اردوی انتخابی چوخه‌کاران کشور در طرقبه آغاز شد


اردوی انتخابی چوخه‌کاران کشور در طرقبه آغاز شد

مشهد - ایرنا - اردوی انتخابی تیم ملی کشتی با چوخه در شهر طرقبه شاندیز مشهد آغاز شد.

رییس انجمن کشتی با چوخه کشور روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: اردوی تیم ملی کشتی با چوخه امروز(دوشنبه) با حضور حدود ۴۰ چوخه‌کار برتر کشور در محل هتل ثامن طرقبه با هدف انتخاب تیم ملی و همچنین شرکت نفرات برتر در مسابقات کشتی با چوخه جام بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شده است.

قربانعلی قائمی افزود: وزن کشی چوخه کاران و دوره آموزشی توجیهی امروز برگزار شد و فردا(سه شنبه) رقابت‌های انتخابی تیم ملی در محل خانه کشتی مشهد انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: نفرات اول تا سوم برای اعزام به مسابقات برون مرزی و بین المللی انتخاب می‌شوند.

چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوری‌های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.

کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه‌ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می‌کنند.

کشتی باچوخه سنتی را به نوعی می‌توان مادر همه کشتی‌های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست زیرا اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی‌های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی