نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در سال 1400 به 12.3 درصد رسید


نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در سال 1400 به 12.3 درصد رسید

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ بیکاری این استان در سال گذشته به 12.3 درصد رسیده است.

علی شهریارپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به انتشار نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار سال ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار ایران اشاره و تاکید کرد: نتایج طرح یاد شده نشان‌دهنده تغییرات نرخ بیکاری استان متناسب با خواست و همت مردم و مسوولان استان است.

وی افزود: این شاخص در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با صدرنشینی چهارمحال و بختیاری بین استان‌های کشور اعداد ۲۰.۲ و ۲۰.۸ درصد را به خود اختصاص داده بود.

شهریارپور تصریح کرد: نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در سال ۱۳۹۹ مقدار ۱۵.۲ درصد را به خود اختصاص داده بود که با کاهش ۲.۹ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۱۲.۳ درصد تقلیل یافت.

وی یادآور شد: این در حالی است که کاهش سالانه نرخ بیکاری کشور در همین بازه زمانی تنها ۰.۴ درصد (چهار دهم درصد) بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نتایج منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان‌دهنده آن است که در بین ۳۱ استان کشور، ۹ استان با افزایش نرخ بیکاری، یک استان با عدم تغییر نرخ بیکاری و بقیه استان‌ها با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند که این استان از نظر میزان کاهش سالانه نرخ بیکاری رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استان‌های لرستان و قزوین حایز رتبه‌های دوم و سوم بوده‌اند.

وی گفت: کاهش ۲.۹ درصدی نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری باعث شده است تا تفاوت نرخ بیکاری استان و کشور کاهش محسوسی نشان دهد و از ۵.۶ در سال ۱۳۹۹ به ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ برسد.

شهریارپور تاکید کرد: مهم‌ترین پیامد احراز رتبه نخست چهارمحال و بختیاری در کاهش نرخ بیکاری، خروج استان از فهرست استان‌های صدرنشین از نظر شاخص نرخ بیکاری و پیوستن آن به فهرست استان‌های با نرخ بیکاری متوسط بوده است.

وی افزود: نکته قابل‌توجه در کنار کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی است و براساس نتایج طرح نیروی کار، در ۱۰ سال اخیر نرخ مشارکت اقتصادی استان همواره از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بالاتر بودن نرخ اشتغال در یک منطقه باعث خواهد شد تا کاهش نرخ بیکاری با دشواری‌های بیشتری همراه باشد زیرا بالاتر بودن نرخ مشارکت اقصادی، به‌معنای بالاتر بودن عرضه نیروی کار در استان و بیشتر بودن سهم نسبی متقاضیان شغل در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور است.

وی یادآور شد: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ بخش صنعت با ۴۵.۵ درصد، بیشترین سهم را در اشتغال استان داشته و پس از آن بخش‌های خدمات و کشاورزی با ۴۱.۵ و ۱۳ درصد قرار گرفته‌اند.

شهریارپور اظهار داشت: روند تغییرات سهم نسبی بخش‌های اقتصادی در اشتغال استان، نشان‌دهنده آن است که در طول بازه زمانی یک ساله منتهی به سال ۱۴۰۰ سهم شاغلان در بخش خدمات یک درصد افزایش داشته، در حالی که بخش کشاورزی با ۰.۷ درصد (هفت دهم درصد) و بخش صنعت با ۰.۳ درصد (سه دهم درصد) کاهش مواجه شده است.

وی گفت: لازم به ذکر است که الگوی تغییرات در سهم نسبی شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی چهارمحال و بختیاری با الگوی تغییرات کشوری مطابقت داشته و در کشور نیز سهم شاغلان بخش خدمات با افزایش و سهم شاغلان بخش‌های صنعت و کشاورزی با کاهش مواجه بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بدون شک کاهش نرخ بیکاری که روند آن از سال ۱۳۹۷ آغاز و در سال ۱۴۰۰ با شیب تند منفی ادامه یافته است ناشی از عزم جدی مردم و مسئولان برای مبارزه با پدیده بیکاری در استان است.

شهریارپور افزود: افزایش قابل‌توجه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ و تاثیر آن بر اشتغال، اعطای هدفمند تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی، رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در استان و اجرای برنامه‌های تدوین شده در زمینه‌های رونق اقتصادی در استان از مهم‌ترین دلایل توفیق استان در احراز رتبه نخست در کاهش نرخ بیکاری محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...