اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و کاهش تورم


اقدامات بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی و کاهش تورم

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد خوارزمی با تاکید بر اینکه با کاهش تدریجی رشد نقدینگی می‌توانیم تورم را کاهش دهیم، گفت: اگر می خواهیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم باید انضباط بانکی و مالی دولت را تقویت کنیم کاری که بانک مرکزی با جدیت دنبال می‌کند.

«وحید شقاقی شهری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین ریشه‌های تورم در اقتصاد، رشد نقدینگی است؛ البته همه تورم را نباید در رشد نقدینگی دنبال کنیم و مهم‌ترین ریشه‌های تورم ساز رشد نقدینگی است.

وی افزود: این رشد از دو زاویه به کشور تحمیل می‌شود؛ یکی بی‌انضباطی‌های بودجه‌ای و مالی و دیگری بی‌انضباطی نظام بانکی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما عملاً دو نا ترازی بودجه‌ای و بانکی داریم و هر دو ریشه‌های خلق نقدینگی است و این تجربه گران‌سنگی که در ۵۰ سال گذشته به آن رسیدیم. اگر می‌خواهیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم باید انضباط بانکی و مالی دولت را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در همین راستا حرکت می‌کند و تلاش دارد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادها و سیاست‌گذار پولی، رشد نقدینگی را کنترل کند، چون اگر کنترل نشود تبعات سنگین دارد.

شقاقی شهری با بیان اینکه آخرین داده‌های آماری رشد نقدینگی ۳۸ درصد بود و این رقم نسبت به رشد اقتصادی بالاست و باید به‌تدریج کاهش یابد و در این صورت است که می‌توانیم تورم را نیز کاهش دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: در موضوع کاهش تسهیلات تکلیفی، بانک مرکزی نسبت به افزایش این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ مقاومت کرد و رییس بانک مرکزی در نامه‌ای که به رهبر معظم انقلاب نوشت اجازه افزایش تسهیلات تکلیفی بانک‌ها را نداد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: همچنین تلاش بانک مرکزی برای انضباط بخشی نظام بانکی و محدودسازی در خلق نقدینگی بانک‌هایی با ناترازی بالا و پر ریسک، بهبود متغیرهای سلامت بانکی و کاهش ریسک آن‌ها سیاست‌هایی است که بانک مرکزی به آن آگاه است و دنبال می‌کند.

شقاقی شهری تاکید کرد: انضباط‌ بخشی نظام بانکی کار سختی است و به‌راحتی حل نمی‌شود، مگر اینکه اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با انضباط بخشی نظام بانکی، تقویت و بهبود متغیرهای نظام بانکی، کاهش تسهیلات تکلیفی و جلوگیری از تحمیل نیازهای کشور به بانک مرکزی به دنبال کنترل نقدینگی در کشور است.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد خوارزمی تصریح کرد: بانک مرکزی هدف‌گذاری خود برای کنترل نقدینگی را انجام داده و امیدواریم با مقاومت در مقابل خواسته‌های فزاینده خلق نقدینگی در کنترل رشد نقدینگی به نتایج مطلوبی دست یابد.

شقاقی شهری تاکید کرد: کیفیت نقدینگی یا کیفی سازی نقدینگی مهم است و اگر نقدینگی کیفی سازی نشود در بخش‌های غیرمولد ظهور و بروز کند و بار تورمی به اقتصاد تحمیل می‌کند؛ بنابراین، بانک مرکزی موظف است در کنترل ترازنامه بانک‌ها ورود کند.

وی تاکید کرد: کیفی سازی بانک‌ها، نیازمند کار جدی در کنترل، بازبینی و آزادسازی منابع منجمد بانکی است و در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها در این زمینه مقاومت می‌کنند باید بانک مرکزی با آرامش، جدیت و اقتدار این مسیر را دنبال کند تا هم شاهد کیفی سازی نقدینگی و هم کنترل رشد آن باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا