شیشه در بورس می شکند


شیشه در  بورس می شکند

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران معتقد است: «اگر صنعت شیشه در بورس عرضه شود به نفع آینده این صنعت نیست».

صنعت شیشه جام کشور، گویا روزهای خوشی را می‌گذراند و به قول قدیمی ها کبکش خروس می‌خواند، چرا که نه در تامین مواد اولیه مشکل دارد نه در صادرات اما رئیس اتحادیه شیشه و آئینه تهران یک گله گی جدید را عنوان کرده و معتقد است ورود و عرضه شیشه در بازار سرمایه به نفع این صنعت نیست. درباره مشکلات و چالش های صنعت شیشه، با رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران به گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

محمد علی قنبری، رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: « امروز حدود ۱۰ استان کشور در صنعت شیشه جام فعالیت داشته و با تمام ظرفیت، مشغول تولید هستند به شکلی که هرروز حدود ۶۰۰ هزار متر مربع، شیشه جام توسط این کارخانجات در کشور تولید می شود.

شیشه در  بورس می شکند

وی با اشاره به این که از محاسن این صنعت تداوم فعالیت آنهاست ادامه داد: « اگر کارخانه شیشه و آئینه افتتاح شود تا ۲۰ سال آینده چراغ آن خاموش نمی شود».

به گفته وی، ۱۰ کارخانه ای که در تولید شیشه، نقش حیاتی در کشور دارند شامل سه کارخانه در ساوه، دو کارخانه در آذربایجان و در شهر های مراغه، مشهد، شهر صنعتی البرز قزوین اردکان یزد، زنجان ، هرکدام یک کارخانه دایر است.

عرضه شیشه در بورس به صلاح نیست

رئیس اتحادیه شیشه و آئینه تهران در پاسخ به این سوال که در تامین مواد اولیه مشکلی ندارید گفت: « در حال حاضر ۹۰ درصد مواد اولیه این صنعت در ایران موجود است و مشکلات مواد اولیه وجود ندارد، اما یکی از مشکلاتی که اخیرا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برای تولیدکنندگان این صنعت به وجودآمده است. عرضه شیشه در بورس است که نگرانی فعالان این صنف را برانگیخته است.

قنبری با اشاره به این که این اتفاق در اسفند ماه کلید خورد، افزود: این اتفاق تا قبل از این سابقه نداشته اما از نیمه دوم اسفندماه این موضوع اجرایی شد و علی رغم اعتراض هایی که در قالب نامه به مسئولان وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی ابلاغ کردیم اما تا به امروز به نتیجه ای نرسیده ایم».

وی یکی از دلایلی مخالفت عرضه شیشه در بورس را خاص بودن آن دانست و ادامه داد:‌ « عرضه سیمان ،کاشی و آهن در بورس می‌تواند توجیه اقتصادی و منطقی داشته باشد، اما چون شیشه یک کالای خاص بوده و در بارگیری و حمل و نقل حتی باید توسط کارگرانی خاص انجام شود، عرضه آن در بورس مشکلاتی را به همراه خواهد داشت این در حالی است که درباره محصولاتی همچون سیمان و آهن و .... چنین محدودیت هایی وجود ندارد».

تشدید نگرانی از افزایش قیمت ها

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران؛ در بخش دیگری از سخنانش از دیگر مشکلاتی که منجر به ایجاد نگرانی در صنف شیشه شده را نوسانات قیمت دانست و ادامه داد: «از زمانی که شیشه در بورس عرضه شد، قیمت ها به شکل نوسانی و اختیار از کارخانجات و خریداران گرفته شده این در حالی است که ما طی نامه ای که به مسئولان ارجاع دادیم ایرادات فنی را عنوان کرده و تاکید کردیم که این موضوع (عرضه صنعت شیشه در بورس)،‌ در آینده ای نه چندان دور مشکل ساز شده و تبعات ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت».

وی با انتقاد بر این که با عرضه صنعت شیشه در بورس،‌ یک عده خاصی توانایی خرید آن را خواهند، داشت اذعان کرد: « با این اقدام وزارت صمت،‌ قیمت ها بیشتر شده و یک عده خاصی توانایی خرید و فروش را از طریق حواله خواهند داشت و مابقی بالاخص صنف ضعیف تر عملا کنار گذاشته خواهند شد ایند ر حالی است که پیش از این بین تولیدکنندگان و خریداران این صنف، تعاملاتی با موضوعیت پرداخت با چک وجود داشت، اما امروز با عرضه این صنعت در بورس این تعامل بسیار کمتر خواهد شد».

سهم ۴۰ درصدی صنعت شیشه در صادرات

قنبری در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات این صنعت به چه شکلی است عنوان کرد: «در کل صنعت شیشه جام کشور علاوه بر خودکفایی کامل در داخل، سهم ۴۰ درصدی هم در صادرات داشته و تا به امروز این صادرات به قوت خود باقی است».

رئیس اتحادیه شیشه و آئینه تهران ادامه داد: «کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، حتی اروپا و ترکیه بازارهای هدف ما محسوب شده و از انجایی که این صنعت برابر استاندارد‌های دنیاست برای صادرات به هر کشوری هیچ مشکلی نداریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ اول اردیبهشت + دانلود غزل حافظ