آیا فشار خون بالا یا پایین مانع از اهدای خون می‌شود؟


آیا فشار خون بالا یا پایین مانع از اهدای خون می‌شود؟

اهدای خون اهدای زندگی است، اما اهدا کننده خون باید دارای شرایطی باشد، برخی از این شرایط برای حفظ سلامت فرد اهدا کننده و برخی دیگر هم برای حفظ سلامت گیرنده خون است و در عین حال برای برخی افراد هم معافیت از اهدای خون ممکن است موقت یا دائم باشد.

آیا فشار خون بالا یا پایین مانع از اهدای خون می‌شود؟

اهدای خون و فرآورده های آن نجات دهنده زندگی بسیاری از بیماران است و همه روزه در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی سالم نیاز پیدا می کنند، بارزترین مثال آن عبارت است از نیاز به خون در حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی نظیر جراحی قلب باز؛ بعضی افراد نیز مانند بیماران تالاسمی ماژور یا هموفیلی برای ادامه زندگی عادی خود به دریافت منظم خون یا محصولات آن نیازمندند.

با وجود پیشرفت های وسیع در علم پزشکی هنوز ماده ای که بتواند به طور کامل جایگزین خون شود، ساخته نشده است؛ بنابراین برای درمان بیمارانی که به خون و فرآورده های آن نیاز دارند لازم است از افراد داوطلب خون گرفته شود و پس از طی مراحل مختلف به مصرف بیماران برسد، از سوی دیگر هر فرآورده برای مدت زمانی محدود و مشخص قابل نگهداری است به طور مثال پلاکت در دمای ۲۲ درجه سانتیگراد، فقط تا ۳ روز قابل نگهداری است.

همین محدود بودن مدت نگهداری خون و فرآورده های خونی باعث می شود نیاز مراکز درمانی و بیماران به اهداکنندگان، دائمی و روزانه باشد و در نتیجه اهدای خون در سطح جامعه نیز باید مستمر باشد تا بتوان همیشه نیاز بیماران به خون را تامین کرد و اهمیت اهدای خون را دوچندان می کند.

در حال حاضر در همه مراکز اهدای خون کشور از کیسه های خون با گنجایش ۴۵۰ سی سی استفاده می شود، اما با احتساب خون مورد نیاز برای انجام آزمایش های غربالگری ممکن است تا نزدیک به ۵۰۰ سی سی خون از اهداکننده دریافت شود.

آیا فشار خون بالا یا پایین مانع از اهدای خون می شود؟

فشار خون بیشینه (سیستولیک) قابل قبول برای اهدای خون حداقل ۹۰ و حداکثر ۱۸۰میلی متر جیوه و فشار خون کمینه (دیاستولیک) حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰میلی متر جیوه است.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود.

عباس صداقت افزود: خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند و همچنین برخی از افراد مانند عزیزان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود

وی ادامه داد: افرادی که قصداهدای خون را دارند و به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند از آنها مصاحبه گرفته می شود و سپس معاینه می شوند و تست هموگلوبین از آنها گرفته می شود که دچار کم خونی نباشند و درصورت مساعد بودن شرایطشان می توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در مراکز انتقال خون طرحی به نام آهن یاری برای بانوان داریم و قرص آهن به صورت رایگان در اختیار خانم هایی که اهدای خون مستمر انجام می دهند قرار می دهیم.

وی گفت: به هموطنانی که قصد اهدای خون دارند توصیه می شود که ۴ساعت قبل از اهدای خون مواد غذایی خیلی چرب مصرف نکنند و بعد از اینکه خون اهدا کردند هم مایعات و آب بنوشند و در مراکز انتقال خون بعد از اهدای خون حال عمومی اهداکنندگان بررسی و از همه آنها پذیرایی می شود.

آقایان و خانم ها چندنوبت درسال می توانند خون اهدا کنند؟

صداقت اعلام کرد: خانم ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

خانم ها هر چهار ماه یک بار و درسال در مجموع ۳بار و آقایان هرسه ماه یک بار و در مجموع ۴بار در سال می توانند خون اهدا کنند

وی ادامه داد: به مردم و بخصوص اهدا کنندگان خون این اطمینان را می دهیم که مراکز انتقال خون در سراسر کشور تمامی اصول بهداشتی و پروتکل ها را رعایت می کنند و بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر