«یادم تو را فراموش » ؛ بازی خطرناک مازندرانی‌ها با کرونا


«یادم تو را فراموش » ؛ بازی خطرناک مازندرانی‌ها با کرونا

ساری - ایرنا - بی‌رغبتی بی‌حد و حصر در تزریق واکسن و استفاده از ماسک در اماکن عمومی یادآور بازی «یادم تو را فراموش» مردم با کرونای نیمه‌جان در مازندران با سبک و سیاق جدید است و این بی‌اعتنایی عمومی هشدار دانشگاه علوم پزشکی از شیوع دوباره این ویروس خطرناک در مرداد ماه سال جاری را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این روزها جمعیت افرادی که ماسک را کنار گذاشته‌اند، بیشتر از افراد دارای ماسک شده و دورهمی، مجالس جشن و عزا با جمعیت بالا و بدون مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و گویا باز هم روزهای سخت جدال با بیماری و زخمی که از آن بر جان مانده، فراموش شده است.

«بی‌توجهی ۸۵ درصد از مردم استان به استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی، نگران کننده است، مردم دچارعادی انگاری شدند»، این مطلبی بود که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد؛ خبری که بار دیگر به ما گوشزد کرد که هنوز به خط پایان کرونا نرسیده‌ایم و احتمال قدرت یافتن این ویروس منحوس همچنان وجود دارد.

صاحب‌نظران می‌گویند که در سال‌های گذشته که مازندران در جدال با ویروس کرونا بود، هر زمان که با عقب نشینی این بیماری مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم مساله تمام شده و به پایان کرونا رسیده‌ایم، عادی انگاری و بی‌خیالی اکثر مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز می‌شود، رفتاری که منجر به شیوع موج بعدی شده است.

هم‌اکنون ۴۰ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد یک نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارد. با این وجود به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، این کاهش آمار بستری به منزله پایان این بیماری نیست چرا که رگه‌هایی از شیوع دوباره این ویروس با شکل جدیدتر در استان با توجه به بی‌اعتنایی ۴۰ درصد از مجموع حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جامعه هدف در استان که دز اول و دوم واکسن خود را تزریق کردند اما اکنون چندان رغبتی برای تزریق دز سوم واکسن ندارند و همچنین تدوام عادی‌انگاری‌های محسوس کرونایی وجود دارد.

دیدگاهی که مورد تایید دکتر عباس علیپور، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم است و وی می‌گوید که با توجه به پایان اثرگذاری آهسته و آرام دز دوم واکسن کرونا در بدن افراد و بی‌رغبتی بسیاری از شهروندان در تکمیل دز سوم واکسن، احتمال سرشاخ شدن دوباره کرونا با مردم مازندران وجود دارد.

«یادم تو را فراموش » ؛ بازی خطرناک مازندرانی‌ها با کرونا

کرونا اولویت فراموش شده در مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نگران شیوع دوباره کرونا با توجه به عادی‌انگاری‌های صورت گرفته هستیم چرا که روز به روز انگیزه شهروندان مازندرانی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش می‌یابد.

دکتر عباس علیپور با بیان این که در اوایل فروردین امسال استفاده از ماسک از سوی مردم در معابر و اماکن عمومی استان حدود ۴۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۱۵ درصد رسیده است، ادامه داد: بدتر از نقض دستورالعمل‌های کرونایی، بی‌رغبتی مردم در تزریق دز سوم واکسن کرونا است و از مجموع جامعه هدف ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری مشمول دز سوم واکسن کرونا در استان، حدود ۴۰ درصدشان از تزریق این دز واکسن امتناع می‌کنند که این رویه بسیار خطرناک است.

وی اضافه کرد: با شرایط موجود احتمال شیوع موج هفتم کرونا طبق پیش بینی متخصصان و صاحبنظران در استان در ابتدای مرداد ماه مُحتمل است و برای جلوگیری از این شرایط باید بافرهنگ سازی باردیگر زمینه را برای استفاده از ماسک و تزریق واکسن در بین اقشار مردم فراهم کنیم.

علیپور با بیان این که حدود ۹۵ درصد مردم در مازندران نسبت به تزریق دز اول واکسن کرونای خود اقدام کردند، تصریح کرد: اما این رقم برای تزریق دز دوم ۸۶ درصد و برای دز سوم اکنون حدود ۶۰ درصد است که به طور حتم با این رقم شکننده تزریق دز سوم کرونا نمی توان روند باثبات کرونا در مازندران را ادامه داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که درگیر شدن و ابتلا کودکان در موج جدید و احتمالی شیوع کرونا در مرداد ماه وجود دارد، افزود : از روند تزریق واکسن کرونای کودکان در مازندران رضایت نداریم و برای ایجاد ایمنی جمعی در بین کودکان باید حداقل ۸۰ درصد از جامعه هدف پنج تا ۱۲ سال نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند ، اما اکنون با این رقم آرمانی فاصله زیادی وجود دارد و تنها ۳۰ درصد این جامعه هدف ۲۲۰ هزار نفر واکسن کرونا خود را تزریق کردند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که مشخص است بی‌تفاوتی محض در ارتباط با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن دربین تمامی مردم استان وجود دارد که باید با اجرای برنامه‌های راهبردی و الزام‌آور جلوی این پیشروی‌ها را گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۰ نفر رسید. خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی ثبت نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا