ویژگی‌های خلاقانه نظام بودجه ریزی کهن


ویژگی‌های خلاقانه نظام بودجه ریزی کهن

به منظور مطالعه نظام بودجه ریزی در ایران کهن نمایشگاهی در مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برپا شده است.

ویژگی‌های خلاقانه نظام بودجه ریزی کهن

به گزارش ایران اکونومیست، نمایشگاه" آثار کهن بودجه ریزی در ایران" تا پایان فصل بهار میزبان، پژوهشگران و علاقه مندان حوزه مطالعات تاریخی برنامه ریزی و بودجه ریزی است.

در معرفی این نمایشگاه می‌خوانیم:

آنچه که امروز کشور نیاز دارد، نه تقلید از نظام بودجه ریزی غربی و نه تقلید از نظام بودجه ریزی گذشته خودمان است. ما باید به علم روز و گذشته خود مسلط بشویم و با نوآوری آنچه که نیاز امروزمان را برطرف می‌کند، تحقیق می‌کنیم، لذا اصلاح ساختار بودجه ریزی که در ایران قرار است اتفاق بیفتد و در شرف وقوع است، بر پایه حوزه‌هایی از گذشته، آینده و علم روز اتفاق می‌افتد.

سید مهدی پاکذات، رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه در این باره با اشاره به مطالعه نظام بودجه ریزی کهن که در دربار قاجار ایران در آن زمان انجام می‌شده و با زبان رمز آلودی به نام زبان سیاق که قابل فهم نیز نبوده، نگارش می‌شد و یک نظام بودجه ریزی کاملاً مفصل و مبتنی بر اقلیم و فرهنگ ایران بوده است گفت: متأسفانه در دوران پهلوی این مدل از بودجه ریزی به طور کامل کنار گذاشته شد و بودجه ریزی مدرن به کشور آمد و به ترجمه رسید و کاملاً جایگزین آن نظام شد. ما ویژگی‌های بسیار خلاقانه و ایده دهنده‌ای را در آن نظام بودجه ریزی کهن می‌توانیم شناسایی کنیم تا با استفاده از آن به تحول ساختاری بودجه کمک کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری مطرح کرد: در مرکز، کلان پروژه‌ای تعریف شده برای جمع آوری و ترجمه اسنادی که با زبان سیاق در آن زمان نوشته شده است تا این اسناد را ترجمه کنیم و در اختیار عموم قرار بگیرد و خودمان هم از دل آن‌ها ایده‌هایی را بیرون بکشیم تا بتوانیم نظام بودجه ریزی را برمبنای ویژگی‌های فرهنگی و اقلیمی خودمان باز طراحی کنیم.

ویژگی‌های خلاقانه نظام بودجه ریزی کهن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت