عوارض لیزر واژن چیست؟


مشکل شل شدگی و تغییرات نامطلوب ظاهری واژن می‌تواند در زندگی جنسی و زناشویی تاثیرات منفی داشته باشد. افرادی که دچار اختلال در ارگاسم جنسی هستند و یا به دلیل باز بودن دهانه رحم، از عفونت‌های مکرر واژن و رحم، رنج می‌برند، گزینه مناسبی برای درمان لیزر واژن هستند.

عوارض لیزر واژن چیست؟شفاآنلاین>سلامت جنسی> گاهی اوقات دیواره واژن در اثر یائسگی و زایمان نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود که به آن آتروفی واژن می‌گویند. آتروفی واژن نوعی بیماری محسوب می‌شود و ممکن است درد و سوزش و خارش را به همراه داشته باشد. یکی از روش‌های درمان آتروفی واژن، لیزر واژن است.

به گزارش شفاآنلاین: یکی از روش‌های درمان آتروفی واژن ، لیزردرمانی است. لیزر واژینال علاوه بر موارد درمانی به عنوان عمل زیبایی هم انجام می‌شود و برای مواردی همچون: افزایش میل جنسی و بهبود وضعیت جنسی، بازسازی، ترمیم و زیباسازی لب‌های تناسلی، روشن کردن واژن و کشاله ران و جوانسازی واژن ، تنگ کردن و بهبود وضعیت داخلی واژن، بهبود افتادگی مثانه ، درمان و کنترل بی اختیاری ادرار، بهبود و درمان خشکی واژن به کار می‌رود.

به طور کلی می‌توان گفت که اکثر زنان با افزایش سن یا پس از بارداری، زایمان و یا تغییرات وزن و یا حتی افرادی که زایمان نکرده اند (به دلایل ژنتیکی دارای شلی بافت‌های پرینه هستند)؛ همگی ممکن است از گشادی واژن و کاهش میل جنسی و عدم رضایت همسرشان در رابطه زناشویی گله‌مند و ناراحت باشند.

مشکل شل شدگی و تغییرات نامطلوب ظاهری واژن می‌تواند در زندگی جنسی و زناشویی هم تاثیرات منفی داشته باشد. افرادی که دچار اختلال در ارگاسم جنسی هستند و یا به دلیل باز بودن دهانه رحم، از عفونت‌های مکرر واژن و رحم، رنج می‌برند، گزینه مناسبی برای درمان لیزر واژن هستند.

عوارض لیزر واژن چیست؟

بسیاری از زنان پس از لیزر واژن از کاهش علائم آتروفی و بهبود وضعیت جنسی خود راضی هستند. این روش درمانی برای انواع شرایط واژینالی به کار برده شده و نتایج قابل قبولی دارد. علاوه بر این، لیزر واژن اغلب برای بیماران سرطانی و سایر گروه‌هایی که نمی‌توانند درمان‌های هورمونی برای آتروفی واژینال انجام دهند، روش بسیار مناسبی است.

به طور معمول، معمولا در بین جلسات لیزر واژن پزشکان کرم واژن را توصیه می‌کنند. در صورتی که درد ادامه دار باشد، معمولا از درمان هورمونی و استروژن به عنوان درمان جایگزینی، استفاده می‌شود. البته برخی از زنان، به درمان هورمونی واکنش نداده و برای آن‌ها مناسب نیست.
آیا لیزر واژن خطر دارد؟

اکثر زنانی که تحت درمان لیزر واژن قرار می‌گیرند ممکن است پس از درمان و یا در طی لیزر، علائمی مانند خارش، سوزش، قرمزی یا تورم داشته باشند. با این حال، این عوارض بیش از چند روز طول نمی‌کشد و معمولا اثرات طولانی مدت مرتبط با درمان لیزر واژن گزارش نشده است.
آیا لیزر واژن در جوانسازی واژن موثر است؟

هر یک از مشکلات و اختلالاتی که بانوان با آن مواجه هستند، دارای روش درمانی مخصوص به خود می‌باشد به عنوان مثال در صورتی که از کم‌حجمی واژن خود ناراضی باشند، می‌توانند اقدام به تزریق چربی به واژن نمایند. آتروفی واژن و تغییر شکل و شل شدن ناحیه واژن مشکلی است که معمولا بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که تولید استروژن کم شده و دیواره‌های واژن پس از آن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

البته شل شدن واژن تنها در یائسگی ایجاد نمی‌شود و ممکن است پس از رابطه‌های پی در پی جنسی، بارداری و سایر موارد، دچار شل شدگی شود. تمام این موارد با استفاده از لیزر، قابل درمان است. در طول یائسگی، سلول‌های غشای مخاطی در واژن فعالیت کمتری دارند و نمی‌توانند کلاژن زیادی تولید کنند.

کلاژن ها، دیواره‌های واژن را هیدراته کرده و تغذیه می‌کند و در صورت کاهش کلاژن، دیواره واژن شکننده شده و مستعد ابتلا به عفونت می‌شوند. پزشکان ممکن است مرطوب کننده‌های واژینال، کرم‌ها و قرص‌های استروژن و همچنین روان کننده‌های ضد آب را در طول رابطه جنسی توصیه کنند.

اقدامات پیش از لیزر واژن

مانند هر جراحی دیگری، پیش از انجام لیزر واژن نیز باید اقداماتی را انجام دهید تا نتایج لیزر بهتر و به انتظارات شما نزدیک‌تر باشد. برخی از این اقدامات به شرح زیر می‌باشند:

در روز انجام لیزر، دوش بگیرید و ناحیه تناسلی خود را ضدعفونی نمایید.
در محل لیزر از هیچگونه کرم مرطوب کننده و یا لوسیون استفاده نکنید.
محل لیزر فاقد موهای زائد باشد.
تا سه روز پیش از انجام لیزر واژن، از شیو کردن، اپیلاسیون و سولاریوم بپرهیزید.

لیزر واژن چگونه انجام می‌شود؟

این عمل به صورت سرپایی بوده و در کلینیک یا مطب توسط متخصص مربوطه انجام می‌شود.

در تکنولوژی لیزر، یک پروب کوچک وارد واژن می‌شود. صد‌ها ستون کوچک از انرژی لیزر پس از آزاد شدن از پروب، دیوار داخلی واژن را هدف قرار داده و ترمیم و جوان سازی صورت می‌گیرد.

انرژی لیزر، پس کمتر از یک دهم ثانیه از دستگاه خارج می‌شود و کمی از بافت را حذف می‌کند و این کار بدن را تحریک می‌کند که پس از آن، بافت سالم و جدید رشد کند.

تنها دستورالعمل مهم پس از درمان، جلوگیری از فعالیت جنسی به مدت پنج روز است. با جوان سازی واژن در زنان با دستگاه لیزر، ناحیه تناسلی در زنان بازسازی و ترمیم می‌شود. ناحیه تناسلی مانند دیگر بخش‌های بدن ممکن است دچار تغییر و آسیب شده و با روش لیزر، سلامت اولیه خود را به دست می‌آورد.

رابطه جنسی بعد از لیزر واژن

لیزر واژن نیازی به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ندارد و بهبودی پس از لیزر هم طولانی مدت نبوده و معمولا زمان بهبودی یک هفته است و در کل نقاهتی ندارد. اما توصیه می‌شود تا بهبودی کامل از نزدیکی اجتناب شود.

لیزر درمانی پس از یائسگی

درمان لیزر برای آتروفی و شل شدگی واژن، درمان مناسبی برای شرایط زنان و علائم پس از یائسگی است. بدون شک، زنان پس از یائسگی نمی‌خواهند بقیه زندگی خود را از خارش، سوزش و مقاربت دردناک رنج ببرند و به این ترتیب می‌توانند از لیزر درمانی استفاده کنند.

با این حال، خانم‌های یائسه باید در نظر داشته باشند که ممکن است لیزر واژن در دراز مدت، خطر‌های نامطلوبی برای آن‌ها به همراه داشته باشد، اگر چه مشکل خاصی تا به حال گزارش نشده است؛ اما پس از لیزر واژینال بهتر است تحت نظر متخصص مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفته و یا پیش از لیزر، با مشورت با آن‌ها بهترین گزینه را برای وضعیت خود انتخاب کنند.

نتایجی که پس از انجام لیزر درمانی مورد انتظار است

نتیجه لیزر معمولا به سرعت قابل مشاهده است، اما نتیجه‌ی اصلی بعد از گذشت ۲ الی ۳ ماه و پس از کلاژن‌سازی حاصل خواهد شد.
لیزر درمانی عفونت واژن را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.
پس از انجام لیزر واژن، کلاژن‌سازی موجب سفیدتر شدن واژن خواهد شد.
نتیجه نهایی و همچنین زمان تاثیرگذاری در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.

آیا لیزر واژن درد دارد؟

درمان محیط داخلی بافت واژن بدون درد است. ممکن است پس از درمان احساس ناراحتی بسیار کمی برای سه تا هفت روز وجود داشته باشد که معمولا به راحتی توسط مسکن‌های خفیف قابل کنترل است.

به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای لیزردرمانی واژن باید به متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. از آنجایی که این نوع عمل بسیار حساس بوده و نتیجه‌ی آن برای زوجین بسیار اهمیت دارد. بهتر است در انتخاب متخصص باتجربه دقت لازم را داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو