چه ماشینی معاینه فنی میخواهد


چه ماشینی معاینه فنی میخواهد

اجازه تردد خودروها در گرو گواهی معاینه فنی است. برای جلوگیری از تصادفات شهری و جاده‌ای و کاهش آلودگی هوا، معاینه فنی خودرو ضروری است. در معاینه فنی بازرسان مربوطه چراغ‌های ترمز، راهنما و جلو و عقب را...

اجازه تردد خودروها در گرو گواهی معاینه فنی است. برای جلوگیری از تصادفات شهری و جاده‌ای و کاهش آلودگی هوا، معاینه فنی خودرو ضروری است. در معاینه فنی بازرسان مربوطه چراغ‌های ترمز، راهنما و جلو و عقب را بررسی می‌کنند. همچنین سلامت بدنه خودرو، کمربند ایمنی، برف‌پاک‌کن‌ها و شیشه، اگزوز، لاستیک‌ها، تلق و بلور چراغ‌ها آزمایش می‌شوند.

سامانه معاینه فنی ایران و قانون هوای پاک، قوانین مشخصی برای زمان معاینه فنی خودرو، تمدید و سن فرسودگی خودرو تعیین کرده‌اند. حالا در این مقاله هم قرار است تا در مورد اینکه چه خودرویی معاینه فنی می‌خواد؟ کی برای معاینه فنی باید اقدام کنیم؟ خودرو صفر تا چند سال نیاز به معاینه فنی ندارد و سایر سوالات مرتبط با این مباحث با شما صحبت کنیم. پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

چه ماشینی معاینه فنی میخواهدمعاینه فنی خودروهای صفر و کارنکرده

معاینه فنی خودرو صفر بعد از چند سال است؟

طبق قانون هوای پاک، سن معاینه فنی خودروهای صفر، چهار سال پس از تولید است. این قانون، سال‌های گذشته مدت زمان پنج سال پس از تولید را برای تمدید اجرایی می‌کرد؛ اما برای کاهش آلودگی هوا یک سال از آن کاسته شده است.

برگه معاینه فنی، گواهی دهنده سلامت خودرو است. برای تمدید معاینه فنی لازم است به مراکز مربوطه مراجعه کنید. سایت سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) لیست مراکز معاینه فنی را مشخص کرده است. در هنگام حضور در این مراکز باید مدارک لازم را به همراه داشته باشید. جهت آگاهی و اطلاع از این اسناد به صفحه مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو وارد شوید.

چه ماشینی معاینه فنی میخواهدمراکز معاینه فنی مسئول بررسی خودرو

خودروهای وارداتی و داخلی هرچند وقت یک‌بار به معاینه فنی نیاز دارند؟

سن معافیت از معاینه برای خودروهای وارداتیِ صفر، چهار سال است. مدت این چهار سال از سال تولید میلادی آنان محاسبه می‌شود. ازاین‌رو مدت تمدید گواهی معاینه فنی خودرو صفر داخلی و خارجی یکسان است.

چه خودرو داخلی، چه خودرو خارجی، هر دو هرسال به معاینه فنی نیاز دارند. زیرا مدت زمان اعتبار معاینه فنی خودرو تنها یک سال است. بنابراین برای تمدید باید به صورت سالیانه اقدام کنید.

معاینه فنی اغلب به سه صورت فنی، چشمی و هیدوراستاتیک است؛ گاهی مراکز هرکدام مجزا است و همگی در یک موقعیت مکانی نیستند. برای دسترسی مستقیم، روی مراکز معاینه فنی کلیک کنید و مراکز نزدیک خود را پیدا کنید. برای جلوگیری از اتلاف وقت در مراکز معاینه فنی تهران، می‌توانید از سیستم نوبت‌دهی آنلاین استفاده کنید.

چه ماشینی معاینه فنی میخواهدمعاینه فنی خودرو فرسوده

معاینه فنی خودروهای فرسوده و مدل پایین چگونه است؟

زمان تمدید معاینه فنی برای همه خودروها یک سال نیست. وقتی مدت زیادی از زمان تولید خودرو بگذرد، این وسیله نقلیه در دسته خودروهای مدل پایین قرار می‌گیرد. به دلیل اهمیت بالای ایمنی خودرو و کاهش آلایندگی هوا، مدت زمان تمدید برای خودروهای قدیمی و فرسوده کمتر از یک سال می‌شود. برای تشخیص خودروهای قدیمی و کهنه، سن فرسودگی مطرح می‌شود.

سن فرسودگی خودرو شخصی و هیبریدی

طبق آخرین قانون مصوب، سن فرسودگی خودروهای شخصی اعم از : استیشن، سواری و سواری کار، 15 سال است. یعنی اگر سن خودرو 15 سال باشد، برای تمدید معاینه فنی خودرو باید 2بار در سال به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید. بنابراین مدت زمان اعتبار معاینه فنی از یک سال به شش ماه کاهش پیدا می‌کند. اگر با گذشت 5 سال دیگر، خودرو شما همچنان سالم باشد و سن آن به 20 رسیده باشد؛ برای تمدید گواهی معاینه فنی باید در سال 3بار به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

سن فرسودگی خودروهای شخصی هیبریدی، از هر نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین، 17 سال است. بنابراین نسبت به خودروهای معمولی، 2سال دیرتر به تمدید شش‌ماهه معاینه فنی نیاز دارند. این سن بر اساس پیشرانه احتراقی خودروهای هیبریدی تعیین شده است.

چه ماشینی معاینه فنی میخواهدمعاینه فنی خودرو سنگین

ماشین‌های سنگین و وسایل نقلیه چگونه مشمول معاینه فنی می‌شوند؟

مدت اعتبار معاینه فنی برای خودروهای عمومی سبک و سنگین با عمر کمتر از 10 سال، 6 ماه است. اما اگر عمر آن‌ها بالای 10 سال باشد، اعتبار گواهی 3 ماه است. در جدول زیر به صورت مشخص دربارۀ سن فرسودگی هر وسیله و زمان تمدید معاینه فنی اطلاعاتی داده‌ایم. اگر هرکدام از وسایل هیبریدی باشد، 2سال به سن فرسودگی آنان افزوده می‌شود.

نوع وسیلهسن فرسودگی به سالتعداد دفعات مراجعه در سالزمان مراجعه
تاکسی سواری- ون84 هر 3 ماه
سواری کار بنزینی و دوگانه103هر4ماه
سواری کار گازسوز و برقی143هر4ماه
تاکسی سواری- ون (دولتی)133هر4ماه
وانت بنزینی و گازسوز143هر4ماه
وانت دوگانه‌سوز و دیزلی133هر4ماه
اتوبوس دیزلی و گازسوز (درون‌شهری)103هر4ماه
اتوبوس برقی ( درون‌شهری)203هر4ماه
اتوبوس و کشنده (برون‌شهری)103هر4ماه
مینی‌بوس دیزلی83هر4ماه
مینی‌بوس گازسوز103هر4ماه
مینی‌بوس برقی203هر4ماه
کامیون و کامیونت163هر4ماه
چه ماشینی معاینه فنی میخواهدمعاینه فنی پس از تصادف خودرو

آیا پس از تصادف، خودروها به معاینه فنی مجدد نیاز دارند؟

چنانچه خودرو شما پس از دریافت گواهی معاینه فنی، دچار تغییرات ظاهری، نقص فنی، تصادف و یا منجر به تولید بیش از حد گازهای مضر و آلوده شود، معاینه فنی آن باطل است. از این جهت باید نسبت به دریافت مجدد گواهی اقدام کنید و نباید تا موعد یک‌ساله تمدید صبر کنید. به طور مثال، منظور از تغییرات ظاهری نصب چراغ‌های اسپرت و فانتزی است.

در صورتی که تصادفی داشته‌اید و این موضوع توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده است، از وضعیت گواهی معاینه فنی خود استعلام بگیرید؛ چون ممکن است گواهی باطل شده باشد. برای استعلام هم می‌توانید علاوه‌بر سامانه سیمفا و از طریق کد VIN، با ارسال عدد 1 به شماره پیامکی 200112 یا از طریق USSD با کد #2008* از وضعیت معاینه فنی خودروتان مطلع شوید.

به صورت کلی، 24 ساعت پس از مراجعه به مراکز معاینه فنی امکان استعلام وجود دارد. اگر خودرو کارکرده خریده‌اید و از تاریخ تمدید آگاهی ندارید، استعلام بگیرید. خودروهایی که مشمول معاینه فنی می‌شوند، راننده باید از زمان دقیق تمدید معاینه فنی آگاه باشند.

چه ماشینی معاینه فنی میخواهدجریمه معاینه فنی

جریمه خودروهایی که معاینه فنی ندارند به چه صورت است؟

اگر از مدت تمدید معاینه فنی خودرو گذشته باشد، دوربین‌های کنترل راهنمایی و رانندگی قادر به ثبت این تخلف هستند. تا زمانی که نسبت به تمدید اقدام نکنید، به صورت روزانه جریمه می‌شوید.

در صورتی که پلیس با کنترل مدارک شما متوجه تمام شدن زمان اعتبار معاینه فنی شما شود، می‌تواند خودرو را توقیف کند. اغلب قبل از تعطیلات، میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی افزایش می‌یابد؛ که این موضوع از اهمیت بالای اعتبار گواهی معاینه فنی به منظور افزایش ایمنی صورت می‌گیرد. فراموش نکنید، بررسی سلامت فنی خودرو و اعتبار معاینه فنی، قبل از مسافرت ضروری است. به همین منظور داشتن گواهی معاینه فنی از موارد چک لیست خودرو قبل از سفر هم به حساب می‌آید.

در این مقاله سعی کردیم به مواردی که برای معاینه فنی خودروها نیاز است، اشاره ‌کنیم. زمان تمدید معاینه فنی برای خودرو و سایر وسایل نقلیه متفاوت است و نباید به آن بی‌توجه بود. اقدام به موقع برای دریافت گواهی معاینه فنی، شما را از جریمه شدن دور می‌کند.

دیدگاه خود دربارۀ قوانین مربوط به معاینه فنی را با ما به اشتراک بگذارید. چنانچه ابهام و یا پرسشی مربوط به گواهی معاینه فنی و زمان تمدید دارید، از ما بپرسید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید