اعلام جزئیات و زمان افزایش قیمت تایر / چرا لاستیک دوباره گران شد؟


اعلام جزئیات و زمان افزایش قیمت تایر / چرا لاستیک دوباره گران شد؟

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اظهار داشت: ورشکستگی کارخانجات و توقف تولید از هیچ زاویه ای به نفع مردم نیست.

لاستیک خودرو از ۸ خرداد در گروه تایر‌های رادیال سواری و تایر‌های کشاورزی بایاس ۳۰ درصد گران شد. این در حالی است که اعضای انجمن صنفی صنعت تایر در سال ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به وزارت صمت اعلام کرده بودند که قیمت تایر به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه باید ۴۰ درصد گران شود که این درخواست رد شد.

قیمت لاستیک سواری از آذر ۹۹ تاکنون هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته و این مساله باعث زیان کل صنعت تایر شد.

این روزها افزایش هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد کارکنان، حمل و نقل و ... وضعیت تولیدکنندگان را دردر شرایط بدی قرار داده است.

گسترش نیوز در خصوص مشکلات پیش روی تولیدکنندگان لاستیک با افزایش قیمت فعلی این محصول به گفت و گو با مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر پرداخت.

اعلام جزئیات و زمان افزایش قیمت تایر / چرا لاستیک دوباره گران شد؟

تنها با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایراظهار داشت: دوده های سافت و هارد برای تایر سواری در سال گذشته کیلویی ۱۹ هزار تومان و فروردین امسال به ۴۰هزار تومان رسید و ۱۰۵ درصد رشد داشت.نخ تایر از ۱۰۴ هزار تومان امسال به ۱۵۳ هزار تومان رسید و با افزایش ۴۷ درصدی همراه بوده است. همچنین پلی استر در سال گذشته ۷۹ هزار تومان و امسال به ۱۲۰ هزار تومان رسید و ۵۲ درصد افزایش قیمت داشت. در کنار این موارد نرخ دستمزد از سال ۹۹ به ۱۴۰۰ با رشد ۴۰ درصدی و در سال جاری با رشد ۵۷ درصدی همراه بود. همچنین هزینه‌های حمل دریایی از تنی ۶۰ دلار به تنی ۱۱۰ دلار افزایش یافته است.

وی در ادامه افزود: با موارد فوق و روند افزایشی قیمت نهاده های تولید چاره ای جز افزایش نرخ نداریم.

شتری که مقابل هر کارخانه می خوابد!

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به وضعیت بد کارخانجات تایرسازی ایران گفت:از اواخر سال گذشته وارد زیان دهی شدیم و کارخانجات ما زیان قابل توجهی را در دو ماه اول سال تجربه کردند. ادامه حیات این گونه ممکن نبود و سرانجام کارخانه کیان تایر برای همه کارخانجات رخ می داد که در پایان ورشکست شد و کارخانه را به حراج گذاشت. با ادامه این روند ورشکستگی شتری بود که در مقابل همه کارخانه ها یکی یکی می خوابید.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال

تنها با توجه به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال تصریح کرد: این افزایش قیمت از همین هفته اجرایی خواهد شد. لاستیک بایاس از شمول قیمت‌گذاری خارج شده و هر یک از کارخانجات بتوانند با قیمت مدنظر خود آن را به بازار عرضه کنند که این امر ناشی از عرضه کافی این محصول در بازار است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در خصوص افزایش قیمت لاستیک های خارجی نیز گفت: لاستیک های خارجی قیمت های ارزی دارند و با ارز تعیین قیمت می شود و مشمول قیمت گذاری نیستند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر قصد داشتیم سود قانونی خود را که ۱۷ درصد است نگه داریم قیمت های ما باید بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا می کرد.

اقداماتی برای کاهش زیان دهی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایربه بیان اقداماتی برای جلوگیری از انباشت زیان پرداخت و گفت: باید توسط مدیران کارخانه ها اقداماتی صورت گیرد تا از انباشت زیان جلوگیری شود. این اقدامات می تواند افزایش سرمایه برای جلوگیری از گرفتن وام یا بهبود مسائل پرسنلی برای بازدهی بیشتر باشد.

صنایع داخلی را حفظ کنید

تنها در پایان ضمن تاکید بر اینکه ورشکستگی کارخانجات و توقف تولید از هیچ زاویه ای به نفع مردم نیست، بیان کرد: واگذاری بازار به خارجی ها باعث ضرر بیشتر مردم می شود. باید صنایع داخلی کشور را با چنگ و دندان به هر شکلی نگه داشت. اگر با افزایش قیمت موافقت نشود قطعا کارخانجات تعطیل می شوند.

ورشکستگی اولین کارخانه تایرسازی ایران

همچنین لازم به ذکر است که کارخانه کیان تایر اولین کارخانه تایرسازی ایران در سال ۳۷ تاسیس شد در سال۸۷ از سوی وزارت صنعت وقت مسئولیت اداره کارخانه از کارفرمای جدید سلب و به هیأت حمایت از صنایع واگذار و در ادامه کارخانه به‌دلیل بروز برخی مشکلات به‌مدت ۱۰ماه تعطیل شد تا اینکه مدیرعامل وقت کیان‌تایر در خرداد۱۳۸۸ اعلام کرد: این کارخانه که به‌دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده بود، مجدد راه‌اندازی شده است، اما پس‌ازاین راه‌اندازی هم مشکلات ادامه پیدا کرد و درنهایت در آذرماه۹۹ بود که حکم ورشکستگی کارخانه صادر شد و کارخانه زیر نظر هیأت ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت.اما این اقدام هم نتوانست مشکلات مالی آن را برطرف کند و عاقبت در ۲۱فروردین‌ماه به‌دلیل تأمین نقدینگی و مواداولیه تصمیم به تعطیلی این واحد تولیدی گرفته شد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی