش نیز استفاده شد اما آنچه مدنظر شورا بود، مورداستفاده علمی قرار نگرفت.

وی افزود: در رتبه‌بندی، کیفیت کار معلمان را باید مبنا قرار دهیم، شورای عالی می‌گوید که کیفیت باید مبنای جبران سابقه خدمت قرار گیرد، لذا رتبه‌بندی باید بر اساس شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان موردتوجه قرار گیرد و ارتقا به‌طورجدی به سنجش و تأثیر در اهتمام رتبه صورت گیرد.

امانی طهرانی بر ضرورت حذف قوانین قدیمی و زائد تأکید و اظهار کرد: هر دستگاه یک شورا دارد، در تمام کشورها، وقتی ساز و کار دموکراتیک شکل گرفت، نیازمند قوانین و مقرراتی تخصصی شد و بر اساس این اقتضا، گروه‌های مشخص و متخصص ایجاد شد و شعبه‌های مجلس در سایر کشورها شکل گرفت که در ایران هم این موضوع سابقه ۱۲۰ساله دارد.

وی ادامه داد: کار قانون‌گذاری و مقررات گذاری از بدنه آموزش و پرورش می‌آید و در شورای عالی باید وظیفه نظارت بر قوانین داشته باشیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بابیان اینکه هرساله پالایش و پایش دائمی صورت می‌گیرد، گفت: هرسال بر روی مصوبات، بر اساس گزارش‌های ملی، اقدام و پایش انجام می‌شود، البته مسئله پایش دائمی همواره در شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد، قوانین قدیمی فهرست می‌شود و کارکرد مصوبات جدید هم رصد می‌شود.

وی افزود: دوره کرونا و آموزش غیرحضوری امکانی را فراهم کرد که کلیپ‌های تدریس معلمان برتر در دسترس همه دانش آموزان قرار گیرد، باوجوداین امکان، پیشنهاد این است که خانه را به کلاس درس تبدیل و در کلاس درس، دانش آموزان را با موضوع زمینه‌های اصلی یادگیری و منابع آشنا کنیم و سپس توضیح محتوای مواد درسی در بیرون از کلاس درس اتفاق افتد و به این صورت جریانی از یادگیری مؤثر صورت گیرد./میزان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی