گزارش یک روز به‌یادماندنی به نام خرمشهر


گزارش یک روز به‌یادماندنی به نام خرمشهر

سوم خردادماه مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر در سال 1361 هجری شمسی است و مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در این ایام پُرشکوه و به‌یادماندنی مجری ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری، ادبی و مذهبی بودند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس که به نام روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری شده است؛ مربیان مراکز کانون استان اردبیل با حضور اعضا به اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و مذهبی پرداختند.

- مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و به یاد مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردم و رزمندگان عزیز وطن، در مرکز یک کانون اردبیل فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد.

اجرای مسابقه حضوری، معرفی وقایع و ایام این روز بزرگ و مبارک جهت آشنایی اعضا با روزهای خوش آزادسازی، شعرخوانی شعر «پرچم ما ۳ رنگِ» در کارگاه شعر و قصه که در این کارگاه هم ضمن معرفی حماسه سوم خرداد، روز مقاومت و ایثار، درباره معنا و مفهوم پرچم صحبت شد که در این فعالیت تعدادی از اعضا این شعر را حفظ کرده و برای دوستان خود خواندند.

در ادامه با توجه به واژه‌های موجود و ناآشنا برای اعضای خردسال، به‌ویژه شهید حسین فهمیده‌، این شهید نوجوان به‌عنوان یک سرباز کم‌سن‌وسال، نترس و شجاع برای اعضا معرفی و ماجرای شهادت وی روایت شد.

در کارگاه فرهنگی نیز از کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده مریم اسلامی، شعرهایی با موضوع خاطراتی از جنگ با عناوین بابای مامان من و ماشین جنگ برای اعضا قرائت شد و سپس کاردستی لاله‌ها با کاغذهای رنگی به یاد شهیدان مقاومت شهر خرمشهر توسط کودکان آماده شد و در پایان برنامه، لاله‌های کاغذی به یاد این پیروزی بزرگ به اعضا هدیه داده شد.

هم‌چنین در کارگاه خوشنویسی، اعضای نوجوان شعارهایی با عناوین «ما مقاوم هستیم» و «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به یاد حماسه سوم خرداد با قلم نی و خودکار، به رشته تحریر درآوردند.

در کارگاه ادبی با معرفی کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده‌ی مریم اسلامی و خوانش اشعار این اثر، از اعضا خواسته شد تا با پیشنهاد دادن طرحی داستانی و ساختمان آن، به نوشتن داستان با موضوع جنگ و آزادسازی خرمشهر بپردازند. هم‌چنین تعدادی از اشعار این کتاب ازلحاظ زبان و صنایع ادبی موردبحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کارگاه برخط شعر با موضوع «جنگ وقتی‌که آمد» داستان نوشتند.

- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، روز ایثار، مقاومت، ایثار و پیروزی، سردار شهید محمد جهان‌آرا برای اعضا معرفی شد.

در این برنامه که با حضور اعضای مرکز ۲ کانون اردبیل به اجرا درآمد، مربیان مرکز با استفاده از کتاب روزها و رویدادها، به معرفی وقایع پرداخته و اعضا را با رشادت‌ها و دلاوری‌های شهید محمد جهان‌آرا در عملیات بیت‌المقدس و نقش ارزنده او در مقاومت و آزادسازی خرمشهر، آشنا کردند.

ساخت لاله‌های کاغذی به یاد شهدای کودک و نوجوان خرمشهر توسط اعضای هنرمند مرکز برنامه‌ی دیگری بود که در آن مربیان پس از آشنا کردن اعضا با وقایع خرمشهر و برپایی نمایشگاهی از تصاویر دفاع مردم و نوجوانان از شهر، با همراهی اعضا لاله‌های کاغذی تهیه و نثار روح پاک کودکان و نوجوانان شهید خونین‌شهر کردند.

«خرمشهر را خدا آزاد کرد»: مربیان در این فعالیت، جمله‌ای از روایت حضرت امام خمینی(ره) که بانام خرمشهر و فداکاری و ایثار مردم غیور آن آذین‌شده است را در قالب جورچین جمله‌سازی آماده کردند و اعضا نیز به ترکیب کامل کلمه‌ها پرداخته و جورچین را کامل کردند.

معرفی کتاب «تانک آرزوها» در کارگاه ادبی: این کتاب با محوریت دفاع مقدس به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر برای اعضای کارگاه ادبی معرفی و چند داستان کوتاه آن، توسط اعضا و مربی ادبی خوانده شد.

- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، ویژه‌برنامه گرامیداشت این مناسبت با حضور اعضای کودک و نوجوان در مرکز ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

مهدی جاوید، مربی مسوول مرکز در این برنامه با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: فتح خرمشهر، فتح اراده‌های مردمی بود که در سایه ایمان به خدا و مقاومت و پایداری مردم به ثمر نشست.

وی بابیان اینکه رزمندگان جان‌برکف در طول هشت سال جنگ تحمیلی اجازه تصرف حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند، خاطرنشان کرد: برخلاف تصور قدرت‌های پوشالی استکبار جهانی که همه‌جانبه از نظام بعثی عراق حمایت می‌کردند، وحدت و یکپارچگی مردم با رهبری حضرت امام خمینی(ره) راه پیروزی و آزادی سرزمین را هموار ساخت.

مربی فرهنگی مرکز نیز در جمع اعضای کودک مرکز با معرفی و روخوانی کتاب «حلزون من گم‌شده» به معرفی وقایع جنگ تحمیلی هشت‌ساله پرداخت.

گفتنی‌است فعالیت‌های معرفی کتاب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای نوجوانان، معرفی شهید محمد جهان‌آرا و معرفی عملیات بیت‌المقدس از بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه بود که در مرکز اجرا شد.

- مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

مرکز ۴ کانون اردبیل نیز با فضاسازی زیبا توسط مربیان و همراهی اعضا که با شور و شوق خاصی همراه بود، جهت هرچه باشکوه‌تر اجراشدن برنامه‌ی «یادی از حماسه» به استقبال گرامیداشت سالروز پیروزی خرمشهر رفتند.

برنامه‌ها با شعار «ما مقاوم هستیم» و اهدافی نظیر گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، آشنایی نسل نوپا با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مفهوم مقاومت و همچنین زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای فتح خرمشهر به اجرا درآمد.

هم‌چنین در طول هفته برنامه‌های متنوعی ازجمله؛ معرفی وقایع و ایام، با تاکید بر فتح خرمشهر و تلاش و ازجان‌گذشتگی مردم، معرفی شخصیت «شهید محمد جهان‌آرا»، شعرخوانی از کتاب «رونویسی از بهار» و برگزاری کارگاه‌های مختلف هنری، ادبی و کاغذ و تا با موضوع تانک بود که منجر به خلق آثار زیبایی توسط اعضا شد.

- مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

مرکز شماره ۵ کانون اردبیل جهت ایجاد فضایی خاص و به‌یادماندنی این روز فرخنده، به مدت یک هفته با پرچم‌های میهن عزیزمان، تصاویر شهیدان و متن‌هایی در وصف شهیدان گران‌قدر، آذین‌بندی شده و نمایشگاهی هم در همین راستا برپا شد.

نواختن زنگ مقاومت: بعد از اتمام فضاسازی مرکز، زنگ مقاومت در مرکز نواخته شده و همه اعضا و مربیان به یاد عزیزان ازدست‌رفته و شهیدان دلاور میهن عزیزمان، فاتحه خواندند.

در کارگاه نقاشی هم اعضا با موضوع «من مقاوم هستم» به خلق آثار هنری پرداختند و در کارگاه ادبی اعضا به کمک‌مربی، کبوترانی را به یاد شهیدان و عزیزان ازدست‌رفته تهیه‌کرده و اشعار کوتاه و متن‌های ادبی زیبا، روی آن‌ها نوشتند که به‌صورت نمایشگاهی به اجرا گذاشته شد.

قصه‌گویی و معرفی وقایع و ایام: در جشن مدرسه شهید روشنی که در سالن مرکز با حضور بیش از ۱۵۰ نفر اجرا شد، مربی مرکز ضمن معرفی وقایع و ایام حماسه سوم خرداد، قصه «من شهرم را دوست دارم» را برای شرکت‌کنندگان روایت کرد.

بحث آزاد: با اعضای نوجوان دختر مرکز با عنوان وظیفه ما در قبال شهیدان و تمام کسانی که به خاطر حفظ میهن خود جان خود را ازدست‌داده‌اند، چیست؟ بحث و گفت‌وگو شد که حفظ حجاب اسلامی، تلاش در جهت کسب علم و دانش، تربیت نسل انقلابی و ... از اهداف این برنامه بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد نیز به مناسبت سوم خرداد، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را باهدف توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی با عملیات بیت‌المقدس، انتقال مفاهیم اسلامی و ارزش‌های انقلاب به مخاطبان کودک و نوجوان، گرامی داشتند.

این مرکز هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با همکاری پایگاه شهید مفتح به مناسبت پاسداشت رشادت‌های دلیران میهن اسلامی در سوم خرداد روز پیروزی خرمشهر عزیز، همایش دوچرخه‌سواری برای دو گروه سنی کودک و نوجوان برگزار کرد که در پایان به‌قیدقرعه به تعدادی از شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا شد.

کریم اصلانزاده، مربی مسوول کانون دولت‌آباد در آستانه سوم خرداد اظهار داشت: حماسه سوم خرداد و فتح خرمشهر حماسه‌ای بزرگ بود که هرگز از اذهان ملت و تاریخ پاک نمی‌شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدای عملیات بیت‌المقدس افزود: خرمشهر، تاریخ‌گوی‌ای پایداری انقلاب اسلامی و آینه تمام نمای دفاع مقدس است که واقعا، جهاد آگاهانه به همراه داشت.

در ادامه به خاطر ارج نهادن و تجدید میثاق با قطره‌قطره خون شهدا، اعضا ضمن عطرافشانی با دسته‌های گل مرقد شهدا را گل‌باران نموده، به روح پاک این عزیزان صلوات و فاتحه نثار کردند.

معرفی وقایع و ایام، هم‌خوانی سرود سلام فرمانده، معرفی شخصیت‌ شهید محمد جهان‌آرا، معرفی کتاب‌ سقوط خرمشهر، تانک آرزوها و برگزاری کارگاه نقاشی از صحنه‌های جنگ و پیروزی با عنوان ما مقاوم هستیم، یاد این روز را گرامی داشته شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

در مورخه ۰۳/۰۳/۱۴۰۱، روز سه‌شنبه، مصادف با سالروز آزادی خرمشهر، به‌منظور احیای ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و انتقال آن به نسل کودک و نوجوان، مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین با فضاسازی قسمتی از سالن مطالعه مرکز و برپایی نمایشگاهی از تصاویر مربوط به شهدای شهرستان و نمایشگاهی از کتاب‌های مربوط به هشت سال دفاع مقدس، به معرفی وقایع و ایام پرداختند.

در همین راستا با همکاری امور بانوان فرمانداری و اداره بسیج خواهران شهرستان نمین، ویژه‌برنامه غبارروبی گلزار شهدای شهرستان و خواندن دسته‌جمعی زیارت عاشورا نیز برگزار شد. در فرایند اجرای این مراسم، عبدالله‌زاده، یکی از آزادگان بزرگوار شهرستان نمین، با گفتن خاطراتی از دوران اسارت خود در طول ۸ سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، فضای معنوی برنامه را صدچندان کرد.

تهیه‌ی کاردستی و کارت‌پستال، معرفی کتاب، برگزاری کارگاه خوشنویسی و تحریر شعارهای حماسی آزادسازی خرمشهر به خط درشت نستعلیق تحریری و بامدادهای رنگی، برگزاری کارگاه ادبی و معرفی کتاب صدای بال لک‌لک‌ها توسط منصوری زاده، مربی ادبی مرکز و نوشتن قصه‌ای کوتاه توسط اعضا، در مورد یکی از شعرهای این کتاب، هم‌چنین معرفی رویدادهای مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، از برنامه‌های دیگری بود که برای اعضا اجرا شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نیر

برنامه‌های مختلفی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز فرهنگی هنری نیر اجرا شد که شامل موارد ذیل است؛ تبلیغات محیطی در راستای سالروز آزادسازی خرمشهر، برگزاری نمایشگاه عکس با شعار «ما مقاوم هستیم»، برگزاری مسابقه نقاشی، معرفی ایام و وقایع مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر، معرفی زندگی شهدای بومی شهرستان با بهره گیر از کتاب شعله‌های آتش، اجرای ویژه‌برنامه خاطره‌گویی جانباز و ایثارگر بومی شهرستان محمود شکیبایی و هم‌چنین دعوت از هجری رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان و اجرای برنامه‌های مختلف توسط اعضا از اهم اخبار این روز بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال به استقبال سالروز آزادسازی غرورآفرین خرمشهر در سوم خرداد رفتند. این برنامه باهدف آشنا کردن اعضا با جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام و یادآوری اهمیت ایثار آن‌ها، با حضور کودکان و نوجوانان و انجام فعالیت‌های معرفی ایام و وقایع، شعرخوانی، نقاشی و بازی و سرگرمی اجرا شد.

معرفی روز سوم خرداد: در این فعالیت، مربی خلاصه‌ای از نحوه شروع جنگ و اشغال خرمشهر را برای بچه‌ها بیان کرده و در ادامه از تلاش‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی این شهر با آن‌ها به گفت‌وگو نشست.

ایستگاه نقاشی: اعضا باراهنمایی مربی، نقاشی‌های زیبایی را با موضوع آزادسازی خرمشهر و دفاع از میهن رسم کرده و به‌دلخواه رنگ‌آمیزی کردند.

شعرخوانی: فعالیت شعرخوانی از کتاب «ای میهن من، ایران»، سروده اسدالله شعبانی صورت گرفت و تعدادی از اشعار به شیوه‌ی حماسی مورد خوانش قرار گرفتند. در ادامه در خصوص ایده‌ی اشعار و حس درون آن‌ها باهم بحث و گفتگو کردیم.

بازی و سرگرمی: این فعالیت نیز باهدف ایجاد شادی و نشاط در کودکان به مناسبت جشن پیروزی خرمشهر صورت گرفت و بازی‌های حلقه زنی و سوال و جواب معکوس اجرا شد و در پایان، برندگان مورد تشویق قرار گرفتند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی

مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گرمی با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، سوم خرداد؛ روز مقاومت، ایثار و پیروزی را گرامی داشتند. هم‌زمان با روز مقاومت، ایثار و پیروزی در سوم خرداد ۱۴۰۱ فعالیت‌های متنوعی در بخش فرهنگی، هنری و ادبی از سوی مربیان و اعضای کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مرکز گرمی اجرا شد.

فضاسازی و برپایی نمایشگاه کتاب‌های منتشرشده از سوی کانون پرورش فکری با موضوع دفاع مقدس و سوم خرداد، برگزاری ایستگاه نقاشی، معرفی سرزمین، معرفی وقایع، معرفی کتاب «حلزون من گم‌شده» و «پاهای تو منهای یک»، عطرافشانی مزار شهدای گمنام و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، شعرخوانی از کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها»، نمایش فیلم «بچه‌های نفت»، معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا و علی صیاد شیرازی و...، برخی از فعالیت‌های اجرایی در روز سوم خرداد بود.

هم‌چنین پروین قلیزاده مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی در این خصوص گفت: این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باهدف نهادینه کردن فرهنگ ملی و انقلابی و تقویت روحیه ایثار و مقاومت در بین اعضای کودک و نوجوان اجراشده است.

- مرکز فرهنگی هنری کانون بیله‌سوار

در کانون بیله‌سوار برنامه‌های مناسبتی سوم خردادماه سال ۱۴۰۱ با اطلاع‌رسانی و هماهنگی با اعضای فعال کانون همراه بود.

برگزاری نمایشگاه کتاب‌های انقلابی، معرفی کتاب‌هایی با موضوع خرمشهر و دفاع مقدس، مسابقه فرهنگی با موضوع سلام بر خرمشهر، برگزاری اردوی یک‌روزه در محوطه مرکز، معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا، شرکت اعضای مرکز در همایش سرود «سلام فرمانده» بالباس‌های محلی و هم‌چنین تهیه گزارش خبری از اهم برنامه‌ها بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز جعفرآباد به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ... دل‌های کودکان و نوجوانان را با آرمان‌های دفاع مقدس و شهدا پیوند زد.

برپایی نمایشگاهی از عکس شهدا، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی از خاطرات رزمندگان مربوط به زمان آزادسازی خرمشهر، معرفی شخصیت شهدای جعفرآباد و معرفی کتاب از دیگر برنامه‌های این ایام بود که با حضور دانش‌آموزان توسط مربی فرهنگی در مرکز به اجرا گذاشته شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز

هم‌زمان با سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهر و باهدف انتقال مفاهیم اسلامی و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه‌های مختلفی در کانون اصلاندوز اجرا شد.

در این برنامه ابتدا مربی مسوول مرکز در خصوص خرمشهر و موقعیت مکانی آن در زمان جنگ صحبت کرد و سپس شهید محمد جهان‌آرا و نقش او در آزادسازی خرمشهر را برای اعضا معرفی کرد. در ادامه با معرفی کتاب «سقوط خرمشهر» گوشه‌ای از مقاومت و حماسه‌آفرینی ملت مسلمان ایران را به تصویر کشیده شد.

هم‌چنین مسابقه نقاشی با مشارکت اعضای کانون و خانواده سپاه ناحیه شهرستان اصلاندوز برگزار شد که در این برنامه قصه «حلزون من گم‌شده» برای گروه‌های سنی نوخوان و نونهال تعریف شد و شرکت‌کنندگان بر اساس محتوای قصه، نقاشی کشیدند و در پایان به شرکت‌کنندگان در مسابقه جوایزی اهدا شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون رضی

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر ویژه‌برنامه‌های مختلفی برگزار کردند. هم‌زمان با سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، باهدف گرامی‌داشت این مناسبت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ویژه‌برنامه‌های مختلفی در طول این هفته به مرحله‌ی اجرا درآمد.

اسلام حسن‌زاده مربی مسوول مرکز در قالب فعالیت معرفی ایام و وقایع و گرامیداشت سوم خرداد به شرکت‌کنندگان در مراسم گفت: سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس است که توانست بزرگ‌ترین حادثه تاریخ معاصر کشور را رقم بزند و صدام و رژیم بعثی عراق را که از سوی ابرقدرت‌های جهان حمایت می‌شد از پای درآورد و خرمشهر، شهر خون آزاد شود.

تلاش شهیدانی همچون جهان‌آرا برای حفظ ذره‌ذره‌ی خاک کشور و دفاع از مردان، زنان و کودکانی که آینده‌ی خود را بدون نام ایران تصور نمی‌کردند، زمینه‌ساز حماسه‌ای شد و امام امت با تعبیری نیکو فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع خرمشهر آزاد شد، اجرای قصه‌ی بزرگ‌مرد کوچک، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب حلزون من گم‌شده، شعرخوانی از کتاب خواهرم پرنده شد، معرفی شخصیت شهید محمدعلی جهان‌آرا، اجرای کارگاه ادبی از دیگر برنامه‌های اجراشده این مرکز توسط مربیان بود.

هم‌چنین تعدادی از اعضای فعال کودک به همراه مربی مسوول مرکز، بخشدار ارشق و سروان گل محمدی فرمانده حوزه مقاومت بسیج ارشق با حضور در مزار شهدای گمنام این شهر و قرائت فاتحه و اهدای گل، با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

- مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد

به مناسبت سوم خرداد، مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پارس‌آباد با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی تلاش کردند تا بخشی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس و حماسه رزمندگان اسلام در آزادسازی خرمشهر را به کودکان و نوجوانان به شکل هنرمندانه منتقل نمایند. گرامیداشت سوم خرداد باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهیدان و استقامت و پایداری ملت ایران با حضور جمعی از اعضای کانون و اولیای آنان برگزار شد.

منیژه اسوار مربی مسوول مرکز، ضمن معرفی وقایع و ایام با موضوع خرمشهر به قصه‌گویی از کتاب «قمقمه آب» پرداخت و با ذکر نام فرماندهان شهید عملیات سوم خرداد و هشت سال دفاع مقدس از کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه خواست تا با آرمان‌های شهدا پیمان میثاق ببندند و برای حفظ ارزش‌های اسلامی راه جاویدان آن‌ها را ادامه دهند.

همچنین اعضای هنری با شرکت در کارگاه نقاشی مرکز ضمن آشنایی با مناسبت آزادسازی خرمشهر به خلق نقاشی‌های زیبا با موضوع «رزمنده و گل» پرداختند. در برنامه‌ای دیگر نیز مربی ادبی جهت آشناسازی اعضا با واژه خرمشهر و جمله (خرمشهر را خدا آزاد کرد) گفت: چطور رزمندگان رشید اسلام و انقلاب با دلیری و مقاومت در برابر سربازان عراقی برای بازپس‌گیری وجب‌به‌وجب خاک میهن، علی‌الخصوص خرمشهر، تلاش کردند؛ سپس از آن‌ها خواست دل نوشته‌های خود را با کلمات مناسب ادبی در پوستر ویژه خرمشهر با حضور والدینشان بنویسند.

- مراکز فرهنگی هنری کانون کوثر

به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر ۵۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کوثر در ایستگاه نقاشی که در محوطه مرکز دو کوثر برپا بود، شرکت کردند.

در این ویژه‌برنامه ابتدا زهرا نوروزی مربی مسوول مرکز دو کانون کوثر در مورد وقایع جنگ تحمیلی توضیحاتی ارایه کرده و در ادامه اکرم راضی مربی مسوول مرکز یک به معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا پرداخت و در ادامه اعضا سرود آزادسازی خرمشهر سر دادند.

اعضا پس از شرکت در فعالیت‌ها، موضوعات نقاشی را انتخاب کرده و بر روی پارچه ۳۰ متری که روی دیوار محوطه مرکز نصب‌شده بود، نقاشی‌های خود را با تکنیک مداد شمعی به تصویر کشیدند.

در این ویژه‌برنامه مربیان دو مرکز، آش نذری جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس درست کردند که در پایان برنامه بین اعضا احسان نمودند.

- مرکز شماره ۱ کانون مشگین‌شهر

آشنا کردن اعضا با رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم خرمشهر و رزمندگان و معرفی این روز به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی از اهم برنامه‌های آزادسازی خرمشهر در مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر بود.

این برنامه به‌صورت جشن بزرگداشت و با دعوت از دانش‌آموزان مدرسه اجرا شد و به این صورت که ابتدا این روز معرفی و سپس خوانش کتاب و قصه‌گویی اجرا شد که در انتها سرودهای متناسب این روز پخش‌شده و از اعضا خواسته شد تا جمله‌ای در مورد وطن بنویسند.

- مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر

«سلام فرمانده» توسط کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر هم‌زمان با سوم خرداد مهم‌ترین واقعه هشت‌سال جنگ تحمیلی، طنین‌انداز شد.

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه‌ای به‌پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خرمشهر و باهدف آشنایی اعضا با مهم‌ترین نبرد رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای اعضا کودک و نوجوانان و اولیا برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسوول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا، میهمانان و اولیا، واقعه‌ی سوم خرداد سال ۱۳۶۱ روز مقاومت، ایثار و پیروزی را مهم‌ترین وبه یادماندنی‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و نقطه عطف دوران دفاع مقدس برشمرد و خاطرنشان کرد: فتح خرمشهر بزرگ‌ترین پیروزی بزرگ ایران بر دشمن بود که قدرت واقعی جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن عملیات فتح خرمشهر و امام شهیدان، نوجوانان را یکی از اصلی‌ترین قهرمانان دوران دفاع مقدس عنوان کرده و امین تیموری شهید نوجوان مرکز را به‌عنوان یکی از این نوجوانان سنگر ساز بی سنگر معرفی کرده و سرگذشت این شهید را برای اعضا قرائت کرد.

این مربی مسوول فرهنگی جهت آشنایی بیشتر اعضای کودک و نوجوان با واقعه تاریخی سوم خرداد، کتاب «سقوط خرمشهر» را معرفی کرده و قسمت‌هایی از آن را که شامل شروع جنگ، سقوط خرمشهر و نهایت آزادی خرمشهر بود، روخوانی کرد.

هم‌چنین علی‌اکبر میرزاجانی مربی فرهنگی مرکز و جانباز هشت سال دفاع مقدس از خاطرات خود از جبهه‌های جنگ حق علیه باطل سخن گفت.

بهروز هواخواه مربی امور فرهنگی سیار روستایی مرکز نیز کتاب «خاطرات رزمندگان اسلام» را برای اعضا معرفی کرده و یکی از خاطرات تاثیرگذار و به‌یادماندنی این کتاب را برای اعضا در قالب قصه، بیان کرد. پایان‌بخش برنامه هم دعای خاصه‌ی امام زمان (عج) (اللهم کن لولیک) بود که این دعا هم به زبان عربی و هم به زبان فارسی به‌صورت دسته‌جمعی خوانده شد.

- مرکز شماره ۳ کانون مشگین‌شهر (آلنی)

گرامیداشت سوم خرداد هم‌زمان با سراسر کشور در محل سالن مطالعه مرکز شماره ۳ کانون مشگین‌شهر (آلنی) برگزار شد. این برنامه هم‌زمان با سراسر کشور و با حضور اعضای دختر کودک و نوجوان جهت گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس اجرا شد.

در این برنامه مربی مسوول مرکز ضمن ادای احترام به روح شهدای دفاع مقدس، در رابطه باروحیه شهادت‌طلبی، به چیستی و چرایی حضور مدافعان کشور در گوشه و کنار وطن عزیزمان اشاره‌کرده و سپس از اعضا خواست تا شهیدانی را که در شهر خودشان می‌شناسند و ارتباط فامیلی با آن‌ها دارند نام ببرند و به معرفی آن‌ها بپردازند.

در ادامه مطهره بوداقی عضو نوجوان مرکز به خوانش قسمتی از کتاب‌هایی پرداخت که با موضوع دفاع مقدس و جنگ در انتشارات کانون چاپ‌شده‌اند. او ضمن خوانش کتاب به معرفی شخصیت‌های اصلی آن‌ها پرداخت و فاطمه حسینی عضو نوجوان دیگر مرکز به شعرخوانی با موضوع دفاع مقدس پرداخت. سپس زهرا عبدالله پور عضو دیگر مرکز، شخصیت شهید نوجوان ابراهیم نیازی را معرفی کرد. در پایان اعضا و مربیان مرکز ضمن نثار فاتحه به روح شهیدان دفاع مقدس، بر توجه به معنویات و الگو گرفتن از راه شهدا تاکید کردند.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس که به نام روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نام‌گذاری شده است؛ مربیان مراکز کانون استان اردبیل با حضور اعضا به اجرای ویژه‌برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری و مذهبی پرداختند.

- مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و به یاد مقاومت‌ها و ایثارگری‌های مردم و رزمندگان عزیز وطن، در مرکز یک کانون اردبیل فعالیت‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی اجرا شد.

اجرای مسابقه حضوری، معرفی وقایع و ایام این روز بزرگ و مبارک جهت آشنایی اعضا با روزهای خوش آزادسازی، شعرخوانی شعر «پرچم ما ۳ رنگِ» در کارگاه شعر و قصه که در این کارگاه هم ضمن معرفی حماسه سوم خرداد، روز مقاومت و ایثار، درباره معنا و مفهوم پرچم صحبت شد که در این فعالیت تعدادی از اعضا این شعر را حفظ کرده و برای دوستان خود خواندند.

در ادامه با توجه به واژه‌های موجود و ناآشنا برای اعضای خردسال، به‌ویژه شهید حسین فهمیده‌، این شهید نوجوان به‌عنوان یک سرباز کم‌سن‌وسال، نترس و شجاع برای اعضا معرفی و ماجرای شهادت وی روایت شد.

در کارگاه فرهنگی نیز از کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده مریم اسلامی، شعرهایی با موضوع خاطراتی از جنگ با عناوین بابای مامان من و ماشین جنگ برای اعضا قرائت شد و سپس کاردستی لاله‌ها با کاغذهای رنگی به یاد شهیدان مقاومت شهر خرمشهر توسط کودکان آماده شد و در پایان برنامه، لاله‌های کاغذی به یاد این پیروزی بزرگ به اعضا هدیه داده شد.

هم‌چنین در کارگاه خوشنویسی، اعضای نوجوان شعارهایی با عناوین «ما مقاوم هستیم» و «خرمشهر را خدا آزاد کرد» به یاد حماسه سوم خرداد با قلم نی و خودکار، به رشته تحریر درآوردند.

در کارگاه ادبی با معرفی کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها» سروده‌ی مریم اسلامی و خوانش اشعار این اثر، از اعضا خواسته شد تا با پیشنهاد دادن طرحی داستانی و ساختمان آن، به نوشتن داستان با موضوع جنگ و آزادسازی خرمشهر بپردازند. هم‌چنین تعدادی از اشعار این کتاب ازلحاظ زبان و صنایع ادبی موردبحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کارگاه برخط شعر با موضوع «جنگ وقتی‌که آمد» داستان نوشتند.

- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، روز ایثار، مقاومت، ایثار و پیروزی، سردار شهید محمد جهان‌آرا برای اعضا معرفی شد.

در این برنامه که با حضور اعضای مرکز ۲ کانون اردبیل به اجرا درآمد، مربیان مرکز با استفاده از کتاب روزها و رویدادها، به معرفی وقایع پرداخته و اعضا را با رشادت‌ها و دلاوری‌های شهید محمد جهان‌آرا در عملیات بیت‌المقدس و نقش ارزنده او در مقاومت و آزادسازی خرمشهر، آشنا کردند.

ساخت لاله‌های کاغذی به یاد شهدای کودک و نوجوان خرمشهر توسط اعضای هنرمند مرکز برنامه‌ی دیگری بود که در آن مربیان پس از آشنا کردن اعضا با وقایع خرمشهر و برپایی نمایشگاهی از تصاویر دفاع مردم و نوجوانان از شهر، با همراهی اعضا لاله‌های کاغذی تهیه و نثار روح پاک کودکان و نوجوانان شهید خونین‌شهر کردند.

«خرمشهر را خدا آزاد کرد»: مربیان در این فعالیت، جمله‌ای از روایت حضرت امام خمینی(ره) که بانام خرمشهر و فداکاری و ایثار مردم غیور آن آذین‌شده است را در قالب جورچین جمله‌سازی آماده کردند و اعضا نیز به ترکیب کامل کلمه‌ها پرداخته و جورچین را کامل کردند.

معرفی کتاب «تانک آرزوها» در کارگاه ادبی: این کتاب با محوریت دفاع مقدس به مناسبت سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر برای اعضای کارگاه ادبی معرفی و چند داستان کوتاه آن، توسط اعضا و مربی ادبی خوانده شد.

- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

هم‌زمان با فرارسیدن سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، ویژه‌برنامه گرامیداشت این مناسبت با حضور اعضای کودک و نوجوان در مرکز ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

مهدی جاوید، مربی مسوول مرکز در این برنامه با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: فتح خرمشهر، فتح اراده‌های مردمی بود که در سایه ایمان به خدا و مقاومت و پایداری مردم به ثمر نشست.

وی بابیان اینکه رزمندگان جان‌برکف در طول هشت سال جنگ تحمیلی اجازه تصرف حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن ندادند، خاطرنشان کرد: برخلاف تصور قدرت‌های پوشالی استکبار جهانی که همه‌جانبه از نظام بعثی عراق حمایت می‌کردند، وحدت و یکپارچگی مردم با رهبری حضرت امام خمینی(ره) راه پیروزی و آزادی سرزمین را هموار ساخت.

مربی فرهنگی مرکز نیز در جمع اعضای کودک مرکز با معرفی و روخوانی کتاب «حلزون من گم‌شده» به معرفی وقایع جنگ تحمیلی هشت‌ساله پرداخت.

گفتنی‌است فعالیت‌های معرفی کتاب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای نوجوانان، معرفی شهید محمد جهان‌آرا و معرفی عملیات بیت‌المقدس از بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه بود که در مرکز اجرا شد.

- مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

مرکز ۴ کانون اردبیل نیز با فضاسازی زیبا توسط مربیان و همراهی اعضا که با شور و شوق خاصی همراه بود، جهت هرچه باشکوه‌تر اجراشدن برنامه‌ی «یادی از حماسه» به استقبال گرامیداشت سالروز پیروزی خرمشهر رفتند.

برنامه‌ها با شعار «ما مقاوم هستیم» و اهدافی نظیر گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر، آشنایی نسل نوپا با آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و مفهوم مقاومت و همچنین زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای فتح خرمشهر به اجرا درآمد.

هم‌چنین در طول هفته برنامه‌های متنوعی ازجمله؛ معرفی وقایع و ایام، با تاکید بر فتح خرمشهر و تلاش و ازجان‌گذشتگی مردم، معرفی شخصیت «شهید محمد جهان‌آرا»، شعرخوانی از کتاب «رونویسی از بهار» و برگزاری کارگاه‌های مختلف هنری، ادبی و کاغذ و تا با موضوع تانک بود که منجر به خلق آثار زیبایی توسط اعضا شد.

- مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

مرکز شماره ۵ کانون اردبیل جهت ایجاد فضایی خاص و به‌یادماندنی این روز فرخنده، به مدت یک هفته با پرچم‌های میهن عزیزمان، تصاویر شهیدان و متن‌هایی در وصف شهیدان گران‌قدر، آذین‌بندی شده و نمایشگاهی هم در همین راستا برپا شد.

نواختن زنگ مقاومت: بعد از اتمام فضاسازی مرکز، زنگ مقاومت در مرکز نواخته شده و همه اعضا و مربیان به یاد عزیزان ازدست‌رفته و شهیدان دلاور میهن عزیزمان، فاتحه خواندند.

در کارگاه نقاشی هم اعضا با موضوع «من مقاوم هستم» به خلق آثار هنری پرداختند و در کارگاه ادبی اعضا به کمک‌مربی، کبوترانی را به یاد شهیدان و عزیزان ازدست‌رفته تهیه‌کرده و اشعار کوتاه و متن‌های ادبی زیبا، روی آن‌ها نوشتند که به‌صورت نمایشگاهی به اجرا گذاشته شد.

قصه‌گویی و معرفی وقایع و ایام: در جشن مدرسه شهید روشنی که در سالن مرکز با حضور بیش از ۱۵۰ نفر اجرا شد، مربی مرکز ضمن معرفی وقایع و ایام حماسه سوم خرداد، قصه «من شهرم را دوست دارم» را برای شرکت‌کنندگان روایت کرد.

بحث آزاد: با اعضای نوجوان دختر مرکز با عنوان وظیفه ما در قبال شهیدان و تمام کسانی که به خاطر حفظ میهن خود جان خود را ازدست‌داده‌اند، چیست؟ بحث و گفت‌وگو شد که حفظ حجاب اسلامی، تلاش در جهت کسب علم و دانش، تربیت نسل انقلابی و ... از اهداف این برنامه بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد نیز به مناسبت سوم خرداد، روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس را باهدف توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی با عملیات بیت‌المقدس، انتقال مفاهیم اسلامی و ارزش‌های انقلاب به مخاطبان کودک و نوجوان، گرامی داشتند.

این مرکز هم‌زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با همکاری پایگاه شهید مفتح به مناسبت پاسداشت رشادت‌های دلیران میهن اسلامی در سوم خرداد روز پیروزی خرمشهر عزیز، همایش دوچرخه‌سواری برای دو گروه سنی کودک و نوجوان برگزار کرد که در پایان به‌قیدقرعه به تعدادی از شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا شد.

کریم اصلانزاده، مربی مسوول کانون دولت‌آباد در آستانه سوم خرداد اظهار داشت: حماسه سوم خرداد و فتح خرمشهر حماسه‌ای بزرگ بود که هرگز از اذهان ملت و تاریخ پاک نمی‌شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) و شهدای عملیات بیت‌المقدس افزود: خرمشهر، تاریخ‌گوی‌ای پایداری انقلاب اسلامی و آینه تمام نمای دفاع مقدس است که واقعا، جهاد آگاهانه به همراه داشت.

در ادامه به خاطر ارج نهادن و تجدید میثاق با قطره‌قطره خون شهدا، اعضا ضمن عطرافشانی با دسته‌های گل مرقد شهدا را گل‌باران نموده، به روح پاک این عزیزان صلوات و فاتحه نثار کردند.

معرفی وقایع و ایام، هم‌خوانی سرود سلام فرمانده، معرفی شخصیت‌ شهید محمد جهان‌آرا، معرفی کتاب‌ سقوط خرمشهر، تانک آرزوها و برگزاری کارگاه نقاشی از صحنه‌های جنگ و پیروزی با عنوان ما مقاوم هستیم، یاد این روز را گرامی داشته شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

در مورخه ۰۳/۰۳/۱۴۰۱، روز سه‌شنبه، مصادف با سالروز آزادی خرمشهر، به‌منظور احیای ارزش‌ها و فرهنگ‌سازی و انتقال آن به نسل کودک و نوجوان، مربیان مرکز فرهنگی و هنری کانون نمین با فضاسازی قسمتی از سالن مطالعه مرکز و برپایی نمایشگاهی از تصاویر مربوط به شهدای شهرستان و نمایشگاهی از کتاب‌های مربوط به هشت سال دفاع مقدس، به معرفی وقایع و ایام پرداختند.

در همین راستا با همکاری امور بانوان فرمانداری و اداره بسیج خواهران شهرستان نمین، ویژه‌برنامه غبارروبی گلزار شهدای شهرستان و خواندن دسته‌جمعی زیارت عاشورا نیز برگزار شد. در فرایند اجرای این مراسم، عبدالله‌زاده، یکی از آزادگان بزرگوار شهرستان نمین، با گفتن خاطراتی از دوران اسارت خود در طول ۸ سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، فضای معنوی برنامه را صدچندان کرد.

تهیه‌ی کاردستی و کارت‌پستال، معرفی کتاب، برگزاری کارگاه خوشنویسی و تحریر شعارهای حماسی آزادسازی خرمشهر به خط درشت نستعلیق تحریری و بامدادهای رنگی، برگزاری کارگاه ادبی و معرفی کتاب صدای بال لک‌لک‌ها توسط منصوری زاده، مربی ادبی مرکز و نوشتن قصه‌ای کوتاه توسط اعضا، در مورد یکی از شعرهای این کتاب، هم‌چنین معرفی رویدادهای مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، از برنامه‌های دیگری بود که برای اعضا اجرا شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نیر

برنامه‌های مختلفی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در مرکز فرهنگی هنری نیر اجرا شد که شامل موارد ذیل است؛ تبلیغات محیطی در راستای سالروز آزادسازی خرمشهر، برگزاری نمایشگاه عکس با شعار «ما مقاوم هستیم»، برگزاری مسابقه نقاشی، معرفی ایام و وقایع مربوط به سالروز آزادسازی خرمشهر، معرفی زندگی شهدای بومی شهرستان با بهره گیر از کتاب شعله‌های آتش، اجرای ویژه‌برنامه خاطره‌گویی جانباز و ایثارگر بومی شهرستان محمود شکیبایی و هم‌چنین دعوت از هجری رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان و اجرای برنامه‌های مختلف توسط اعضا از اهم اخبار این روز بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال به استقبال سالروز آزادسازی غرورآفرین خرمشهر در سوم خرداد رفتند. این برنامه باهدف آشنا کردن اعضا با جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام و یادآوری اهمیت ایثار آن‌ها، با حضور کودکان و نوجوانان و انجام فعالیت‌های معرفی ایام و وقایع، شعرخوانی، نقاشی و بازی و سرگرمی اجرا شد.

معرفی روز سوم خرداد: در این فعالیت، مربی خلاصه‌ای از نحوه شروع جنگ و اشغال خرمشهر را برای بچه‌ها بیان کرده و در ادامه از تلاش‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در آزادسازی این شهر با آن‌ها به گفت‌وگو نشست.

ایستگاه نقاشی: اعضا باراهنمایی مربی، نقاشی‌های زیبایی را با موضوع آزادسازی خرمشهر و دفاع از میهن رسم کرده و به‌دلخواه رنگ‌آمیزی کردند.

شعرخوانی: فعالیت شعرخوانی از کتاب «ای میهن من، ایران»، سروده اسدالله شعبانی صورت گرفت و تعدادی از اشعار به شیوه‌ی حماسی مورد خوانش قرار گرفتند. در ادامه در خصوص ایده‌ی اشعار و حس درون آن‌ها باهم بحث و گفتگو کردیم.

بازی و سرگرمی: این فعالیت نیز باهدف ایجاد شادی و نشاط در کودکان به مناسبت جشن پیروزی خرمشهر صورت گرفت و بازی‌های حلقه زنی و سوال و جواب معکوس اجرا شد و در پایان، برندگان مورد تشویق قرار گرفتند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی

مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گرمی با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، سوم خرداد؛ روز مقاومت، ایثار و پیروزی را گرامی داشتند. هم‌زمان با روز مقاومت، ایثار و پیروزی در سوم خرداد ۱۴۰۱ فعالیت‌های متنوعی در بخش فرهنگی، هنری و ادبی از سوی مربیان و اعضای کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مرکز گرمی اجرا شد.

فضاسازی و برپایی نمایشگاه کتاب‌های منتشرشده از سوی کانون پرورش فکری با موضوع دفاع مقدس و سوم خرداد، برگزاری ایستگاه نقاشی، معرفی سرزمین، معرفی وقایع، معرفی کتاب «حلزون من گم‌شده» و «پاهای تو منهای یک»، عطرافشانی مزار شهدای گمنام و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، شعرخوانی از کتاب «صدای بال لک‌لک‌ها»، نمایش فیلم «بچه‌های نفت»، معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا و علی صیاد شیرازی و...، برخی از فعالیت‌های اجرایی در روز سوم خرداد بود.

هم‌چنین پروین قلیزاده مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی در این خصوص گفت: این فعالیت‌ها و برنامه‌ها باهدف نهادینه کردن فرهنگ ملی و انقلابی و تقویت روحیه ایثار و مقاومت در بین اعضای کودک و نوجوان اجراشده است.

- مرکز فرهنگی هنری کانون بیله‌سوار

در کانون بیله‌سوار برنامه‌های مناسبتی سوم خردادماه سال ۱۴۰۱ با اطلاع‌رسانی و هماهنگی با اعضای فعال کانون همراه بود.

برگزاری نمایشگاه کتاب‌های انقلابی، معرفی کتاب‌هایی با موضوع خرمشهر و دفاع مقدس، مسابقه فرهنگی با موضوع سلام بر خرمشهر، برگزاری اردوی یک‌روزه در محوطه مرکز، معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا، شرکت اعضای مرکز در همایش سرود «سلام فرمانده» بالباس‌های محلی و هم‌چنین تهیه گزارش خبری از اهم برنامه‌ها بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز جعفرآباد به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ... دل‌های کودکان و نوجوانان را با آرمان‌های دفاع مقدس و شهدا پیوند زد.

برپایی نمایشگاهی از عکس شهدا، ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی از خاطرات رزمندگان مربوط به زمان آزادسازی خرمشهر، معرفی شخصیت شهدای جعفرآباد و معرفی کتاب از دیگر برنامه‌های این ایام بود که با حضور دانش‌آموزان توسط مربی فرهنگی در مرکز به اجرا گذاشته شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز

هم‌زمان با سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهر و باهدف انتقال مفاهیم اسلامی و توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه‌های مختلفی در کانون اصلاندوز اجرا شد.

در این برنامه ابتدا مربی مسوول مرکز در خصوص خرمشهر و موقعیت مکانی آن در زمان جنگ صحبت کرد و سپس شهید محمد جهان‌آرا و نقش او در آزادسازی خرمشهر را برای اعضا معرفی کرد. در ادامه با معرفی کتاب «سقوط خرمشهر» گوشه‌ای از مقاومت و حماسه‌آفرینی ملت مسلمان ایران را به تصویر کشیده شد.

هم‌چنین مسابقه نقاشی با مشارکت اعضای کانون و خانواده سپاه ناحیه شهرستان اصلاندوز برگزار شد که در این برنامه قصه «حلزون من گم‌شده» برای گروه‌های سنی نوخوان و نونهال تعریف شد و شرکت‌کنندگان بر اساس محتوای قصه، نقاشی کشیدند و در پایان به شرکت‌کنندگان در مسابقه جوایزی اهدا شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون رضی

مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون رضی به مناسبت گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر ویژه‌برنامه‌های مختلفی برگزار کردند. هم‌زمان با سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، باهدف گرامی‌داشت این مناسبت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ویژه‌برنامه‌های مختلفی در طول این هفته به مرحله‌ی اجرا درآمد.

اسلام حسن‌زاده مربی مسوول مرکز در قالب فعالیت معرفی ایام و وقایع و گرامیداشت سوم خرداد به شرکت‌کنندگان در مراسم گفت: سوم خردادماه سال ۱۳۶۱ یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس است که توانست بزرگ‌ترین حادثه تاریخ معاصر کشور را رقم بزند و صدام و رژیم بعثی عراق را که از سوی ابرقدرت‌های جهان حمایت می‌شد از پای درآورد و خرمشهر، شهر خون آزاد شود.

تلاش شهیدانی همچون جهان‌آرا برای حفظ ذره‌ذره‌ی خاک کشور و دفاع از مردان، زنان و کودکانی که آینده‌ی خود را بدون نام ایران تصور نمی‌کردند، زمینه‌ساز حماسه‌ای شد و امام امت با تعبیری نیکو فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع خرمشهر آزاد شد، اجرای قصه‌ی بزرگ‌مرد کوچک، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب حلزون من گم‌شده، شعرخوانی از کتاب خواهرم پرنده شد، معرفی شخصیت شهید محمدعلی جهان‌آرا، اجرای کارگاه ادبی از دیگر برنامه‌های اجراشده این مرکز توسط مربیان بود.

هم‌چنین تعدادی از اعضای فعال کودک به همراه مربی مسوول مرکز، بخشدار ارشق و سروان گل محمدی فرمانده حوزه مقاومت بسیج ارشق با حضور در مزار شهدای گمنام این شهر و قرائت فاتحه و اهدای گل، با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

- مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد

به مناسبت سوم خرداد، مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پارس‌آباد با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی تلاش کردند تا بخشی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس و حماسه رزمندگان اسلام در آزادسازی خرمشهر را به کودکان و نوجوانان به شکل هنرمندانه منتقل نمایند. گرامیداشت سوم خرداد باهدف آشنایی کودکان و نوجوانان با رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهیدان و استقامت و پایداری ملت ایران با حضور جمعی از اعضای کانون و اولیای آنان برگزار شد.

منیژه اسوار مربی مسوول مرکز، ضمن معرفی وقایع و ایام با موضوع خرمشهر به قصه‌گویی از کتاب «قمقمه آب» پرداخت و با ذکر نام فرماندهان شهید عملیات سوم خرداد و هشت سال دفاع مقدس از کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه خواست تا با آرمان‌های شهدا پیمان میثاق ببندند و برای حفظ ارزش‌های اسلامی راه جاویدان آن‌ها را ادامه دهند.

همچنین اعضای هنری با شرکت در کارگاه نقاشی مرکز ضمن آشنایی با مناسبت آزادسازی خرمشهر به خلق نقاشی‌های زیبا با موضوع «رزمنده و گل» پرداختند. در برنامه‌ای دیگر نیز مربی ادبی جهت آشناسازی اعضا با واژه خرمشهر و جمله (خرمشهر را خدا آزاد کرد) گفت: چطور رزمندگان رشید اسلام و انقلاب با دلیری و مقاومت در برابر سربازان عراقی برای بازپس‌گیری وجب‌به‌وجب خاک میهن، علی‌الخصوص خرمشهر، تلاش کردند؛ سپس از آن‌ها خواست دل نوشته‌های خود را با کلمات مناسب ادبی در پوستر ویژه خرمشهر با حضور والدینشان بنویسند.

- مراکز فرهنگی هنری کانون کوثر

به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر ۵۰ نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کوثر در ایستگاه نقاشی که در محوطه مرکز دو کوثر برپا بود، شرکت کردند.

در این ویژه‌برنامه ابتدا زهرا نوروزی مربی مسوول مرکز دو کانون کوثر در مورد وقایع جنگ تحمیلی توضیحاتی ارایه کرده و در ادامه اکرم راضی مربی مسوول مرکز یک به معرفی شخصیت شهید محمد جهان‌آرا پرداخت و در ادامه اعضا سرود آزادسازی خرمشهر سر دادند.

اعضا پس از شرکت در فعالیت‌ها، موضوعات نقاشی را انتخاب کرده و بر روی پارچه ۳۰ متری که روی دیوار محوطه مرکز نصب‌شده بود، نقاشی‌های خود را با تکنیک مداد شمعی به تصویر کشیدند.

در این ویژه‌برنامه مربیان دو مرکز، آش نذری جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس درست کردند که در پایان برنامه بین اعضا احسان نمودند.

- مرکز شماره ۱ کانون مشگین‌شهر

آشنا کردن اعضا با رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم خرمشهر و رزمندگان و معرفی این روز به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی از اهم برنامه‌های آزادسازی خرمشهر در مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر بود.

این برنامه به‌صورت جشن بزرگداشت و با دعوت از دانش‌آموزان مدرسه اجرا شد و به این صورت که ابتدا این روز معرفی و سپس خوانش کتاب و قصه‌گویی اجرا شد که در انتها سرودهای متناسب این روز پخش‌شده و از اعضا خواسته شد تا جمله‌ای در مورد وطن بنویسند.

- مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر

«سلام فرمانده» توسط کودکان و نوجوانان مرکز شماره ۲ کانون مشگین‌شهر هم‌زمان با سوم خرداد مهم‌ترین واقعه هشت‌سال جنگ تحمیلی، طنین‌انداز شد.

به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر برنامه‌ای به‌پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خرمشهر و باهدف آشنایی اعضا با مهم‌ترین نبرد رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس برای اعضا کودک و نوجوانان و اولیا برگزار شد.

ابتدای برنامه لیلا مستعلی‌زاده، مربی مسوول مرکز ضمن خوش‌آمد گویی به اعضا، میهمانان و اولیا، واقعه‌ی سوم خرداد سال ۱۳۶۱ روز مقاومت، ایثار و پیروزی را مهم‌ترین وبه یادماندنی‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی و نقطه عطف دوران دفاع مقدس برشمرد و خاطرنشان کرد: فتح خرمشهر بزرگ‌ترین پیروزی بزرگ ایران بر دشمن بود که قدرت واقعی جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن عملیات فتح خرمشهر و امام شهیدان، نوجوانان را یکی از اصلی‌ترین قهرمانان دوران دفاع مقدس عنوان کرده و امین تیموری شهید نوجوان مرکز را به‌عنوان یکی از این نوجوانان سنگر ساز بی سنگر معرفی کرده و سرگذشت این شهید را برای اعضا قرائت کرد.

این مربی مسوول فرهنگی جهت آشنایی بیشتر اعضای کودک و نوجوان با واقعه تاریخی سوم خرداد، کتاب «سقوط خرمشهر» را معرفی کرده و قسمت‌هایی از آن را که شامل شروع جنگ، سقوط خرمشهر و نهایت آزادی خرمشهر بود، روخوانی کرد.

هم‌چنین علی‌اکبر میرزاجانی مربی فرهنگی مرکز و جانباز هشت سال دفاع مقدس از خاطرات خود از جبهه‌های جنگ حق علیه باطل سخن گفت.

بهروز هواخواه مربی امور فرهنگی سیار روستایی مرکز نیز کتاب «خاطرات رزمندگان اسلام» را برای اعضا معرفی کرده و یکی از خاطرات تاثیرگذار و به‌یادماندنی این کتاب را برای اعضا در قالب قصه، بیان کرد. پایان‌بخش برنامه هم دعای خاصه‌ی امام زمان (عج) (اللهم کن لولیک) بود که این دعا هم به زبان عربی و هم به زبان فارسی به‌صورت دسته‌جمعی خوانده شد.

- مرکز شماره ۳ کانون مشگین‌شهر (آلنی)

گرامیداشت سوم خرداد هم‌زمان با سراسر کشور در محل سالن مطالعه مرکز شماره ۳ کانون مشگین‌شهر (آلنی) برگزار شد. این برنامه هم‌زمان با سراسر کشور و با حضور اعضای دختر کودک و نوجوان جهت گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس اجرا شد.

در این برنامه مربی مسوول مرکز ضمن ادای احترام به روح شهدای دفاع مقدس، در رابطه باروحیه شهادت‌طلبی، به چیستی و چرایی حضور مدافعان کشور در گوشه و کنار وطن عزیزمان اشاره‌کرده و سپس از اعضا خواست تا شهیدانی را که در شهر خودشان می‌شناسند و ارتباط فامیلی با آن‌ها دارند نام ببرند و به معرفی آن‌ها بپردازند.

در ادامه مطهره بوداقی عضو نوجوان مرکز به خوانش قسمتی از کتاب‌هایی پرداخت که با موضوع دفاع مقدس و جنگ در انتشارات کانون چاپ‌شده‌اند. او ضمن خوانش کتاب به معرفی شخصیت‌های اصلی آن‌ها پرداخت و فاطمه حسینی عضو نوجوان دیگر مرکز به شعرخوانی با موضوع دفاع مقدس پرداخت. سپس زهرا عبدالله پور عضو دیگر مرکز، شخصیت شهید نوجوان ابراهیم نیازی را معرفی کرد. در پایان اعضا و مربیان مرکز ضمن نثار فاتحه به روح شهیدان دفاع مقدس، بر توجه به معنویات و الگو گرفتن از راه شهدا تاکید کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس