4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری


4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری

اولین مرحله از این فرآیند انجام سونوگرافی بین هفته های پنج و هفتم بارداری صورت می گیرد. در این مرحله، سونوگرافیست سعی دارد تا با اندازه‌گیری قد جنین از سن دقیق بارداری آگاه شود. در این مقاله با سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

اولین مرحله از این فرآیند انجام سونوگرافی بین هفته های پنج و هفتم بارداری صورت می گیرد. در این مرحله، سونوگرافیست سعی دارد تا با اندازه‌گیری قد جنین از سن دقیق بارداری آگاه شود. در این مقاله با سونوگرافی های ضروری در دوران بارداری آشنا می‌شوید.

سئوال مخاطب نی نی بان: ماه هفتم بارداری هستم. دکتر برام سونوگرافی داده ولی من انجام ندادم. می خواهم بدانم سونو انجام ندم، اشکال داره؟

پاسخ دکتر آزیتا صفار زاده متخصص زنان و زایمان:
انجام سونو‌گرافی چهار مرتبه در دوران بارداری تجویز می شود، بار اول در ابتدای بارداری برای آنکه مشخص شود، بارداری داخل رحمی یا خارج است. بار دوم در هفته دوازدهم. آنچه برای پزشک بیش از هر چیز مهم است اندازه‌گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا بتواند سن دقیق بارداری را اعلام کند. نکته بعدی اندازه‌گیری عرض گردن است که اگر بالاتر یا مساوی با ۳ میلی‌لیتر باشد، پزشک آزمایش آمنیوسنتز تجویز می‌کند تا احتمال وجود هرگونه آنومالی کروموزمی شناخته شود. بار سوم در هفته ۲۲ برای مشاهده اندام‌های داخلی به ویژه قلب و سر.

4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری

پزشک در این هفته میزان رشد جنین و کیفیت تبادلات بین مادر و جنین به کمک بند‌ناف و جفت و مایع آمونیاکی و جنسیت جنین را هم چک می‌کند و بار چهارم در هفته ۳۲ برای بررسی ارگان‌های مغزی و اینکه رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر. در صورتی که مشکلی در سونوگرافی دیده شود یا خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری‌های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین داده شود یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی‌ها بیشتر شود. بنابراین به شما توصیه می کنم حتما زیر نظر پزشکتان آزمایش ها و سونوگرافی های لازم را انجام دهید.

مهمترین مطالب در این‌باره:

سونوگرافی آنومالی، سونوگرافی ان تی و سونوگرافی داپلر، برخی از سونوگرافی های دوران بارداری هستند.
مراحل سونوگرافی بارداری به این شرح‌اند: مرحله اول در هفته های پنج و هفتم بارداری، مرحله دوم بین هفته های 11 تا 13 بارداری، مرحله سوم بین هفته های 16 تا 19 بارداری، مرحله چهارم در پایان هفته 28 بارداری.

اوّلین مرحله ی سونوگرافی بارداری

اوّلین مرحله از این فرآیند معمولاً در بین هفته های پنج و هفتم بارداری صورت می گیرد. در این مرحله، سونوگرافیست سعی دارد تا با اندازه گیری قدّ جنین از سنّ دقیق بارداری آگاه شود.
چنانچه بارداری در خارج از رحم اتّفاق افتاده باشد، می توان در سونوگرافی بارداری مرحله اوّل آن را تشخیص داد.

همچنین، قلب جنین در این مرحله تشخیص داده می شود و چنانچه بارداری در خارج از رحم اتّفاق افتاده باشد، می توان در سونوگرافی بارداری مرحله ی اوّل آن را تشخیص داد.
از دیگر مواردی که می توان در این بارداری تشخیص داد می توان به تشخیص دوقلو و یا چندقلو بودن نوزاد اشاره کرد. به یاد داشته باشید که سالم بودن و بسیاری از جزئیات مربوط به جنین در این مرحله غیر قابل تشخیص هستند و نمی توان آن ها را مشخّص کرد.

دوّمین مرحله‌ی سونوگرافی بارداری

مرحله ی دوّم از سونوگرافی بارداری معمولاً در بین هفته های 11 تا 13 بارداری انجام می گیرد و معمولاً به همراه یک تست بالینی به نام NT برای تشخیص برخی از ناهنجاری ها همچون سندرم داون همراه است.
انجام این سونوگرافی بررسی های مورد نیاز مادران را برای سه ماهه ی اوّل بارداری تکمیل می کنند.
در بعضی از مواقع، پزشک دستور اندازه گیری برخی از پروتئین های خون مادر همچون hCG-β را صادر می کند و هدف از این کار مطمئن شدن از سالم بودن جنین و عدم ابتلای آن به برخی از سندروم ها همچون سندرم داون می باشد.
4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری

مرحله ی سوّم سونوگرافی بارداری

این مرحله از سونوگرافی بارداری معمولاً در بین هفته های 16 تا 19 بارداری انجام می گیرد و مواردی همچون: جنسیّت جنین، صورت، انگشتان نوزاد، دیافراگم و ستون فقرات جنین مورد بررسی قرار می گیرند.
اگر در خانواده ی مادر و یا پدر نوزاد سابقه ی ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی وجود داشته باشد پزشک متخصّص باید یک اکو قلبی را برای اطمینان از سلامت بیمار انجام دهد.

یکی از بررسی هایی که در این مرحله انجام می گیرد اندازه گیری قطر گردن جنین می باشد و چنانچه اندازه ی آن غیر طبیعی باشد، پزشک دستور انجام آزمایشات بیشتر را برای تأیید سلامتی جنین انجام می دهد.
لازم به ذکر است که اگر در خانواده ی مادر و یا پدر نوزاد سابقه ی ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی وجود داشته باشد پزشک متخصّص باید یک اکو قلبی را برای اطمینان از سلامت بیمار انجام دهد.
در بعضی از مواقع، سونوگرافی بارداری مرحله ی سوّم به هفته ی 23 موکول می شود تا در همین مرحله بررسی های لازم برای اطمینان از سلامت جنین صورت بگیرد.

مرحله چهارم سونوگرافی بارداری

در پایان هفته ی 28 بارداری آخرین مرحله از سونوگرافی بارداری انجام می شود تا وزن دقیق جنین بر اساس تعدادی فرمول محاسبه شود. اگر وزن نوزاد در این مرحله پایین تر از میزان نرمال باشد، سونوگرافی دیگری به نام کالر داپلر برای بررسی وضعیّت خون رسانی جنین صورت می گیرد.
البتّه لازم است بدانید که سونوگرافی کالر داپلر حتماً باید بعد از هفته ی 28 بارداری انجام شود و قبل از آن هیچگونه ارزش تشخیصی ندارد.

سونوگرافی‌های معمول

برای کنترل روند بارداری و رشد جنین، همچنین غربالگری نقص‌های مادرزادی جنین، بهتر است مادر باردار در طول بارداری چند بار سونوگرافی انجام دهد. این سونوگرافی‌های معمول در طول بارداری شامل موارد زیر است:

تشخیص ساک حاملگی:

اولین سونوگرافی در دوران بارداری با هدف تشخیص ساک حاملگی و بررسی احتمال حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار انجام می‌شود. این سونوگرافی در اوایل بارداری و معمولاً دو یا سه هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه انجام می‌شود. پزشک در این سونوگرافی، وضعیت شکل‌گیری ساک حاملگی، جنین و همچنین وجود ضربان قلب جنین را بررسی می‌کند.

سونوگرافی NT:

این سونوگرافی معمولاً طی هفته‌ها‌ی ۱۱ تا ۱۳ بارداری و به عنوان بخشی از غربالگری‌های سه ماهۀ اول انجام می‌شود. در سونوگرافی NT، میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن بررسی می‌شود. نتیجۀ این سونوگرافی، احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ را تعیین می‌کند.

4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری

سونوگرافی آنومالی:

سونوگرافی آنومالی معمولاً در سه ماهۀ دوم بارداری و بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ تجویز می‌شود. در این سونوگرافی جنین برای یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشد، به دقت بررسی می‌شود. متخصص سونوگرافی، اجزای بدن جنین را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی در قلب، شکم، ستون فقرات، صورت و سایر بخش‌ها بررسی می‌کند. همچنین وضعیت جفت و محل قرارگیری آن و بند ناف مورد بررسی قرار می‌گیرد و امکان تعیین جنسیت جنین نیز امکان‌پذیر است.

آخرین سونوگرافی:

بعد از هفتۀ ۲۸ بارداری یک سونوگرافی دیگر برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او به نسبت سن جنین انجام می‌شود. طول استخوان‌های دور سر، ران و دور شکم وزن جنین را تخمین می‌زنند و آن را به نسبت وزن مناسب برای هفتۀ بارداری مقایسه می‌کنند.

سونوگرافی‌های تشخیصی و موارد خاص

در سونوگرافی‌های عادی یا سایر آزمایش‌های دوران بارداری، گاهی موارد خاصی دیده می‌شود که نیازمند بررسی بیشتری است تا نسبت به نبود هر گونه مشکل اطمینان حاصل شود. در این موارد پزشک ممکن است سونوگرافی‌های خاص دیگری را نیز در طول دوران بارداری تجویز کند. برخی از سونوگرافی‌هایی که معمول نیست، اما در صورت وجود مشکل شاید برای زنان باردار تجویز شود شامل موارد زیر است:

سونوگرافی داپلر

در هر کدام از مراحل سونوگرافی‌های معمول بارداری، اگر پزشک مشکلی در قلب یا جریان خون جنین احساس کند، برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص مشکل، ممکن است سونوگرافی داپلر تجویز کند. پزشک می‌تواند به وسیلۀ سونوگرافی داپلر، جریان خون جنین را با دقت بررسی کند و هر نوع مشکل قلبی و عروقی را در جنین تشخیص دهد.
همچنین در صورت وجود مواردی مثل دو یا چندقلویی، رشد غیرطبیعی جنین، بررسی عملکرد جفت، تولید آنتی‌بادی Rh منفی در خون مادر، سابقۀ سقط جنین یا از دست دادن نوزاد در بدو تولد نیز ممکن است درخواست سونوگرافی داپلر داده شود.

اکوکاردیوگرافی قلب

در سونوگرافی معمول دورۀ بارداری که در سه ماهۀ دوم بارداری انجام می‌‌شود، پزشک ممکن است احتمال وجود مشکل در قلب جنین را تشخیص دهد. در این صورت انجام اکوی قلب جنین تجویز می‌شود. در این سونوگرافی، جریان خون در سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های جنین به طور دقیق بررسی می‌شود. همچنین در اکوی قلب، مشکلات قلبی جنین مثل وجود حفره در قلب و مشکل در شریان‌های خونی قابل تشخیص است.

4 سونوگرافی ضروری در دوران بارداری

آزمایش پروفایل بیوفیزیکال

این آزمون در اواخر بارداری انجام می‌شود.
در این آزمون سلامت کلی جنین و حرکات او مورد بررسی قرار می گیرد. در بارداری‌های پرخطر نظیر از دست رفتن بارداری‌های قبلی در نیمۀ دوم بارداری، وجود فشار خون بالا، دیابت، عدم رشد جنین در داخل رحم یا مواردی که زایمان به تأخیر افتاده است یا با تشخیص پزشک ممکن است آزمایش پروفایل بیوفیزیکال برای شما تجویز شود.
این آزمایش شامل سونوگرافی و تست بدون استرس است. در سونوگرافی مربوطه، وضعیت تنفسی، ماهیچه‌ها و حرکت جنین بررسی و حجم مایع آمنیوتیک اندازه‌گیری می‌شود.

سونوگرافی سه‌بعدی و چهاربعدی

در سونوگرافی سه‌بعدی، شما می‌توانید یک تصویر سه‌بعدی از جنین مشاهده کنید و در نهایت عکسی از او را دریافت کنید و در سونوگرافی چهاربعدی، با کنار هم قرار دادن عکس‌ها یک فیلم از حرکات جنین در اختیار شما قرار می‌گیرد. اسکن سه‌بعدی و چهاربعدی به اندازۀ سونوگرافی معمولی امن است. با این حال، انجام آنها صرفاً برای داشتن عکس یا فیلمی از جنین توصیه نمی‌شود. با انجام این کار، شما جنینتان را در معرض سونوگرافی‌های غیرضروری قرار می‌دهید.
همین‌طور استفاده از امواج فراصوت برای مدت زمانی بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، طولانی‌تر از محدودیت‌های ایمنی است و توصیه نمی‌شود. با این حال، این نوع سونوگرافی‌ها اطلاعات بیشتری در مورد تشخیص ناهنجاری‌ها در اختیار پزشک می‌گذارد. از آنجا که این نوع سونوگرافی جزئیات بیشتری را از زوایای مختلف نشان می‌دهد، در تشخیص‌ها به پزشکان کمک می‌کند تا برای برنامه‌ریزی‌های بعد از تولد تصمیم بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته