بیمه ها متولی درمان بیماران هستند / لزوم حفظ امنیت داده های سلامت


بیمه ها متولی درمان بیماران هستند / لزوم حفظ امنیت داده های سلامت

نماینده مجلس گفت: سازمان‌های بیمه متولی درمان بیماران هستند و باید برای اجرای طرح سلامت الکترونیک با شبکه بهداشت و درمان هماهنگ و فعال باشند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید مسعود خاتمی تصریح کرد: طرح سلامت الکترونیک چند سالی است که در مجلس مطرح شده اما اجرای آن به علت برخی ناهماهنگی ها و عدم زیر ساخت کافی به تأخیر افتاده است. اجرای...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید مسعود خاتمی تصریح کرد: طرح سلامت الکترونیک چند سالی است که در مجلس مطرح شده اما اجرای آن به علت برخی ناهماهنگی ها و عدم زیر ساخت کافی به تأخیر افتاده است. اجرای این طرح باید به صورت فراگیر باشد و همه مردم و حتی کسانی که در مناطق محروم سکونت دارند، باید بتوانند به راحتی خدمات این طرح را دریافت کنند.

وی به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: قطعاً از طریق اجرای این طرح داروها و آزمایشات مردم طبق اصولی خاص تجویز و نسخه ها کنترل می‌شود و از تجویز بی‌رویه دارو و آزمایش های غیرضرور جلوگیری خواهد شد. به عنوان مثال در برخی کشورها اگر یک پزشک بخواهد در آزمایشی گلبول قرمز بیمار را بررسی کند، در حالی که برای شناسایی نوع بیماری آن فرد نیازی به بررسی گلبول قرمز نیست، جریمه می‌شود؛ چرا که باعث زحمت برای آزمایشگاه و همچنین شرکت های بیمه شده است. در کشور ما هم باید نسخه ها از طریق این طرح کنترل شود تا تجویز بی‌مورد باعث نشود که پزشک فکر کند اگر همه ی موارد آزمایشی را بررسی کند، پزشکی حاذق است.

این نماینده مجلس با اشاره به این‌که همکاری و هماهنگی لازمه‌ی اجرای طرح سلامت الکترونیک است، بیان کرد: سازمان‌های بیمه متولی درمان بیماران هستند و باید برای اجرای طرح سلامت الکترونیک با شبکه بهداشت و درمان هماهنگ و فعال باشند اما متأسفانه این هماهنگی های لازمه صورت نگرفته است. ان‌شاءالله این ناهماهنگی ها به زودی حل خواهد شد، زیرا عدم هماهنگی به ضرر مردم خواهد بود.

وی علت مخالفت برخی از پزشکان را برای اجرای این طرح، مشکلات زیرساختی دانست و گفت: چند ماه از اجرای مرحله ی ابتدایی طرح سلامت الکترونیک گذشته است و در کنار پیشرفت ها برخی نواقص و مخالفت هایی مشاهده شده است. اگر زیرساخت‌ها آماده باشد و پزشکان بتوانند نسخه ی بیمار را به راحتی در سامانه ها ثبت کنند، با اجرای طرح مخالفتی نخواهند داشت اما متاسفانه نبود زیر ساخت کافی در برخی مناطق، باعث عدم همراهی برخی از آنان شده است. باید سامانه ثبت نسخ، به نحوی باشد که به راحتی پزشک بتواند نسخه را در کمترین زمان به شکل الکترونیک تجویز کند.

خاتمی افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای سلامت الکترونیک اختصاص یافته و بودجه‌ خوبی است. هر موضوعی در بحث درمان، اولویت خودش را دارد و بودجه‌ای را که برای نسخه‌ی الکترونیکی تخصیص داده‌اند، تقویت زیرساخت ها را هم در بر دارد و می‌تواند مشکل زیر ساخت‌ها را هم برطرف کند. ان‌شاءالله نظارت های لازم هم از سوی مجلس و دولت صورت می‌گیرد تا هر بودجه‌ای در راه خودش استفاده شود.

نماینده مردم گلپایگان با بیان این که امنیت داده‌‌های سلامت از اصول درمانی است و حتماً باید رعایت شود، تصریح کرد: اولین نکته ای که در زمان مراجعه‌ی بیمار به مطب پزشک باید رعایت شود، حفظ اسرار بیمار از سوی پزشک است چرا که شاید بیمار تمایلی به افشای نوع بیماری خود حتی به نزدیک ترین افراد خانواده‌اش نداشته باشد. در نتیجه حفظ اسرار و سوابق در پرونده‌ی الکترونیکی بیمار از اولویت های ما است و قطعاً رعایت خواهد شد.

وی در پایان گفت: دسترسی مردم به پرونده الکترونیکی از الزامات قانونی بوده اما تاکنون به دلیل عدم زیر ساخت کافی محقق نشده است و باید این زیرساخت ها تقویت شود. مردم بدانند که اگر در مراحل اجرایی طرح سلامت الکترونیک، موردی باشد که به نفع‌شان نباشد قطعاً آن مورد بررسی خواهد شد.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی