ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است؟ (فرمول، نرم‌ افزار و ...)


ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است؟ (فرمول، نرم‌ افزار و ...)

ارزش اسمی یک اصطلاح مالی رایج است که در زمینه‌های مختلف در امور مالی استفاده می‌شود.

ارزش اسمی یک اصطلاح مالی رایج است که در زمینه‌های مختلف در امور مالی استفاده می‌شود. برای سهام و اوراق قرضه، به آن «ارزش اسمی» سرمایه‌گذاری نیز گفته می‌شود که بر روی اوراق بهادار ذکر شده است. این ارزش در تضاد باارزش بازار یک اوراق بهادار است. اینکه ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است و نحوه محاسبه آن به چه صورت است، در ادامه توضیح داده خواهد شد.

ارزش اسمی

در علم اقتصاد، ارزش اسمی عبارت است از ارزش تعدیل نشده یک دارایی بدون درنظرگرفتن کسری‌ها و حق بیمه‌ها، مانند هزینه‌ها، مالیات‌ها و تورم که برخلاف ارزش واقعی یک دارایی است که کسری‌ها و حق بیمه‌ها را در نظر می‌گیرد.

ارزش اسمی سهام به حداقل ارزشی اطلاق می‌شود که برای نوع خاصی از سهام منتشر شده توسط شرکت تعیین می‌شود. از تقسیم ارزش کل سرمایه سهام پرداخت شده شرکت بر تعداد کل سهام موجود در آن شرکت محاسبه می‌شود.

ارزش اسمی در مقابل ارزش بازار

همان‌طور که گفته شد، ارزش اسمی یک سرمایه‌گذاری به طور مشخص با قیمت آن متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، یک اوراق قرضه ممکن است دارای ارزش اسمی 1000 تومان باشد، اما آنچه برای آن می‌پردازید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود که می‌تواند بیشتر یا کمتر از مقدار اسمی آن باشد.

ارزش اسمی ارزش پولی اولیه بدون تعدیل تورم است، درحالی‌که ارزش بازاری منعکس‌کننده ارزش قابل معامله است.

یک سهم ممکن است دارای "ارزش اسمی" اسمی فقط چند ریال باشد، اما احتمالاً این چیزی نیست که اگر بخواهید آن را بخرید، پرداخت کنید. ارزش اسمی معمولاً با "ارزش واقعی" مقایسه می‌شود که با عواملی مانند تورم در نوسان است.

هنگام درنظرگرفتن سرمایه‌گذاری‌هایی مانند سهام (سهام) و اوراق قرضه (درآمد ثابت)، تشخیص ارزش اسمی از ارزش بازار مهم است. ارزش اسمی سهام معمولاً قیمت اولیه خرید اوراق بهادار است و ثابت می‌ماند.

مثال‌ها:

به‌عنوان‌مثال، سهام یک شرکت را در نظر بگیرید که به قیمت 1000 ریال منتشر شده است. ارزش اسمی 1000 ریال است و تغییر نمی‌کند. بااین‌حال، اگر شرکت به طور ناگهانی یک سرمایه‌گذاری موفق برای رشد را تضمین کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل به خرید سهام شرکت دارند و تقاضا و متعاقباً قیمت بازار را افزایش می‌دهند. مثال دیگری را در نظر بگیرید که در آن دولت یک اوراق قرضه باارزش اسمی 1000 ریال منتشر می‌کند. ارزش اسمی اوراق 1000 ریال است و ثابت خواهد ماند. اما اگر اقتصاد با رکود مواجه باشد و سرمایه‌گذاران به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن مانند اوراق قرضه دولتی باشند، تقاضا به سمت بالا و متعاقباً قیمت بازار افزایش می‌یابد.

ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است؟ (فرمول، نرم‌ افزار و ...)

مراحل محاسبه ارزش اسمی سهام

فرمول را می‌توان با استفاده از مراحل زیر به دست آورد:

ابتدا کل سرمایه پرداخت شده را تعیین کنید که به‌راحتی به‌عنوان یک عدد در ترازنامه در دسترس است. در مرحله بعد، تعداد سهام شرکت را تعیین کنید. لطفاً در نظر داشته باشید که نه از سهام مجاز بلکه از سهام پرداخت شده استفاده می‌شود. در نهایت، فرمول از تقسیم کل سرمایه سهام پرداخت شده (مرحله 1) بر تعداد سهام باقیمانده شرکت (مرحله 2)، مطابق شکل زیر بدست می‌آید.

فرمول محاسبه ارزش اسمی سهام

فرمول ارزش اسمی سهام بسیار ساده است و از تقسیم سرمایه سهام پرداخت شده بر تعداد سهام باقی‌مانده شرکت به دست می‌آید.

ارزش اسمی سهام = سرمایه سهام پرداخت شده / تعداد سهام باقی‌مانده

نحوه محاسبه نرخ بازده

اجازه دهید شرکتی به نام صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز با نماد شکام را برای محاسبه ارزش اسمی سهام مثال بزنیم. سال مالی آن اسفندماه است و طبق ترازنامه آن در سال مالی منتهی به اسفند 1399 سرمایه سهام پرداخت شده 900,000 میلیون ریال و سود انباشته تقریباً 128 میلیاردی دارد. این شرکت در حال حاضر 900 میلیون سهم مجاز در بازار دارد.

سرمایه پرداخت شده = 900,000 میلیون ریال

سود انباشته = 1280 میلیارد ریال

تعداد سهام مجاز = 900 میلیون برگه سهم

قیمت اسمی هر برگه سهم که در ایران 100 تومان (1000 ریال) است اما به هنگام عرضه سهام در بورس برای اولین‌بار، سهم ارزش‌گذاری می‌شود. عرضه اولیه شکام در تاریخ 30/ 06/ 1400 به قیمت هر سهم 2030 تومان انجام شد که اگر شما آن را خریداری کرده باشید تا تاریخ 20/02/1400 که قیمت سهم 3385 تومان بوده، حدود 67% سود کسب کرده‌اید.

وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که سود یا زیان را محاسبه می‌کنند یا می‌توانید در Excel آن را محاسبه کنید زمانی که قیمت فروش و قیمت تمام شده مشخص باشد، فرمول محاسبه درصد سود به این صورت است:

سود = قیمت فروش - قیمت خرید

ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه چقدر است؟ (فرمول، نرم‌ افزار و ...)

روش دیگری که برای محاسبه سود کسب شده وجود دارد به این صورت است:

دقت داشته باشید که در فرمول‌های فوق علاوه بر لحاظ‌کردن مبلغ کارمزد معامله، اگر در مدت سرمایه‌گذاری شرکت سود نقدی تقسیم شده یا افزایش سرمایه داشته باشد، برای محاسبه سود واقعی باید در فرمول لحاظ شوند.

علاوه بر روش ذکر شده برای فرمول محاسبه درصد سود، از نمودار سهم و ابزار تحلیل تکنیکال نیز می‌توانید درصد سود را متوجه شوید. در این مورد نرم ‌افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک می‌تواند به شما کمک کند.

با پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سرعت دسترسی به میلیون‌ها نقطه داده در 15 سال گذشته، ابزارهای تحلیل تکنیکال در دسترس همه معامله‌گران آنلاین است. بیشتر سایت‌ها که ابزارهای تحلیل تکنیکال را ارائه می‌کنند رایگان هستند یا در پلتفرم کارگزاری‌ها گنجانده شده‌اند، اما برخی دیگر هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

کارکردن با نرم‌افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، به‌صورت رایگان امکان‌پذیر نیست، پس بهتر است در انتخاب این نرم‌افزار بررسی عملکرد آن و استفاده از حالت دمو پیش از خریداری از موارد مهم است که باید در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

در دنیای تجارت و امور مالی، هنگام انتشار یک اوراق بهادار، ابزار یا ارز، ارزش اسمی همان ارزش اسمی است. این ارزش اوراق بهادار در زمان انتشار برای اولین بار است. قیمتی است که روی اوراق بهادار درج شده است. ارزش اسمی هر سهم در ایران 1000 ریال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرکت چینی نمایشگر آیفون SE را تامین می‌کند!