تیروئید چیست و چگونه درمان میشود؟


تیروئید غده ای پروانه ای در جلوی گردن است که وظیفه آن، ترشح هورمون تیروئید و در نتیجه، تنظیم سوخت نوشته تیروئید چیست و چگونه درمان میشود؟ (https://redmag.ir/%d8%aa%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af/) اولین بار در مجله قرمز (https://redmag.ir). پدیدار شد.

تیروئید چیست و چگونه درمان میشود؟

تیروئید غده ای پروانه ای در جلوی گردن است که وظیفه آن، ترشح هورمون تیروئید و در نتیجه، تنظیم سوخت و ساز پایه بدن است. آیا تا به حال شما ، دچار افزایش وزن و یا خستگی غیر قابل توضیحی شده اید؟ این غده پروانه ای شکل در گردن شما، ممکن است در این باره در مظان اتهام باشد. در این مقاله در مورد کنترل ، چگونه سالم نگه داشتن و حفظ آن در این مسیر صحبت می کنیم.

تیروئید چیست؟

این غده که در بین حنجره شما و استخوان گردن شما واقع شده و کوچکتر از انگشت شست شماست ، تقریبا در هر فرآیند در بدن شما تاثیر می گذارد.

دکتر کریستین نصر، متخصص غدد و مدیر پزشکی مرکز تیروئید در کلینیک کلیولند، در این باره می گوید: ” این غده با تولید هورمون های تنظیم کننده سوخت و ساز، بدن شما را با کنترل سوزاندن مقدار کالری، و همچنین تنظیم سریع یا آهسته بودن مغز، قلب، کبد شما، و دیگر اندام ها تحت تاثیر قرار می دهد”.

همچنین این غده کوچک ، نقش مهمی در همه چیز در بدن شما ، از خلق و خوی شما تا عادات ماهانه، سلامت استخوان حتی تنظیم اندام های بدن ، ایفا می کند.

تیروئید شما چگونه کار می کند؟

پمپ های تیروئید شما مولد هورمون های کلیدی تری‌ یدو تیرونین (T3) و تیروکسین (T4) است ، که تا حدی از ید تشکیل شده است. در اینجا در مورد اینکه چگونه این غده در تندرستی شما از سر تا به پا، نقش دارد، صحبت می کنیم.

قلب شما:

هورمون تیروئید با شل کردن عضلات در دیواره رگ های شما، ضربان قلب را تحت تاثیر قرار داده و به کنترل جریان خون شما، کمک می کند.

باروری شما:

تیروئید هورمون چرخه قاعدگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که دچار اختلال شوند ، ممکن است تخمک گذاری و عادات ماهانه در شما، نامنظم شود.

استخوان های شما:

میزان شکستن استخوان های قدیمی توسط هورمون های تیروئید هدایت می شود؛ وقتی که این روند شتاب گرفت ، استخوان سریع تر از سرعت جایگزینی تخریب می شود که این می تواند منجر به پوکی استخوان گردد.

وزن شما:

از آنجا که تیروئید سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می کند (تنظیم سرعت سوزاندن سوخت توسط بدن شما)، بیش فعالی یا پرکاری تیروئید در کاهش وزن موثر است ، در حالی که کم کاری تیروئید با افزایش وزن، رابطه دارد.

مغز شما:

سطوح پایین تیروئید می تواند باعث فراموشی ، کاهش تمرکز، و افسردگی شود. خوشبختانه، این علائم تمایل به معکوس شدن با هورمون درمانی ترکیبی، دارد.

پوست شما:

هنگامی که غده تیروئید شما کم کار است، بدن شما سرعت نرمال ریختن و ساختن سلول های پوست را متوقف می سازد. این روند، خشک شدن و غیر جذاب شدن پوست را به دنبال دارد ( باعث کاهش سرعت رشد مو و رشد ناخن می شود ).

مشکلات مربوط به تیروئید در زنان شایع تر است

این مشکلات پنج تا هشت برابر در زنان بیشتر از مردان، است. اما دلیل آن همچنان به صورت یک راز، باقی مانده است. مظنون کلیدی در این مورد استروژن است. سلول های تیروئید ، غلظت زیادی از گیرنده های استروژن دارند که به معنی این است که آنها فوق العاده به اثرات هورمون جنسی زنانه ، حساس هستند.

دلیل احتمالی دیگر بسیاری از کم کاری و پرکاری های تیروئید مربوط به بیماریهای خود ایمنی، و زنان به طور کلی بیشتر در معرض ابتلا به آن اختلالات هستند. شایع ترین علت کم کاری تیروئید، برای مثال، بیماری هاشیموتو (که تا ۷ بار در زنان شایع تر می باشد) ، و شایع ترین علت پرکاری تیروئید، بیماری گریوز (که تا ۱۰ بار در زنان شایع تر می باشد) است.

نشانه های خود را بشناسید

هر دو اختلال کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید چون ی مبهم و گاها مشترک با دیگر بیماری ها دارد، ممکن است تشخیص درست را به چالش بکشد. اما اگر شما متوجه بیش از دو مورد از نشانه های زیر شدید، با دکتر خود در مورد انجام آزمایش تیروئید، صحبت کنید.

کم کاری تیروئید:

این موارد شامل، پوست خشک و مو، فراموشی، یبوست، گرفتگی عضلانی، افزایش غیر قابل توضیح وزن، سنگین تر یا نامنظم شدن جریان قاعدگی ،تورم در صورت و افزایش حساسیت به سرما است.

پرکاری تیروئید:

تحریک پذیری، افزایش تعریق، تپش قلب، اختلال در خواب، سندرم سوزش دهان (BMS) مکرر، کاهش وزن بدون علت، سبک تر یا کم شدن شدن جریان قاعدگی ، برآمدگی در چشم ، لرزش دست.

شما ممکن است به درمان نیاز داشته و یا نداشته باشید

یک مطالعه در انگلستان نشان می دهد که حدود ۳۰ درصد از مردم که داروهای کم کاری تیروئید مصرف می کنند، ممکن است به آن نیاز نداشته باشند. بسیاری از این افراد در وضعیتی هستند که لقب “کم کاری تیروئید تحت بالینی ” را دارد که این بدان معنی است که سطح TSH به طورخفیفی بالاست، اما سطح T3 و T4 نرمال هستند، و آنها را دارای علائمی باشند، این علائم خفیف هستند (TSH هورمون هیپوفیز است؛ سطح بالای آن نشان می دهد که بدن شما در حال تلاش برای تحریک تیروئید برای تولید هورمون های بیشتر است ).

اگر سطح TSH شما mIU / L 10 یا بالاتر را نشان می دهد، اکثر کارشناسان توصیه به درمان می کنند. اما اگر سطح TSH شما در طیف ۴ تا ۱۰mIU / L است، علائم را در نظر علائم بگیرید.

دکتر کاسترو در این باره می گوید: ” اگر شما علائم ندارید، داروهای تیروئید کمکی نخواهد کرد، و درمان بیش از حد می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به تپش قلب و سایر علائم پرکاری تیروئید شود. اگر شما درمان شده اید، دکترشما باید بعد از ۶ تا ۱۲ هفته برای اطمینان از این که داروها باعث پرکاری تیروئید نمی شود، شما را از طریق آزمایش خون پایش کند”.

شما نباید از سرطان تیروئید وحشت کنید

از سال ۱۹۷۵، بروز سرطان تیروئید تقریبا سه برابر شده، در حالی که میزان مرگ و میر پایین و ثابت باقی مانده است.

اوتیس براولی ، پزشک متخصص و دستیار ارشد پزشکی در انجمن سرطان آمریکا، در این باره می گوید: ” تشخیص این سرطان رو به افزایش است ، و همین آشفته کننده است”.

این روزها، بیشتر و بیشتر زنان در حال گرفتن اسکن از سر ، گردن، و سینه برای تشخیص دیگر مشکلات سلامتی هستند و آن تصاویر بسیار دقیق آشکار سرطان های کوچک در غده تیروئید که هشدار دهنده نیستند، را آشکار می سازد.

دکتر براولی با اشاره به این که عمل جراحی خطرات خود را دارد، می گوید: “بسیاری از این سرطان ها نیازی به درمان ندارند، چرا که آنها به آرامی و یا در همه افراد رشد می کنند”.

مایکل تاتل، یک متخصص سرطان تیروئید در مرکز یادبود سرطان Kettering Cancer در شهر نیویورک در این باره می گوید: ” به طور معمول، اگر تومور شما کوچکتر از ۱ سانتی متر است، پایش آن بهترین روش است”.

تیروئید چیست و چگونه درمان میشود؟

مکمل های تیروئید می تواند مخاطره آمیز باشند

شما احتمالا مکمل هایی که ادعای ارائه “پشتیبانی تیروئید ” را می کنند را دیده اید. این مبالغه ها را باور نکنید: هنگامی که محققان کلینیک مایو، قرص های محبوب در دسترس را تجزیه و تحلیل کردند، کشف کردند که داروهای با پایه گیاهی حاوی مختلفی از هورمون های واقعی تیروئید هستند.

حتی ترسناک تر اینکه ، دوز هورمون موجود در برخی از این محصولات، بالاتر از دوز آن در داروهای تجویز شده بود. دکتر فینک در این باره می گوید: “مقدار زیادی دوز مصرفی می تواند عوارض جانبی خطرناک، مانند آریتمی های قلبی و مشکلات استخوان ها را برای شما ایجاد کند”.

چگونه گردن خود را بررسی کنید

اگر شما یک نشانه بارز از بیماری تیروئید را دارید، این آزمایش ساده از انجمن آمریکایی غدد بالینی برای دیدن را انجام دهید.

با استفاده از یک آینه دستی منطقه جلو و پایین گردن خود را در بالاتر از استخوان گلو و زیر تارهای صوتی ، را نگاه کنید.سر خود را به عقب برده ، یک جرعه آب خورده و برآمدگی آن منطقه را نگاه کنید.اگر شما متوجه یک برآمدگی شدید ، به پزشک خود مراجعه کنید. شما ممکن است یک ندول یا تیروئید بزرگ شده ( که نشانه ای از کم کاری یا پرکاری تیروئید است ) را داشته باشید.

تیروئید خود را خوشحال نگه دارید

۱. ید مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت کنید.

دوز روزانه ۱۵۰ میکروگرم در رژیم غذایی شما برای تولید این هورمون ، حیاتی است. ، دکتر فینک در این باره می گوید که ید به طور معمول به نمک مصرفی شما اضافه شده است، اما حتی اگر شما در یک رژیم غذایی کم نمک قرار دارید ، شما می توانید به اندازه کافی از سایر مواد غذایی مانند ماهی، لبنیات، تخم مرغ و غلات فرآوری شده، ید مورد نیاز خود را دریافت کنید.

۲. آب خود را تصفیه کنید.

یوهانا کونگلتون، دکترا و یک دانشمند ارشد در کار گروه محیط زیست در این باره می گوید : ” پرکلرات، یک ماده شیمیایی که با جذب تیروئید از ید تداخل دارد ، در برخی از آب ها پیدا شده است. اگر آب مصرفی شما آزمایش شد ، با کارگروه های عمومی تماس بگیرید. در صورتی که در آن مواد شیمیایی تشخیص داده شد ، یک فیلتر اسمز معکوس را امتحان کنید”.

۳. اجتناب از تریکلوزان.

کونگلتون در این باره می گوید: ” این عامل ضد باکتری، در حال حاضر در برخی از صابون ها وجود دارد ، که ساختاری شبیه به هورمون های تیروئید دارد. مطالعات حیوانی آن را با کاهش سطوح هورمون ها، مرتبط می دانند”.

منبع: HEALTH
این مقاله توسط Hallie Levine به رشته تحریر در آمده است و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل