پاستورنشینان امروز چه گفتند؟


پاستورنشینان امروز چه گفتند؟

تهران- ایرنا- اعضای کابینه دولت سیزدهم در یک روز گرم از نیمه دوم خرداد، در حیاط دولت از مهم‌ترین مسائل روز با خبرنگاران سخن گفتند: کاهش ساعت کاری از شنبه، تصویب آیین نامه رتبه‌بندی معلمان، تأیید استحکام استادیوم آزادی، رسیدگی فوری به پرونده گرانفروشان در تعزیرات و روشن بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، حیاط دولت امروز هم مانند چهارشنبه‌های هفته‌های گذشته شاهد حضور اعضای کابینه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بود که با پایان نشست هفتگی هیأت دولت، با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنان درباره مسائل روز در حوزه‌های مختلف پاسخ گفتند.

بهادری جهرمی: ساعات کار ادارات از شنبه ۷ تا ۱۳:۳۰ شد

سخنگوی دولت از تغییر ساعت کار اداری از ۲۱ خرداد تا سوم شهریور خبر داد و گفت که بر اساس مصوبه هیأت دولت، ۷ صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه به عنوان ساعت کار تمام ادارات تعیین شد.

«علی بهادری جهرمی» درباره اصلاح ساعت کار اداری در روزهای گرم گفت: بر اساس مصوبه امروز هیأت وزیران مقرر شد ساعات کار تمام ادارات از ۲۱ خرداد تا سوم شهریورماه ساعت ۷ صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه تعیین شود.

وی افزود: بخشی از ساعت کاری به واسطه این تغییر ساعت کاهش می یابد که از سوی مقامات مربوطه در خلال سایر ساعات هفته باید جبران صورت گیرد تا خللی در ارائه خدمات اداری پیش نیاید.

سخنگوی دولت گفت: علاوه بر بحث ادارات، تصمیماتی هم در راستای همان مصوبه قبلی به‌منظور مدیریت مصرف برق در حوزه‌های صنایع و کشاورزی اتخاذ شد که با هماهنگی و همکاری متولیان این دو حوزه صورت خواهد گرفت.

بهادری جهرمی افزود: توافق‌هایی بین وزارت صمت، نیرو و نفت صورت می گیرد تا هر تصمیمی که اتخاذ می شود، خللی به تولید وارد نشود و برق مورد نیاز حوزه کشاورزی و حوزه صنعت در حد توان تأمین شود؛ در عین این‌که اولویت با بخش خانگی است تا شاهد قطعی برق خانگی نباشیم

وی متذکر شد: اگر بتوانیم با همکاری همه مردم در مسیر مدیریت مصرف حرکت کنیم دیگر شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

سخنگوی دولت بر این نکته نیز تأکید کرد که تحقق این موضوع نیازمند همکاری مؤثر آحاد مردم است و اگر مصرف برق خانگی مدیریت شود، می‌توان به عنوان یک دستاورد همگانی جلوی تکرار خاموشی‌های سال‌های گذشته را گرفت و برق سایر بخش‌ها را نیز تأمین کرد.

بهادری جهرمی خبر داد: امروز آیین نامه اجرایی ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در نشست هیأت وزیران مطرح و تصویب شد.

وی افزود: این آیین نامه هفت جلسه در کمیسیون های متعدد دولت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به جایگاه معلمان گرامی و جامعه فرهنگیان موضوع نیاز به بررسی های کامل داشت تا شأن آنها رعایت شود و با در نظر گرفتن تمام جوانب، کلیات آیین نامه به تصویب دولت رسید تا وزارت آموزش و پرورش بتواند در چارچوب این آیین نامه به سمت اجرای هرچه‌سریع‌تر و کیفی‌تر این قانون حرکت کند.

بهادری جهرمی درباره برخی انتقادات نسبت به عدم تطابق آیین نامه دولت با قانون مصوب مجلس برای رتبه‌بندی معلمان توضیح داد: دولت در چارچوب قانون رتبه‌بندی و با هدف اجرای این قانون آیین نامه آن را تصویب کرد و نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که قانونگذار قواعدی را در قالب قوانین مصوب برای اجرا به دولت ارجاع می کند. طبیعتاً هنگام تصویب یک قانون در مجلس هم صددرصد نمایندگان با تمام مفاد یک طرح یا لایحه موافق نیستد و ما در حوزه‌های مختلف شاهد برداشت‌های متفاوت هستیم اما دولت خود را مکلف به اجرای قانونی می‌داند که به تصویب اکثریت نمایندگان مجلس رسیده است.

وی متذکر شد: مصوبات هیأت وزیران پس از تصویب از سوی هیأت تطبیق مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر سوء‌برداشت یا اختلافی وجود داشته باشد، موضوع را به دولت منعکس و دولت هم بر اساس مُرّ قانون اقدام به اصلاح مصوبه می کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص اولویت دولت در عرصه سیاست خارجی و آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان گفت: موضع جمهوری اسلامی روشن است و دولت در عرصه دیپلماسی تعامل با همسایگان را در اولویت قرار داده و این مسیر را در چارچوب حفظ استقلال داخلی پیگیری می‌کند؛ محور این حرکت نیز افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی بین این کشورهاست.

بهادری جهرمی افزود: سازمان توسعه تجارت خارجی که زیرمجموعه وزارت صمت است، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده و یکی از جوامع هدف در بخش تجارت خارجی حوزه آفریقاست که برنامه‌هایی برای تقویت تعاملات در این حوزه در راستای شناسایی بازارها و تسهیل و فراهم سازی زیرساخت‌های توسعه تجارت با این منطقه و تشکیل مراکز تجاری به‌منظور ارائه خدمات به تجار، در دستور کار دولت قرار دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره برنامه دولت برای کنترل گرانی‌های بازار به دنبال اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، گفت: گروهی از کالاها متأثر از ارز ترجیحی بودند و قیمت آن‌ها بر اساس ارز ترجیحی که به وارد کنندگان تخصیص داده می‌شد تعیین می‌شد اما با تغییر شیوه پرداخت یارانه به این کالاها، نرخ جدید آن‌ها تصویب و اعلام شد.

وی افزود: بخش دیگر گرانی‌ها ناظر بر تمامی کالاها، صرف‌نظر از اجرا یا اجرا نشدن طرح عادلانه‌سازی یارانه‌هاست که شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و حامل های انرژی در سطح جهانی هستیم و نرخ برخی کالاها نیز بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تغییر کرده؛ مثلاً نحوه محاسبه عوارض ورودی تا پیش از این مطابق عدد ارز ترجیحی بوده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: هر کالایی که وارد کشور می شود، در زمان محاسبه قیمت یک مبنایی داریم که تا پیش از امسال مبنای محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده اما قانونگذار تکلیفی را در قانون بودجه برای دولت پیش بینی کرد که این نرخ دیگر باید بر مبنای ای. تی .اس محاسبه شود که از نمونه‌های آن می‌توان به حقوق ورودی و سود گمرکی اشاره کرد که باید حدود ۵ تا ۶ برابر آن عدد قبلی محاسبه شود که موجب افزایش قیمت در همه کالاها می‌شود و البته قانونگذار معادل آن نیز پیش بینی درآمد کرده است.

وی اضافه کرد: مثال دیگر این است که در سه ماه پایانی سال گذشته شاهد اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بودیم. دامنه شمول قانون افزایش یافت و حجم مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از کالاهای مختلف اخذ می شود هم افزایش یافت؛ طبیعتاً این حجم مالیات که توسط قانونگذار مصوب شده، بار تورمی را به‌جا خواهد گذاشت و در افزایش قیمت‌ها تأثیر دارد که باید روشن شود افزایش قیمت‌های موجود در بازار آثار عوامل متعددی همچون تورم جهانی، برخی از تصمیمات قانونی یا مقرراتی که آثار گرانی را در پی دارند است.

سخنگوی دولت با بیان این‌که ستاد تنظم بازار در این ایام به‌صورت روزانه تشکیل جلسه می دهد و قیمت‌ها را بررسی می‌کند که قیمت تمام شده این محصول چه میزان باید باشد، اظهار داشت: وقتی دستمزد کارگر امروز با دستمزد کارگر سال گذشته متفاوت می شود، قیمت تمام شده کالا نیز متفاوت می شود و اگر بالاتر از قیمت کالا عرضه شود سازمان تعزیرات با آن برخورد می کند.

بهادری جهرمی در ادامه در خصوص حادثه خارج شدن قطار مشهد - یزد از ریل هم گفت: در این حادثه که حوالی ۵ صبح رخ داد، به دلیل خروج سه واگن از مسیر خود پنج واگن مورد آسیب قرار گرفتند و تعدادی از هموطنان فوت کردند و تعدادی از عزیزان نیز مجروح شده‌اند که به محض وقوع این حادثه دلخراش تمامی مقامات منطقه‌ای به محل حادثه اعزام شدند.

وی ادامه داد: وزیر کشور در همان دقایق اولیه اطلاع از حادثه به‌صورت تلفنی به دولت گزارش اجمالی ارائه کرد و خودشان هم به‌جای این‌که هیأت دولت بیایند، به سمت منطقه رفتند و نیروهای امدادی و اورژانس هم به منطقه اعزام شدند و یک یک فروند هلی‌کوپتر هم به منطقه اعزام شد و با اعزام یک قطار دیگر، مسافران و عموم حادثه‌دیدگان به شهر یزد منتقل شدند.

بهادری جهرمی افزود: رئیس جمهور نیز ضمن تسلیت این حادثه دلخراش به هم میهنان عزیز دستوراتی را به‌منظور تسریع در رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان و تسلی خاطر خانواده‌های جان‌باختگان صادر کردند و موارد اولیه‌ای هم در خصوص علت این حادثه اعلام شد اما چون بررسی نهایی نشده قابل اعلام نیست. باید هم علت وقوع این حادثه مورد بررسی قرار گیرد و هم از تکرار چنین حوادث دلخراشی پیشگیری شود و اگر قصور و تقصیری در این زمینه بوده با متخلفان آن برخورد شود.

خاندوزی: ستاد ویژه‌ای برای برخورد با تخلف کم فروشی نان و آرد تشکیل شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ستاد ویژه‌ای برای بررسی کم‌فروشی آرد و نان تشکیل شده است، گفت: این ستاد به صورت هوشمند در حال رصد موضوع است و با نانوایی‌هایی که نان کمتری نسبت به آرد دریافتی عرضه می‌‎کنند، برخورد قانونی می‌شود.

«سید احسان خاندوزی» درباره اجرای طرح کالا برگ، گفت: از ابتدا مصوبه ستاد اقتصادی دولت این بوده تا زمانی که اجرای آزمایشی کالابرگ به پایان نرسیده و نتایج آن محرز نشده است، اجرای رسمی آن در سطح کشور آغاز نشود.

وی افزود: اجرای این طرح در برخی از استان‌ها به خوبی پیش رفته اما در برخی استان‌ها هم ایراداتی وجود داشت که ناچار شدیم به لحاظ فنی برخی نقاط ضعف را اصلاح کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که پس از بررسی همه‌جانبه ابعاد اجرای طرح و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن، طرح را با کمترین اشکال اجرایی کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور تمام کسانی که مشمول دریافت یارانه نبودند اما خود را مستحق دریافت یارانه می دانستند، به صورت علی الحساب به حساب آنها یارانه نقدی واریز شده و مسدود شده است، گفت: اگر افرادی هستند که اعتراض کردند اما پول علی الحساب به حساب‌های آن‌ها واریز نشده است، مجدداً مراجعه کنند.

وی ادامه داد: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یک ماه فرصت دارد تا بررسی‌های خود را در مورد معترضین به عدم دریافت یارانه نهایی کند. به جهت اینکه دچار در هم آمیختگی حساب‌های اقتصادی، بررسی موضوع سخت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس بانک مسکن از ۲۲ اردیبهشت ماه بازنشسته شده اما همچنان بر سر کار است، گفت: حتماً این موضوع را بررسی می‌کنم و ظرف یک هفته آینده پاسخ آن را به خبرنگاران اعلام خواهم کرد.

خاندوزی در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح جلوگیری از گرانی‌ها، گفت: در ابعاد مختلف فشار هزینه‌ای به اقتصاد ایران در دو ماه اخیر وارد شده است؛ هم به جهت مصوباتی که هزینه تولید را افزایش داد و هم به جهت افزایش قیمت‌های بین‌المللی که موجب شد بسیاری از کالاهای بین‌المللی به ویژه کالاهای اساسی سفره مردم با قیمت بیشتری از خارج خریداری شود و مواد اولیه گران شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور تاکید کردند که برای ۹ ماه باقیمانده سال باید بسته کنترل تورم ویژه ارائه دهیم. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد مکلف شدند که کمک کنند تا این بسته ضد تورمی در مدت زمان باقیمانده از سال ۱۴۰۱ تهیه شود، در این جلسات این بسته آماده و به رئیس جمهور ارائه شده است که در حال اصلاح نهایی بوده و به محض اینکه اصلاحات نهایی اعمال شود به شکل رسمی رونمایی خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد اقدامات برخی نانوایی‌ها در فروش آرد به تولیدکنندگان نان فانتزی و شیرینی فروشی‌ها، گفت: کنترل وضعیت عرضه آرد و نان در کشور بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور است که رصد روزانه در این خصوص دارند؛ در این موضوع با تخلفات حداقلی مواجه هستیم که متاسفانه به جمع کثیری از فعالانه آرد و نان تعمیم پیدا می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه اصرار دارم از اکثریت نانوایان عزیز دفاع کنم، تصریح کرد: ما با یک اقلیت مواجه هستیم؛ اطلاعات تمام کارتخوان‌های نانوایی‌های کشور را از طریق بانک مرکزی اخذ کرده و مورد بررسی قرار دادیم و در کمتر از یک درصد تراکنش‌های نانوایی‌ها دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه این افراد مبلغ بالایی را جابه‌جا می‌کنند و ستاد ویژه‌ای برای بررسی کم‌فروشی آرد و نان تشکیل شده است، گفت: این ستاد به صورت هوشمند در حال رصد این موضوع است و به طور مشخص با شماره کارت و شماره ملی که سوء استفاده می‌کند و یا نانوایی هایی که نان کمتری نسبت به آردی که دریافت میکنند عرضه می نمایند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سجادی: نگرانی درباره سازه ورزشگاه آزادی وجود ندارد و استحکام آن تأیید شده است

«سیدحمید سجادی» در پاسخ به ایرنا در خصوص وضعیت سازه ورزشگاه آزادی متذکر شد: دو تیم کارشناسی استحکام این ورزشگاه را بررسی و تأیید کرده‌اند.

وی افزود: البته اشکالات ظاهری وجود دارد؛ مثلاً تخریب زیر صندلی‌ها در فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد و در آن شکافی نمایش داده شد که این شکاف سطحی است و با مرمت رفع می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان درباره وضعیت سایر ورزشگاه‌های کشور گفت: تمام ورزشگاه‌های قدیمی در حال رصد است و تیم‌های کارشناسی فنی دائماً استحکام این سازه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و کنترل می‌کنند.

سجادی افزود: برای مقاوم‌ سازی هرچه‌بیشتر مجموعه‌هایی مثل آزادی یا مجموعه ورزشی انقلاب و شهید شیرودی و برخی مجموعه‌های سوارکاری کشور که در دست شرکت توسعه است و حدود ۸۵۰ نفر در آنجا مشغول کارند، اقداماتی در حال انجام‌ است.

وی با بیان این‌که وزارت ورزش در سطح کشور دفاتر فنی - مهندسی دارد، تصریح کرد: بخشی از وظایف دفاتر فنی - مهندسی همین‌پایش‌هاست که استحکام سازه‌ها را کنترل می‌کنند و گزارش‌هایی را که به دستشان می‌رسد ارزیابی می‌کنند و هر کجا نیاز به اصلاحات باشد، طبق بودجه‌ای که برایش پیش‌بینی شده، اقدام خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان درباره بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: فدراسیون فوتبال برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در دست اقدام دارد.

وی افزود: وزارت ورزش از برنامه‌های فدراسیون حمایت می‌کند و با آنها دائم در ارتباط و تماس است. وظیفه خود می‌دانیم در کنار آنها باشیم و از آنها حمایت و پیشتیبانی کنیم و آنچه نیاز دارند در اختیارشان قرار دهیم.

سجادی خاطرنشان کرد: این برنامه‌های فنی فدراسیون است و وزارت ورزش در داخل فدراسیون نقش اجرایی ندارد بلکه به وظایف پشتیبانی خود در این زمینه عمل می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به دیگر سؤال ایرنا که در رابطه با بحث گردشگری وزارت ورزش چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ گفت: برای بازی های جام جهانی ستادی در کشور شکل گرفته که ریاست آن بر عهده معاون اول رئیس جمهور است. معاونت‌های مختلف ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت گردشگری، وزارت ورزش و وزارت نیرو در این رابطه دخیل هستند که مأموریت‌های مختلفی به آنها محول شده است.

وی تصریح کرد: مأموریت هر وزارتخانه مشخص است و در ستادی که شکل گرفته گزارشات ارائه خواهد شد و آقای مخبر پس از جمع‌بندی گزارشات دستوراتی را ارائه می‌دهند که وزراتخانه‌ها باید آنها را پیگیری و عملیاتی کنند.

اسلامی: ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.

«محمد اسلامی» در خصوص گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد؛ این اسناد کذایی، یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری است.

وی ادامه داد: این حرکت اخیری که سه کشور اروپایی و آمریکایی انجام داده‌اند و ارائه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران، یک حرکت سیاسی در راستای سیاست فشار حداکثری است که اهداف اصلی آن با پشتوانه فکری و رهبری رژیم صهیونیستی دنبال می‌شود.

اسلامی ادامه داد: موارد اتهامی آنها ۲۰ سال است که به ایران نسبت داده می‌شود، اگر ایران برجام را پذیرفت به این دلیل بود که این اتهام‌ها رفع شود و اعتمادسازی صورت گیرد. البته تفاهمی صورت گرفت که طرف مقابل به آن عمل نکرد و ایران هم‌پذیرفته محدودیتی در بیشتر برنامه هسته ای خود داشته باشد، اما اکنون با این قطعنامه به اول خط برگشته‌ایم و دوباره همان داستان‌هاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ایران ماه‌ها مذاکره کرده و متن توافق تمام شده و مورد تحریم‌ها گفت‌وگو شده است، اکنون رژیم صهیونیستی با عملیات تروریستی و تخریبی و با زیاده گویی و یاوه‌گویی کشور را تهدید می‌کنند که اگر دیپلماسی برنامه هسته ای ایران را متوقف نکنید ما متوقف می‌کنیم! مگر قانون جنگل است؟!

وی تأکید کرد: این یک حرکت سیاسی در تداوم فشار حداکثری است، ایران حداکثری همکاری را با آژانس داشته است. ما دو تا سه درصد ظرفیت هسته‌ای جهان را داریم اما حدود ۲۵ درصد بازرسی‌ها را از ما انجام می‌دهند. این اتهامات نخ نما شده و مزاحمت‌های بیشمار آنها پایان ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این حرکت روانی و فشار به مردم ایران است ما دقیقا بر اساس ضوابط آژانس کار می‌کنیم و هیچ گونه فعالیت ما نیست که تحت نظارت آژانس نباشد. ما این اتهامات را نمی‌پذیریم و از این عملیات روانی سنگین آنها عقب نشستی نمی‌کنیم باقی مانده حسن نیتی در برجام داریم اگر نخواهند به تعهدات خود عمل کنند ما از باقی مانده حسن نیت خود تجدید نظر می کنیم.

اسلامی گفت: ما در چارچوب پادمان حرکت می‌کنیم نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر آنچه که در قالب برجام تعریف شده بود، به‌خاطر حسن نیت بوده است.

وی درباره روند غنی سازی و بیانیه احتمالی شورای حکام گفت: جریان صنعتی تولیدی ایران برقرار است و ما احساساتی رفتار نمی‌کنیم. ما یک برنامه داریم و قانون اقدام راهبردی مجلس تکالیفی را برای ما تعریف کرد و بر اساس آن حرکت می‌کنیم که پنهان نیست.

سلاجقه: برای حل مشکل ریزگردها دبیرخانه منطقه‌ای تشکیل می‌شود

رئیس سازمان محیط زیست از تشکیل قریب‌الوقوع دبیرخانه‌ای برای پیگیری موضوع ریزگردها و سفر هفته آینده خود به ترکیه، امارات و کویت برای رایزنی برای حل مشکل آلاینده‌ها خبر داد.

«علی سلاجقه» گفت «در نشستی که با سفرای پانزده گانه داشتیم موضوعات مربوط به آلاینده‌ها و گرد و غبار مطرح شد».

وی ادامه داد: هفته آینده در این خصوص سفری به کشور امارات،ترکیه و کویت خواهم داشت تا هم موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کنیم و هم پیش درآمدی بر نشست وزرای محیط زیست باشد.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: در حال حاضر ترکیه که پیش از این مشکلی با ریزگردها نداشت، در روزهای گذشته دچار مشکل گرد و غبار شد و همه کشورها به این نتیجه رسیدند که دبیرخانه متمرکزی برای حل مشکل گرد و غبار تشکیل شود که جمهوری اسلامی ایران کارهای مقدماتی آن را شروع کرده است.

سلاجقه ابراز امیدواری کرد در نشست وزرای محیط زیست، برای یک میثاق‌نامه منطقه‌ای تفاهم صورت گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: رئیس جمهور در شورای عالی محیط زیست تأکید کرد که باید همکاری منطقه‌ای شکل بگیرد و در این راستا سفرهایی به عراق و سوریه داشتم و مقامات این کشورها در جریان مذاکرات موافق بودند که باید اقدامی میدانی و عملیاتی برای حل مشکل انجام شود.

رئیس سازمان محیط زیست درباره دستاوردهای سفرش به عراق و سوریه توضیح داد: این سفر برای شناسایی کانون‌های گرد و غبار انجام شد و اولین دستاورد آن هم این بود که از فضای تفاهم‌نامه‌نویسی برای حل مشکلات خارج و وارد فضای عملیاتی شدیم.

سلاجقه با بیان این‌که این رویکرد مثبتی است که کشورها پذیرفتند باید کار میدان انجام شود و تفاهم‌نامه‌ها کارگشا نیست، متذکر شد: در همین راستا مقرر شد کارگروه‌های مشترکی در سطح وزرای جهاد کشاورزی و نیرو تشکیل شود تا با ادامه این جلسات به یک نقشه عملیاتی دست یابیم.

رحیمی: گرانفروشی‌ها با اولویت در تعزیرات بررسی می‌شود

وزیر دادگستری از تشکیل شعب ویژه‌ در سازمان تعزیرات حکومتی برای بررسی گرانفروشی‌ها خبر داد و گفت که این پرونده‌ها با اولویت و در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

«امین‌حسین رحیمی» در خصوص روند رسیدگی به موضوع گرانی‌ها گفت: اصناف و مسئولان بازرسی پرونده‌های زیادی را به سازمان تعزیرات ارسال کرده‌اند.

وی با بیان این‌که شعب ویژه‌ای در سازمان تعزیرات برای بررسی این پرونده‌ها تشکیل شده و رسیدگی به این پرونده‌ها با اولویت و در اسرع وقت انجام می‌شود، ادامه داد: در ایام تعطیلات خرداد با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور، رؤسای شعب تعزیرات در محل کارشان حاضر شدند و بیش از ۱۹ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر دادگستری با تأکید بر این‌که پرونده‌ مربوط به‌ گرانفروشی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی می‌شوند، در عین حال درباره علت طولانی شدن روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها گفت که گزارش‌های ارجاعی تخلفات در این حوزه بسیار زیاد است.

رحیمی در پاسخ به سؤالی درباره حادثه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان هم اظهار داشت: قوه قضاییه و دادستانی کل استان خوزستان با بررسی‌ موضوع پرونده‌ای در این خصوص تشکیل داده‌اند که در حال تحقیق از عاملان و مقصران حادثه هستند.

ضرغامی: دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر هستیم

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دستور کار دولت است.

«سید عزت‌الله ضرغامی» در این باره گفت: جلساتی برای بررسی راهکارهای استفاده حداکثری از ظرفیت مسابقات جام جهانی فوتبال قطر در حوزه گردشگری و صنعت توریسم برگزار می‌شود و چند وزارتخانه و نهاد در کمیته‌ای برای این منظور عضو هستند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش گفت که روز گذشته در پی یک گزارش به چند شهر شمالی به ویژه کلاردشت سفر کرده و با تأکید رئیس جمهور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی مصوب شد اگر قرار باشد آن منطقه کلاً در اختیار میراث فرهنگی باشد، در صورت عدم امکان خرید برای تملک اراضی مردم، زمین های اطراف که در اختیار مراتع و جنگلداری هستند به‌صورت معوض در اخیتار مردم قرار گیرد تا در حق کسی ظلم نشود.

مرتضوی: شاخص‌های توسعه خرمشهر و آبادان را ارتقاء می‌دهیم

معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به تدوین طرح توسعه خرمشهر و آبادان در این معاونت، گفت که با اجرای این طرح، شاخص‌های توسعه در این دو شهرستان‌ به سطح متوسط کشوری خواهد رسید.

«سید صولت مرتضوی» گفت: رئیس جمهور در ایام نوروز به‌منظور بازدید از منطقه شلمچه، خرمشهر و آبادان به خوزستان سفر کرد و در آن سفر دستور داد حوزه معاونت اجرایی طرح توسعه این شهرستان‌ها را تدوین دولت کند.

وی با بیان این‌که تاکنون چندین جلسه کارشناسی برای تدوین این طرح برگزار شده، افزود: آخرین جلسه کارشناسی و مدیریتی در جریان سفر به استان خوزستان برگزار و تقریباً به یک جمع‌بندی رسیدیم که به صورت مُدوّن تقدیم دولت می‌شود تا شاخص‌های توسعه در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان را به شاخص‌های متوسط کشوری برسانیم.

اوجی: وضعیت فروش فرآورده‌های نفتی ایران خوب است

وزیر نفت گفت: وضعیت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران خوب است.

«جواد اوجی» وزیر نفت درباره وضعیت فروش نفت اعلام کرد: وضعیت فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران خوب است.

وزیر نفت در هفته‌های گذشته نیز با اشاره به برنامه وزارت نفت برای شناسایی بازارها و مشتریان جدید نفت کشورمان گفته بود که ایران نفت خود را به قیمت خوبی می‌فروشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی