اطلاعات دارویی| شربت مترونیدازول؛ کاربرد و عوارض جانبی


اطلاعات دارویی| شربت مترونیدازول؛ کاربرد و عوارض جانبی

مترونیدازول یکی از داروهای موثر برای درمان عفونت ها شناخته شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، شربت متروماکس یا مترونیدازول توسط پزشک برای درمان عفونت های ناشی از انواع مختلفی از باکتری ها که به طور کلی به عنوان باکتری های بی هوازی معروف هستند، تجویز می شود. منظور از باکتری بی هوازی این است که این دسته از باکتری ها برای رشد در محیط بدن به اکسیژن نیازی ندارند و می توانند در مناطق مختلف بدن از جمله استخوان ها، روده، حفره های لگن و لثه باعث ایجاد عفونت شوند. شربت متروماکس در دسته داروهای آنتی بیوتیکی قرار دارد. از این رو مصرف آن می تواند باعث از بین رفتن باکتری‌ ها و انگل‌ های تک سلولی که منجر به بروز عفونت در بدن شده اند، شود.

این شربت برای از بین بردن عفونت های باکتریایی معده در کودکان و درمان آمیبیازیس، زخم های پا در کودکان برای این گروه سنی تجویز می شود. علاوه بر این، شربت مترونیدازول می تواند در درمان عفونت های دهانی برای بیمارانی که دچار حساسیت به دسته داروهای آنتی بیوتیک پنی سیلین هستند یا عفونت های ناشی از باکتری های بی هوازی که باعث تولید آنزیم های بتالاکتاماز می شوند، به عنوان داروی جایگزین استفاده شود.

مقدار مصرف برای کودکان

مقدار مصرف این شربت برای کودکان زیر 10 سال بسته به نوع بیماری، شدت عفونت و وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود.

عوارض جانبی

برخی از افراد با مصرف شربت متروماکس دچار عوارض جانبی می شوند که برخی از علائم بعد از گذشت چند ساعت ناپدید میشوند، اما برخی علائم از بین نمیروند، این علائم جدی شامل اسهال، ادرار دردناک، مشکل در خواب، افسردگی، سردرد، سرگیجه، زخم در دهان است. سایر عوارض جانبی ناشی از مصرف شربت متروماکس عبارت اند از:

سردرد
افسردگی
بی قراری
خواب آلودگی
خارش
برافروختگی
کهیر
کرامپ های شکمی
تهوع
استفراغ
بی اشتهایی
تیرگی و سوزش رنگ ادرار
لکوپنی گذرا
نوتروپنی
طعم فلز در دهان
تب
ژنیکوماستی
احتقان بینی
حساسیت شدید به نور روشن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !