صعود زارع و فیروزپور به فینال جام تورلیخانوف


صعود زارع و فیروزپور به فینال جام تورلیخانوف

در سومین روز تورنمنت رنکینگ دار تورلیخانوف، امیرحسین زارع و امیرحسین فیروزپور به دیدار نهایی راه پیدا کردند.

به گزارش "ورزش سه"، نخستین روز از مسابقات کشتی آزاد جام بولات تورلیخانوف قزاقستان با حضور دو کشتی گیر ایرانی آغاز شد که هر دو نفر موفق به حضور درمسابقه فینال شدند.
امیرحسین فیروز پور که یک ماه پیش در وزن 92 کیلو قهرمان آسیا شده بود، نماینده ایران در یک وزن بالاتر یعنی در وزن 97 کیلو بود. نخستین مصاف کشتی گیر جویباری با آکژان آیتبکوف قزاقستانی بود که ابتدا و پس از اینکه نتوانست در مدت زمان 30 ثانیه اخطار، امتیازی کسب کند، یک امتیاز را از دست داد ولی در لحظات پایانی وقت نخست پای حریف را از تشک بیرون برد و با اخطاری که کشتی گیر قزاق به دلیل زانو زادن در کنار تشک دریافت کرد، 2 بر 1 از حریف پیش افتاد. آیتبکوف بلافاصله با یک زیرگیری قهرمان آسیا را به پل برد و دو امتیاز به دست آورد. قهرمان جوانان جهان توانست یک بار دیگر پای حریف را از تشک خارج کند و پس از اخطاری که حریف به خاطر گرفتن دوبنده او دریافت کرد، 4 بر 3 جلو بیافتد. در ادامه فیروز پور بالاخره توانست با سر و ته یکی و گرفتن مچ پای حریف او را خاک کند و با یک بار دیگر بیرون بردن پای حریف و رد شدن اعتراض مربیان قزاق به صحنه آخر، با نتیجه 8 بر 3 در این مسابقه به پیروزی رسید.
نفر سوم امیدهای جهان در دیدار نیمه نهایی به مصاف محمد رسول رحیم اف، نایب قهرمان المپیک جوانان از ازبکستان، رفت که پس از اخطار و امتیازی که از حریف گرفت، جوان ازبک او را پشت به تشک از زمین خارج کرد تا 2 بر 1 پیش بیافتد. قهرمان نوجوانان جهان بلافاصله حریف را در کنار تشک خاک کرد و یک بار نیز او را به بیرون از زمین هدایت کرد. فیروز پور در لحظات پایانی وقت اول نیز موفق شد بر روی کول انداز حریف او را خاک کند که با رد شدن اعتراض حریف به این صحنه، با پیروزی 7 بر 2 این وقت را به پایان برد. جوان مازندرانی در ابتدای وقت دوم نیز 2 بار حریف را خاک کرد که پس از مرتبه دوم، بلافاصله غافلگیر شد و در خاک حریف قرار گرفت. فیروزپور تا پایان زمان مسابقه 2 بار دیگر نیز حریف را خاک کرد تا با پیروزی 15 بر 4 به دیدار پایانی راه پیدا کند. حریف او در این مسابقه باتیربک چاکولوف روس تبار و نایب قهرمان امیدهای جهان خواهد بود که به تازگی تغییر تابعیت داده و برای کشور اسلواکی به میدان می رود.
امیرحسین زارع که پس از کسب عنوان قهرمانی جهان در اسلو و بعد از حدود 8 ماه در یک رقابت بین المللی شرکت می کرد، در نخستین گام در برابر اولگ بولتین قزاقستانی قرار گرفت که در سال 2021 قهرمان آسیا شده بود. قهرمان آملی نخستین امتیاز مسابقه را با بیرون کردن پای حریف از تشک به دست آورد و با پایان زمان اخطار 30 ثانیه ای که به کشتی گیر قزاق داده شد، جمع امتیازات خود را به عدد 2 رساند. قهرمان امیدهای جهان در آغاز وقت دوم نیز به سرعت حریف را خاک کرد و 2 امتیاز دیگر گرفت. یک دقیقه پایانی این مبارزه اما بسیار جذاب و با رد و بدل شدن 12 امتیاز دنبال شد. ابتدا هر یک از دو کشتی گیر یک بار پای حریف را از تشک خارج کردند که به دلیل همراه بودن با اخطار، برای هر کدام 2 امتیاز به دنبال داشت. سپس ودر هنگام یک زیر گیری، کنده زارع بالا آمد و 4 امتیاز از دست داد که در ادامه به پشت حریف رفت و 1 امتیاز گرفت که اعتراض مربیان ایران به این صحنه مورد قبول واقع نشد و زارع با یک خاک دیگر توانست با نتیجه 9 بر 7 حریف را شکست دهد.
زارع در مرحله نیمه نهایی با لخاگواگرل مونختور مغولستانی دیدار کرد که مدال برنز جهانی اسلو را در کارنامه دارد. در این مسابقه کم افت و اخیز، هر دو اخطار 30 ثانیه نصیب نفر پنجم المپیک توکیو شد که نتوانست از هیچ یک از این دو فرصت استفاده کند. در ادامه نیز زارع یکبار پای حریف را از تشک به بیرون برد تا نفر سوم المپیک با پیروزی 3 بر0 راهی دیدار فینال شود. حریف زارع در این مرحله دیگر قهرمان قزاقستانی آسیا یعنی یوسوپ باتیرمورزایف خواهد بود که پیش از این دو بار مغلوب امیرحسین شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک