خوزستان رکورددار خرید گندم در کشور شد


خوزستان رکورددار خرید گندم در کشور شد

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان با اشاره به جایگاه شاخص این استان در تولید گندم در کشور گفت: با خرید حدود یک میلیون و 350 هزار تن گندم ، خوزستان در سال زراعی جاری رکورد بالاترین میزان خرید گندم در میان استان‌های کشور را به دست آورد.

به گزارش ایرنا صادق خلیلیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سال زراعی جاری با تغییر الگوی کشت پاییزه خوزستان در تولید گندم به رکوردی در این زمینه دست یافت.

وی افزود: با وجود اینکه نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش بارندگی در این استان بودیم اما خوزستان موفق شد به رکوردی بسیار خوب در خرید گندم در طول ۲ دهه گذشته دست یابد ضمن اینکه تاکنون ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان گندمکار نیز پرداخت شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: علی رغم شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ، خرید تضمینی گندم در استان خوزستان نسبت به سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.

خوزستان استان‌ برتر در خرید کلزا

وی در ادامه با بیان اینکه خوزستان در خرید کلزا نیز جزو ۲ استان برتر کشور است اظهار داشت: در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش تولید گندم و کلزا ، تولید و خرید گندم و کلزا در استان به صورت قراردادی با کشاورزان انجام شد و نهاده‌های مورد نیاز نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

خلیلیان گفت: در حال حاضر نیز در حال تنظیم الگوی کشت تابستانه هستیم تا همانگونه که الگوی کشت پاییزه با موفقیت اجرا شد موفقیتی نیز در کشت تابستانه داشته باشیم.

استاندار خوزستان با اعلام پایان برداشت محصول گندم در این استان تصریح کرد: میزان تولید گندم در خوزستان از رقم خریداری شده از کشاورزان بیشتر است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد پول گندمکاران خوزستانی بابت فروش تضمینی این محصول به آنها پرداخت شده است گفت: قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم ۱۱۵ هزار ریال بوده که این رقم به کشاورزان کمک کرده و در آمد خوبی نصیب آنها کرد.

خلیلیان تاکید کرد: براساس مدیریت کشت امسال شیوه آبیاری به گونه‌ای اجرا شد که در شرایط خشکسالی به افزایش تولید در گندم دست یابیم و در عین حال مدیریت مزرعه از نظر توسعه مکانیزاسیون و تامین نهاده‌ها نیز اجرا شد.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌های دامی و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.
۲ سال خشکسالی، کم آبی و ناکافی بودن آب ذخایر سدهای خوزستان، تولید بخش کشاورزی استان را تا ۲۵ درصد کاهش داده است.
امسال نیز با تداوم خشکسالی و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان، ممنوعیت و محدودیت کشت‌ تابستانه و آب بر، میزان تولیدات بخش کشاوررزی استان بازهم کاهش می‌یابد.
استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه های زهکشی و آبیاری، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲میلیون هکتار را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟