امسال بیش از 300 تن گل محمدی در خلخال برداشت می‌شود


امسال بیش از 300 تن گل محمدی در خلخال برداشت می‌شود

اردبیل _ ایرنا _ مدیر جهاد کشاورزی خلخال از آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های زیر کشت این محصول کشاورزی در خلخال خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت، بیش از 300 تن گل محمدی مرغوب در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

محمد شاد خاطر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با انجام اقدامات حمایتی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های ترویجی و آموزشی در مناطق مختلف خلخال سطح زیرکشت محصول گل محمدی در این شهرستان ۳۰ درصد نسبت به دو سال گذشته افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با ترویج کشت و پرورش گل محمدی در بین کشاورزان منطقه و توسعه کشت این محصول در اراضی دیم، در آینده نزدیک خلخال تبدیل به قطب تولید این محصول با ارزش کشاورزی در استان اردبیل می‌شود.

شادخاطر اظهار کرد اضافه کرد: در سال جاری و با اختصاص بخشی از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت این محصول ارزشمند، سطح زبرکشت گل محمدی خلخال هم اکنون به ۱۵۰ هکتار افزایش یافته است.

امسال بیش از 300 تن گل محمدی در خلخال برداشت می‌شود

وی ادامه داد: سطح زیرکشت گل محمدی در خلخال ۱۸۵ هکتار است که از این مقدار ۱۶۵ هکتار نهال‌های بارور هستند که بصورت آبی کشت شده، ۲۰ هکتار نهال‌های غیربارور بوده که امسال به سطح زیرکشت اضافه شد و همچنین ۵ هکتار ازاراضی نیز بصورت دیم زیرکشت گل محمدی رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: خلخال بدلیل داشتن شرایط لازم از جمله ارتفاع مناسب از سطح دریا، اراضی مستعد کشاورزی و رطوبت پایین از مناطق بسیار مستعد کشور برای کشت گل محمدی است.

وی گفت: برغم قرار گرفتن نام خلخال در لیست ۴۰ منطقه مستعد برای پرورش گل محمدی در کشور و وجود مناطق مستعد این شهرستان برای کشت و پرورش این محصول، بی‌توجهی در گذشته موجب شده تا در حال حاضر تولید گل محمدی خلخال پایین تر از حد انتظار باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال با بیان اینکه بطور میانگین ۲ هزار کیلوگرم گل محمدی تر در هر هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در گلستان‌های منطقه تولید می‌شود، افزود: تولید محصول در سطح هکتار به عواملی مانند بهره‌وری خاک و همچنین سطح زیر کشت دیم و آبی بستگی دارد.

شادخاطر ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه پیش‌بینی می‌شود از سطح ۱۶۵ هکتار گلستان بارور گل محمدی، ۳۳۰ تن محصول برداشت شود که این میزان در مقایسه با سال قبل رشد ۴۵ تن خواهد داشت.

امسال بیش از 300 تن گل محمدی در خلخال برداشت می‌شود

وی گفت: در سال‌های اخیر توجه خاصی به توسعه کشت گل محمدی در خلخال شده و با توزیع بیش از ۵۰ هزار بوته در بین کشاورزان و باغداران منطقه و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در آینده میران برداشت این محصول نزدیک به ۲ تا سه برابر میزان تولید فعلی افزایش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: در حال حاضر ۲ واحد کارگاه گلاب‌گیری بصورت نیمه صنعتی و با ظرفیت تولید هزار لیتر گلاب در این شهرستان راه اندازی شده و فعال است.

امسال بیش از 300 تن گل محمدی در خلخال برداشت می‌شود

به گزارش ایرنا گل محمدی در جهان نه تنها به عنوان یک محصول کشاورزی با خواص غذایی بلکه به عنوان یک دارو در درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی مورد توجه بوده و محصولات فرآوری شده آن در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | دلخوری و ناراحتی شدید رابعه اسکویی از مازیار لرستانی؛ مجری برنامه متعجب شد