روند قیمت دلار هفته آینده معکوس خواهد شد


روند قیمت دلار هفته آینده معکوس خواهد شد

غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بحث ابهام در مذاکرات و نارضایتی‌های داخلی موقتی است. امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد. در هفته‌های آینده نوسان داریم اما پیش‌بینی رفتار معکوس نیز می‌شود. هر لحظه امکان دارد که مذاکرات از سر گرفته شود و آغاز نشسته‌ای برجامی پایانی بر نابسامانی بازار دلار است.

قیمت دلار در بازار آزاد در روز دوشنبه به ۳۱ هزار و ۱۳۰ تومان رسید که بالاترین نرخ از مهرماه سال ۱۳۹۹ است. نرخ دلار از نیمه دوم سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است. اوج افزایش قیمت برای به بهار سال ۱۴۰۱ است. توقف مذاکرات بیشترین تأثیر را بر روند بازار ارز ایران داشته است. خیلی از کارشناسان معتقدند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به این روند سرعت بخشید. سیاوش غیبی‌پور، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: قیمت دلار در روزهای اخیر رکود جدیدی را ثبت کرد. فضای مبهم مذاکرات بیشترین تأثیر را بر قیمت دلار داشته است. از سویی تغییرات داخلی نیز تأثیر منفی دارد. نارضایتی‌های جزئی بر بازار دلار تأثیرگذار است و اثر روانی ایجاد می‌کند.

روند قیمت دلار هفته آینده معکوس خواهد شد

غیبی‌پور اظهار کرد: بحث ابهام در مذاکرات و نارضایتی‌های داخلی موقتی است. امکان کاهش قیمت دلار وجود دارد. در هفته‌های آینده نوسان داریم اما پیش‌بینی رفتار معکوس نیز می‌شود. هر لحظه امکان دارد که مذاکرات از سر گرفته شود و آغاز نشسته‌ای برجامی پایانی بر نابسامانی بازار دلار است. البته کاهش قیمت شدید بعید به نظر می‌رسد.

اثرات حذف ارز ترجیحی تمام شد

وی افزود: اثر حذف ارز ترجیحی در بازار احساس شده است و رقم اسمی دلار بیشتر است. ارز ets می‌تواند اثرات منفی بر تولید داخل داشته باشد. اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ را در سبد خانواده‌ها حاکم شده است. اثر حمایتی دولت بر کالاها کمرنگ شده است و قیمت واقعی اجناس را شاهد هستیم. در آینده با قبول نوسان به ثبات خواهیم رسید.

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: اثر سیگنال‌های سیاسی بر اقتصاد مثبت است. کوچک‌ترین خبر سیاسی بر روند کاهش قیمت ارز تأثیرگذار است. البته بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نیز نوسانات را افزایش خواهد داد.

اقدامات مؤثر بانک مرکزی برای مهار تورم

غیبی‌پور ضمن اشاره به تصمیم‌های اخیر بانک مرکزی گفت: هر میزان که اقدامات بانک مرکزی دقیق و منظم باشد، فشار نقدینگی کم خواهد شد. بانک مرکزی اقتصاد را به سمت مالیات هدایت می‌کند. مالیات هم تورم‌زا نیست. بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی به وصول مالیات دولت کمک می‌کند. هراندازه وصول دولت بیشتر شود، درآمد نیز پایدارتر خواهد بود. در نتیجه شاهد کاهش قیمت و تورم خواهیم بود.

وی افزود: در بخش‌نامه اخیر بانک مرکزی برای مقابله با حساب‌های اجاره‌ای سقف تراکنش سالانه برای اشخاص بازنشسته، مستمری‌بگیران، اشخاص بیکار و غیرفعالان مالیاتی (اشخاص حقوقی غیرفعال) به ترتیب ۲ میلیارد، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعریف شده است.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان اظهار کرد: رفتار معامله گران ارزی بازاری و سیاسی است. با شروع تحولات سیاسی معامله گران به سرعت اقدامات لازم را انجام می‌دهند. البته در روند سرمایه‌گذاری بلندمدت نوسانات ارز خیلی رفتار خریداران را تغییر نمی‌دهد.

چه خبر از صرافی‌ها؟

صرافی‌های در روزهای اخیر شرایط متفاوتی دارند. صرافی بانک مرکزی نسبت به روزهای مشابه هفته گذشته دیرتر قیمت دلار را اعلام می‌کند. خیلی از معامله گران مدعی هستند که ارز به راحتی رد میدان فردوسی تهران پیدا نمی‌شود. از سویی قیمت‌های موجود در بازار قابل اعتماد نیست. تعدادی از صرافی‌ها هم از درج قیمت بر روی تابلوی ورودی خودداری می‌کنند. نرخ‌های متفاوت و غیررسمی بیشتر در بازار رونق دارد و این روند معامله گران کهنه‌کار را نیز نگران کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟