فلسفه طراحی لوگو مرسدس بنز


فلسفه طراحی لوگو مرسدس بنز

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) حتی اگر ذره‌ای هم با دنیای خودرو آشنا نباشید، امکان ندارد لوگوی ستاره سه‌پر مرسدس بنز را ندیده باشید، اما فلسفه پشت این لوگو چیست؟ اغلب پیش آمده که می‌شنوید افرادی که کمتر به دنیای خودرو علاقه دارند با اکراه در مورد دریای برندها و لوگوهای خودرو صحبت می‌کنند و در این کوه اطلاعات گم... نوشته فلسفه طراحی لوگو...

حتی اگر ذره‌ای هم با دنیای خودرو آشنا نباشید، امکان ندارد لوگوی ستاره سه‌پر مرسدس بنز را ندیده باشید، اما فلسفه پشت این لوگو چیست؟

اغلب پیش آمده که می‌شنوید افرادی که کمتر به دنیای خودرو علاقه دارند با اکراه در مورد دریای برندها و لوگوهای خودرو صحبت می‌کنند و در این کوه اطلاعات گم می‌شوند. قطعا شما هم دوستانی دارید که دائم می‌پرسند: «از کجا با نگاه کردن به ماشین، مدل و سال ساخت آن را تشخیص می‌دهی؟» خب، هر ماشین‌بازی می‌داند که این امر با سال‌ها تحقیق و دنبال‌روی متعصبانه محقق شده است. یادگیری و تسلط بر چیزی که به آن دیوانه‌وار علاقه دارید آسان است!

اما این نکته هم حائز اهمیت است که حتی کسانی که کمترین اطلاعات را در مورد صنعت خودرو دارند هم حداقل پنج تا ده برند برجسته اتومبیل سازی را می‌شناسند و می توانند آنها را بر اساس لوگو شناسایی کنند. مرسدس بنز با ستاره سه‌پر زیبا و نمادین خود در صدر این لیست قرار می‌گیرد.

این برند آلمانی که بیش از 90 سال با لوگوی ساده خود در صحنه خودروسازی جهان خودنمایی می‌کند، چه در میان ماشین‌بازهای بی‌کله و چه در میان تازه‌کارها، بسیار محترم و شناخته شده است. در دوران مدرن، مرسدس بنز تعریف تجلل و عملکرد فنی برتر است و به سختی می‌توان آن را با هر برند دیگری اشتباه گرفت. اما آیا این همان معنای پنهانی، پشت ستاره سه‌پر حک شده در جلوی خودروهای مرسدس بنز است؟

دو مرد و تلاش‌های مشترک آن‌ها باعث ساخت برند مرسدس بنز شد. کارل بنز اولین سه‌چرخه موتوری را در سال 1886 ساخت. گوتلیب دایملر کمی بعد یک کالسکه بدون اسب ساخت. آنها هر دو افراد خلاق با استعداد ذاتی در مهندسی و مکانیک بودند که نهایتا سرنوشت آنها را به هم پیوند زد.

فلسفه طراحی لوگو مرسدس بنزفلسفه طراحی لوگو مرسدس بنز

اگرچه بنز و دایملر تجارت خود را به طور جداگانه آغاز کردند، اما بلافاصله پس از جنگ تصمیم به ادغام شرکت‌های خود گرفتند. مجموعه های Benz Cie و DMG در سال 1926 با هم ادغام شدند و شرکت جدید Daimler-Benz را معرفی کردند. یک سال بعد، تولید و فروش این کمپانی نوظهور به حد دیوانه‌واری افزایش یافت و سه سال بعد، W15 محبوب‌ترین خودروی زمان خود لقب گرفت. مابقی داستان هم بخشی از تاریخ است.

اما چه اتفاقی برای لوگوهای قدیمی افتاد؟ در ابتدا، این دو شرکت متمایز و رقیب دارای لوگوی خاص خود بودند. با این حال، پس از ادغام، این دو طراح به راحتی بر سر لوگوی شناخته شده امروزی توافق کردند. همان لوگویی که همه‌مان با آن آشنا هستیم.

در سال 1909 طراحان بنز و سی لوگوی حاوی یک تاج گل در اطراف حروف “بنز” را به نمایش گذاشتند. پیش‌تر این شرکت از چرخ دنده سیاه رنگ به عنوان نمادی از تخصص در ساخت موتور و خودروسازی حرفه‌ای استفاده می‌کرد. از سوی دیگر، تاج گل مدرن لورل، موفقیت این برند در مسابقات اتومبیل‌رانی را به رخ می‌کشید.

در همان زمان، DMG در تلاش بود تا علامت تجاری خود را که حاوی یک ستاره بود ثبت کند. این ایده از سوی پل و آدولف دایملر، پسران گوتلیب دایملر که سال‌ها پیش از دنیا رفته بود، مطرح شد. آنها به یاد آوردند که گوتلیب از یک ستاره سه‌پر بر روی یک کارت پستال برای نشان دادن شهر دوتز و پتانسیل بی‌نظیرش استفاده کرده بود.

پس از ادغام این دو شرکت، لوگو برای ترکیب مفاهیم هر دو طرف تغییر پیدا کرد. تاج گل در نهایت دور ستاره پیچیده شد و عبارت “مرسدس بنز” هم در بالا و پایین دایره گنجانده شد.

فلسفه طراحی لوگو مرسدس بنزفلسفه طراحی لوگو مرسدس بنز

چندی بعد این نماد یک بار دیگر تحول یافت. همانطور که نام تجاری به توسعه ادامه می‌داد، لوگو نیز تغییرات مدرنی را در خود اعمال کرد. تاج گل لور شیک تر شد و به یک دایره نقره ای واحد در اطراف ستاره سه‌پر تبدیل شد. اکنون این لوگو در تمام سواری‌های جدید قابل مشاهده است؛ در جلوپنجره تعبیه می‌شود یا به عنوان طرحی زینتی روی کاپوت حک می‌شود تا ثروت و اصالت شما را به رخ همگان بکشد. این لوگوی جدید نه تنها زیبا و به‌یادماندنی است بلکه نشان دهنده تاریخ غنی مرسدس بنز هم تلقی می‌شود.

در روزهای اولیه آغاز پروژه DMG، ستاره سه‌پر قرار بود نمادی از موتورهای دایملر در خشکی، دریا و هوا باشد یا به طور خاص، تسلط و احاطه آنها در هر سه محیط. علاوه‌براین قرار بود پتانسیل استثنایی این برند آلمانی را نشان دهد. همانطور که گوتلیب دایملر در کارت پستال خود گفته است: “ستاره ای از اینجا طلوع می‌کند و امیدوارم برای ما و فرزندانمان برکت بیاورد.”

در نهایت مرسدس بنز در صنعت خودروسازی به شهرتی جهانی دست یافت و در طول سالیان متمادی به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای اتومبیل باقی ماند. معنای ستاره سه‌پر درون دایره نقره‌ای هم برای نشان دادن شعار مرسدس بنز کامل‌تر شد. مطمئناً این ستاره هنوز هم هدف جاه‌طلبانه این برند را برای تسلط بر صنعت خودرو در سه جنبه نام برده نشان می‌دهد، اما اکنون می‌توان این سه‌پر را به عنوان نماینده‌ای از گذشته، حال و آینده مرسدس بنز هم شناخت.

امروزه مرسدس بنز برندی با تاریخچه غنی، محصولات فعلی چشمگیر و نویدبخش آینده درخشان خودروسازی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم هم آن را مترادف با زیبایی، عملکرد فنی بی‌نقص و اعتماد می‌دانند. بنابراین این ستاره سه‌پر نه‌تنها معنای اوریجینال و قدیمی خود را حفظ کرده، بلکه به طرفداران اجازه می‌دهد تا آزادانه این لوگو را به میل خود تفسیر کنند. موردی که تنها باعث زیباتر شدن آن می‌شود.

منبعHotcars

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی