چالش‌های جدید پیش روی جو بایدن!


چالش‌های جدید پیش روی جو بایدن!

بایدن در سخنرانی مراسم تحلیف خود به چهار چالش و بحران اشاره کرد و قول مقابله با آنها را داد؛ بحران‌هایی از قبیل کرونا، رکود اقتصادی، تبعیض نژادی و تغییرات اقلیمی.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، روزنامه «گاردین» به تازگی در گزارشی با عنوان «بایدن با بحران‌های دلهره‌آور وارد کاخ سفید شد اما بر دامنه این بحران‌ها افزوده‌شد»، ضمن بررسی بحران‌های گذشته به چالش‌های جدید پیش روی کاخ سفید پرداخت؛ چالش‌هایی که بر آینده این کشور و نیز طیف دموکرات بی تأثیر نیست. در ذیل خلاصه‌ای از این گزارش را می‌خوانیم؛

بایدن پس از نیم قرن ایفای نقش در سمت‌های کلیدی از جمله هشت سال معاونت رئیس‌جمهوری آمریکا، درک کرده‌بود بود که رئیس‌جمهوری سخت‌ترین شغل در جهان است. همان طور که او در جریان رقابت‌های انتخاباتی تاکید می‌کرد همه مسائل و مشکلات روی میز رئیس‌جمهور قرار دارد.

تیراندازی‌های جمعی مکرر از قبیل اقدام نژادپرستانه به یک سوپرمارکت در شهر بوفالو نیویورک و نیز کشتار در دبستان «اووالده» تگزاس که به کشته شدن ۱۹ دانش‌آموز و معلمان آنها منجر شد، آخرین آزمایش برای بایدن به حساب می‌آید که اینک درمانده و با محدودیت قدرت خود برای تشدید قوانین اسلحه مواجه است. او به دلیل عدم برخورداری از اکثریت دموکرات در دو مجلس سنا و نمایندگان، توان تأثیرگذاری بر قوانین اسلحه را ندارد.

از طرفی، بایدن با ملتی مواجه است که دچار تفرقه شده‌اند و هنوز حمله خونین به کنگره به فراموشی سپرده نشده‌است. بایدن در سخنرانی مراسم تحلیف خود به چهار چالش و بحران اشاره کرد و قول مقابله با آنها را داد؛ بحران‌هایی از قبیل کرونا، رکود اقتصادی، تبعیض نژادی و تغییرات اقلیمی.

باوجود پیشرفت‌های نسبی با درجات مختلف در هر یک از زمینه‌های اشاره شده اما بایدن نتوانست که بحران‌های مذکور را حل کند ضمن اینکه چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای نیز بر کاخ سفید تحمیل شد.

اینک تورم در آمریکا به بالاترین حد خود طی چهار دهه اخیر رسیده‌است و خانواده‌های آمریکایی برای تأمین مایحتاج اولیه همانند خوار وبار، بنزین و اجاره بها با مشکل مواجه شده‌اند. افزون بر آن با حمله روسیه به اوکراین، احتمال آنکه بهای غذا و سوخت افزایش یابد، دور از ذهن نیست. به عنوان نمونه کمبود شیر خشک برای نوزادان که به دلیل بسته شدن کارخانه تولید آن بخاطر آلودگی ایجاد شد، باعث شده که بایدن برای پر کردن قفسه‌ها به اختیارات ویژه خود همانند دوره جنگ متوسل شود.

همزمانی این رویدادهای پرخطر، مردم آمریکا را نسبت به عملکرد رهبران این کشور بدبین و ناامید کرده‌است. بیماری کووید -۱۹ که در این کشور جان بیش از یک میلیون نفر را گرفته و به موازات آن، هشدارها به وقوع طوفان اقتصادی موجی از نارضایتی‌ها را حتی در میان حامیان بایدن به راه انداخته‌است.

هراس از کرونا، تورم و افزایش هزینه‌ها باعث شده که برخی اقدامات مثبت و نسبتاً نتیجه‌بخش بایدن از توجه‌ها دور بماند. تصویب بسته کمکی ۱.۹ تریلیون دلاری برای مقابله با کرونا از سوی کنگره، تأمین یک بسته زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری در این زمینه، واکسیناسیون کامل تقریباً ۶۷ درصدی مردم آمریکا، کاهش بیکاری و اخیراً ایجاد ۳۹۰ هزار شغل جدید از آن جمله به شمار می‌رود.

در مجموع وجود بحران‌های گذشته و افزوده‌شدن بحران‌های جدید نه تنها مردم آمریکا را نسبت به آینده نگران ساخته که از محبوبیت بایدن نیز به میزان قابل توجهی کاسته‌است؛ روندی که در صورت تداوم، بی‌تردید انتخابات ۲۰۲۴ را برای بایدن و طیف دموکرات به رقابتی دشوار تبدیل خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق