این فیلم تصویر مخربانه، سیاه و کاملا غیرواقعی از ایران نمایش می‌دهد


این فیلم تصویر مخربانه، سیاه و کاملا غیرواقعی از ایران نمایش می‌دهد

رضا منتظری دبیر فرهنگی خبرگزاری سینما پرس که در جشنواره فیلم کن حاضر بوده، فیلم «عنکبوت مقدس» را یک فیلم سیاه، مخرب و کاملا غیر واقعی از ایران و ایرانی توصیف می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا منتظری دبیر فرهنگی خبرگزاری سینما پرس که در جشنواره فیلم کن حاضر بوده، در اظهار نظری درباره فیلم «عنکبوت مقدس» می گوید: پس از نمایش این فیلم در جشنواره، نظرات مثبت و منفی فراوانی درباره فیلم وجود داشت که عده ای موافق این نوع اصطلاحا سیاه نمایی بودند و عده ای مخالف؛ اما آنچه مهم است آیا یک فیلمساز اگر قرار است یک واقعه تاریخی معاصر را که منجر به یک فاجعه اجتماعی شده است را دستمایه تولید اثر خود قرار دهد، آیا باید به آن واقعه و اتفاقات آن وفادار باشد یا خیر؟

منتظری معتقد است که متاسفانه آنچه در این فیلم شاهد بودیم، عدم این وفادداری به اصل ماجرا بود و آنقدر تصاویر غلو آمیز از ایران و ایرانی در این فیلم وجود دارد که تعجب هر بیننده ای را به خود وا می دارد.

در این فیلم واقعا هیچ انسان خوبی دیده نمی شود! اغلب مردان این فیلم (از کسانی که شغل های دولتی دارند و یا آدم های کوچه و بازار) آدم های پلید و کثیفی هستند، آدم روشنفکر در این فیلم وجود ندارد، هیچ نشانه ای از فرهنگ و تمدن ایرانی به تصویر کشیده نشده است و تا دلتان بخواهد بیننده با آدم های متحجر، عقب مانده، جانی و واپسگرا مواجه است و مدام به مخاطب جهانی هشدار داده می شود که شما در ایران با چنین ادم هایی روبرو خواهید شد.

به عنوان مثال درست است که قرار است تصویر 20 سال پیش شهر مشهد نشان داده شود، اما به عمد یک تصویر شهر مخروبه به عنوان مشهد نشان داده می شود و آدمهایی که در این شهر همه متحجر، خون خوار، خون ریز و عاشق قتل اند؛ بیننده با یک سیاهی صرف مواجه است.

آن تصویری که یک فرد خارجی بعد از دیدن این فیلم در ذهن خود از ایران و ایرانی به یادگار می گذارد این است که همه مردان ایرانی به نحوی این تفکر سعید حنایی را دارند و این بدترین چیزی است که به مخاطب القا می شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در