اشتغال‌زایی از مسیر احیای صنایع راکد


معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران با اشاره به برنامه‌‌‌ریزی برای بازگشت 2‌هزار واحد راکد به چرخه تولید در سال 1401، گفت: احیای این تعداد واحدهای راکد صنعتی به اشتغال 34‌هزار نفر منجر می‌شود.

به گزارش «ایرنا»، عزیزالله قربانی در نشست کارگروه نهضت احیای استان سمنان، گفت: امسال ۳‌هزار و ۳۰۰واحد صنعتی زیر ۵۰‌درصد ظرفیت در برنامه حمایت افزایش ظرفیت این سازمان قرار دارد که برای حدود ۱۷‌هزار نفر از این محل اشتغال ایجاد می‌شود.

وی افزود: مشکل ۴۴‌درصد از این واحدها کمبود نقدینگی، ۱۶‌درصد نبود تقاضا و بازار فروش، ۱۰‌درصد فرسودگی ماشین‌آلات، ۱۰‌درصد ضعف فناوری، ۱۱‌درصد کمبود مواد اولیه، ۹‌درصد مشکلات حقوقی و ۸درصد مشکلات زیرساختی است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران تصریح کرد: سال گذشته ۲‌هزار و ۶۷واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشت و برای ۳۹‌هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

به گفته وی، تعداد کل واحدهای راکد در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور ۷‌هزار و ۱۵۱واحد صنعتی است.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران یادآور شد: براساس پروانه‌‌‌های بهره‌‌‌برداری صنایع مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۱۶‌هزار و ۵۲۰واحد با کمتر از ۵۰‌درصد ظرفیت و ۱۱‌هزار و ۳۳۷واحد با بالای ۷۰‌درصد ظرفیت تولید فعالیت دارند. سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران از طریق مشاوران کلینیک‌‌‌های کسب‌وکار خود به پایش و عارضه‌‌‌یابی علل توقف تولید واحدهای صنعتی می‌‌‌پردازد.

وی یادآور شد: این سازمان از طریق راهکارهایی همچون واگذاری کامل توسط مالک اصلی یا بانک یا مشارکت به سرمایه‌گذار جدید، تامین مواد اولیه، تولید محصول جدید، اخذ تسهیلات و انتقال فناوری و بهینه‌کردن خط تولید به راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی کمک می‌کند. قربانی از برنامه راه‌اندازی مجدد ۶۴واحد راکد مستقر در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: بازگشت به چرخه تولید این واحدها به ایجاد اشتغال یک‌هزار و ۸۸نفر منجر خواهد شد. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران، تعداد واحدهایی را که با ظرفیت کمتر از ۵۰‌درصد فعالیت دارند، در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان ۴۸۸واحد اعلام کرد و گفت: برنامه افزایش ظرفیت ۱۰۰واحد نیمه‌فعال استان با تثبیت اشتغال ۵۰۰نفر در سال‌جاری در دستور کار است. همچنین معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران گفت: یک‌هزار و ۵۰۰واحد صنعتی مستعد دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شد. قربانی در حاشیه سفر به استان سمنان به رسانه‌ها اظهار کرد: بیش از ۶‌هزار و ۵۰۰واحد دانش‌بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴هزار و ۲۷۵واحد دانش‌بنیان تولیدی و ۲هزار و ۳۵۷واحد دانش‌بنیان نوپاست. حدود ۹‌درصد کل واحدهای دانش‌‌‌بنیان معادل ۵۷۱واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری مستقر هستند. وی تصریح کرد: واحدهای دانش‌بنیان مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی براساس دسته فناوری به ۱۱دسته از جمله انرژی‌های نو، مواد، قطعات و سامانه‌‌‌ها، داروهای پیشرفته، فناوری نانو و مواد پیشرفته، فناوری زیستی تقسیم‌بندی می‌‌‌شوند. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌‌‌های صنعتی ایران تاکید کرد: مقرر است در قالب اعطای تسهیلات ‌هزار میلیارد تومانی به توسعه صنایع کوچک در شهرک‌‌‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری این سازمان و یکی از بانک‌ها کمک شود.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا