تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟


تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟

با گذشت 10 سال از تولید اولین تسلا مدل S، هنوز تقاضا برای این سدان تمام الکتریکی بالا است. مدل S، با آستانه قیمت 80 هزار دلار ارزان نیست؛ اما فروش خوبی در سراسر جهان داشته است. بازار خودروهای صد هزار دلاری، تنوع مدل‌های مختلف و رقابت فشرده بین غول‌های خودروسازی دنیا دارد. خصوصاً در … The post تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا...

با گذشت ۱۰ سال از تولید اولین تسلا مدل S، هنوز تقاضا برای این سدان تمام الکتریکی بالا است. مدل S، با آستانه قیمت ۸۰ هزار دلار ارزان نیست؛ اما فروش خوبی در سراسر جهان داشته است.

بازار خودروهای صد هزار دلاری، تنوع مدل‌های مختلف و رقابت فشرده بین غول‌های خودروسازی دنیا دارد. خصوصاً در کلاس سدان، تولیدات مرسدس بنز، بی‌ام‌و، لکسوس و چند برند آمریکایی با سابقه‌ی طولانی دیده می‌شوند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری بر پروژه‌ی تسلا مدل S در سال‌ ۲۰۰۷ مثل مأموریت غیرممکن به نظر می‌رسید. شاید اگر تولید این خودرو ازنظر تجاری با موفقیت همراه نمی‌شد، روند توسعه‌ی تسلا و دیگر محصولات آن، شکل دیگری می‌گرفت.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟تسلا مدل S ساخت ۲۰۱۲

برنامه‌ی طراحی و تولید یک سدان برقی خانوادگی توسط تسلا، سال ۲۰۰۷ تصویب شد. این پروژه در ابتدا ستاره سفید (WhiteStar) نام داشت و سال ۲۰۰۹ به شکل مدل پیش‌تولید Model S prototype در نمایشگاه فرانکفورت دیده شد. نسخه‌ی نهایی، اواخر سال ۲۰۱۱ به تولید رسید و ژوئن ۲۰۱۲ مصادف با خرداد ۱۳۹۱ تحویل خریدار شد.

موفقیت تسلا مدل S و افزایش شهرت شرکت سازنده، نقش بسیار مهمی در جلب توجه مردم جهان به صنعت خودروهای برقی داشت. این شرایط، سرمایه‌گذاران و غول‌های خودروسازی را بیش از پیش، به اهمیت مدل‌های تمام الکتریکی واقف کرد. تولید انبوه تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲، بدون شک اتفاقی تاریخی در صنعت حمل‌ونقل جهان است.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟تسلا مدل S پلد ساخت ۲۰۲۲

امروزه به‌ندرت می‌توان خودرویی از برندهای مطرح پیدا کرد که مدت ۱۰ سال، بدون تغییر ظاهری یا معرفی نسل جدید به تولید ادامه دهد. معمولاً، خودروسازان ژاپنی و کره‌ای، بازه‌ای سه تا پنج ساله را برای رونمایی از نسل جدید یک خودرو در نظر می‌گیرند؛ درحالی‌که این روند برای برندهای آلمانی و آمریکایی، ۵ تا ۷ سال است. به همین دلیل، باقی ماندن تسلا مدل S با سابقه‌ی طراحی ۱۰ ساله، عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسد.

شکی نیست که رونمایی از نسل جدید یک خودرو، پروژه‌ای پرهزینه و پرچالش است. همچنین، جلب توجه خریداران نسل قبل و تشویق به خرید مدل جدید برای خودرویی که سال‌ها فروش بسیار خوبی داشته، مشکل خواهد بود. این شرایط، احتمالاً یکی از دلایل عدم معرفی نسل جدید برای تسلا مدل S هستند.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟کابین تسلا مدل S پلد ساخت ۲۰۲۲

تسلا تلاش می‌کند با تقویت پیشرانه، بهبود توانایی‌های فنی و فناوری‌های داخل کابین، جذب مشتری برای مدل S را با گذشت ۱۰ سال ادامه دهد؛ اما رونمایی از خودروهای برقی مرسدس بنز، بی‌ام‌و، پورشه و آئودی، مسلماً زنگ خطر را برای مدیران تسلا به صدا درآورده است.

تسلا S پلد که سال گذشته معرفی شد، در چند زمینه برتری فنی نسبت به دیگر سدان‌های برقی دنیا را نشان داد؛ اما آمارهای فروش این خودرو در بازار جهانی، نشان از کاهش تقاضا برای مدل S دارد.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷، رشد فروش برای تسلا مدل S وجود داشت. این خودرو در سال ۲۰۱۳، به تعداد حدود ۲۵ هزار دستگاه فروخته شد و سال ۲۰۱۷ به رکورد ۵۷ هزار دستگاه رسید. سپس، در سه سال بعد، به‌ترتیب ۵۰ هزار، ۳۲ هزار و ۲۲ هزار تسلا مدل S فروخته شد. ظاهراً، فروش این خودرو در سال ۲۰۲۱ تقریباً با ۲۰۲۰ برابر بوده و حدود ۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه است. تا امروز ۳۴۶ هزار دستگاه تسلا مدل S در سراسر دنیا فروخته شده است.

بخشی از کاهش فروش تسلا S در سال‌های اخیر، به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از عدم تأمین قطعات توسط شرکت‌های طرف قرارداد بود. از سویی دیگر، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ که رشد فروش چشمگیر برای تسلا مدل S وجود داشت؛ رقیب مهمی هم برای این خودرو ساخته نشده بود. مثلاً پورشه تایکان، سال ۲۰۱۹ به تولید انبوه رسید.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟

در سال ۲۰۲۱، فروش پورشه تایکان، دو برابر تسلا مدل S بوده است. باتوجه به تقاضای بالا برای تنها خودروی برقی پورشه، احتمالاً این شرایط برای سال ۲۰۲۲ هم تکرار خواهد شد. کشور چین به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای خرید تسلا مدل S نیز، توجه ویژه به تولیدات الکتریکی ساخت برندهای داخلی، مثل BYD نشان داده است. سدان تمام برقی ببی‌وای‌دی هان (BYD Han EV) در سال ۲۰۲۱، تعداد ۷۹ هزار دستگاه فروش داشته که تقریباً ۳/۷ برابر تولید سالیانه‌ی تسلا مدل S است.

تسلا مدل اس 10 ساله شد؛ آیا محبوب‌ترین سدان برقی دنیا بی‌رقیب است؟

دو پروژه‌ی بزرگ تسلا برای سوپراسپرت جدید رودستر و پیکاپ وانت سایبرتراک، هنوز با تولید انبوه فاصله دارند. با این شرایط، می‌توان اطمینان داشت که نسل جدید مدل S هم تا یک سال آینده، رونمایی نشود. شاید، مدیران تسلا تصمیم به توقف فعالیت در کلاس سدان‌های برقی خانوادگی گرفته‌اند تا ضمن تمرکز بر خودروهای پرفروش فعلی مثل مدل ۳ و مدل Y، پروژه‌های در دست اقدام را به سرانجام رسانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ