مسلح کردن ویروس تبخال برای جنگ با سرطان


پژوهشگران آلمانی تحقیقی پیشرو را در حوزه درمان سرطان انجام داده اند که در آن از ویروس هرپس، عامل بیماری تبخال بهره گرفته شده است. آن ها این ویروس را به مبارزی مسلح برای مبارزه با سرطان تبدیل کرده...

مسلح کردن ویروس تبخال برای جنگ با سرطان

پژوهشگران آلمانی تحقیقی پیشرو را در حوزه درمان سرطان انجام داده اند که در آن از ویروس هرپس، عامل بیماری تبخال بهره گرفته شده است. آن ها این ویروس را به مبارزی مسلح برای مبارزه با سرطان تبدیل کرده اند!

به گزارش سیناپرس، ویروس‌ها معمولا باعث ایجاد بیماری در موجودات زنده می شوند. اما محققان مؤسسه فراونهوفر IGB آلمان موفق به تغییر ژنتیکی ویروسی به نام هرپس سیمپلکس نوع 1 عامل ایجاد تبخال دردناک شده اند، به گونه‌ای که می‌توان از آن برای مقابله با سرطان استفاده کرد.

ساختار ویروس ها ساده است. آن ها از مقدار کمی ماده ژنتیکی پیچیده در پروتئین ها و لیپیدها تشکیل شده اند. اندازه آن ها هم فقط 20 تا 200 نانومتر است و صرفا با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده هستند. با این حال، توانایی آن ها در نفوذ به سلول های زنده و بهره برداری از آن ها برای تکثیر خود، چیزی است که این موجودات عجیب را منحصر به فرد می کند.

آن ها اغلب، سلول های میزبان خود را در این فرآیند از بین می برند و این همان زمانی است که حیوانات و انسان ها بیمار می شوند. به گزارش سیناپرس، حالا پژوهشگران بیوتکنولوژیست فراونهوفر IGB واقع در اشتوتگارت آلمان موفق به تغییر ژنتیکی ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 شده اند و آن را به ابزاری برای مقابله با سرطان تبدیل کرده اند.

ویروس تبخال با تاول های دردناک و نامناسبی که روی لب ایجاد می کند، شناخته می شود. این ویروس همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلی به نام انسفالیت شود، به ویژه در کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. به گزارش سیناپرس، ماده ژنتیکی ویروس هرپس از DNA تشکیل شده است، نه از RNA که برای مثال در مورد ویروس کرونا SARS-CoV-2 وجود دارد. ژنوم DNA بسیار بزرگ تر از ژنوم RNA است، به این معنی که ژن های اضافی متعددی را می توان در آن جای داد.

محققان آلمانی که 20 سال است در مورد ویروس های تبخال تحقیق می کنند، توضیح داده اند که وقتی به دنبال برنامه ریزی مجدد ویروس هستیم، ژن های زیادی در اختیار داریم. یک مزیت دیگر در این جا این است که فناوری های اصلی که می توانند برای اصلاح ژنتیکی ویروس های تبخال مورد استفاده قرار گیرند، از قبل وجود دارند.

با توسعه واکسن کووید-19، پیشرفت قابل توجهی در این زمینه تحقیقاتی در چند سال گذشته حاصل شده است. واکسن آسترازنکا نیز بر پایه آدنوویروس ها است که باعث سرماخوردگی در شامپانزه ها می شوند، اما برای انسان بی ضرر هستند.

این محققان، حالا موفق شده اند روش های مهندسی ژنتیک مورد استفاده برای دستکاری ویروس های تبخال را بهبود بخشند. این کار تضمین می‌کند که ویروس‌های فوق به سلول‌های سرطانی و نه سلول‌های سالم وارد می‌شوند. سپس در مقادیر بسیار زیاد تکثیر شده و باعث می‌شوند سلول‌های سرطانی بترکند.

به گزارش سیناپرس، این فرآیند نشانگرهای تومور را آزاد می کند که به نوبه خود، سیستم ایمنی بدن را قادر می سازد با سرطان مبارزه کند. علاوه بر این، با پروتئین‌های خاصی که ویروس‌ها هنگام تکثیر آزاد می‌کنند نیز پاسخ ایمنی فعال می‌شود. سپس سیستم ایمنی سلول های تومور را شناسایی کرده و آن ها را از بین می برد.

پژوهشگران مجری این تحقیق اظهار داشته اند: ما بسیار امیدوار هستیم که از این فرآیند برای مبارزه با متاستازهای کشف نشده در خارج از محل تومور نیز استفاده کنیم.

آن ها می گویند: سیستم ایمنی بدن، قوی ترین سلاحی است که ما برای مبارزه با سرطان داریم. ما در این فرایند، با استفاده از ویروس هرپس و نشانگرهای تومور آزاد شده، قصد داریم سیستم ایمنی را به روشی هدفمند تحریک کنیم تا بدن بتواند به طور اساسی خود را درمان کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی مهم و ارزشمند را مؤسسه فراونهوفر IGB آلمان منتشر کرده است.

ترجمه: عباس روشن بین

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* مسلح کردن ویروس تبخال برای جنگ با سرطان [کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق