حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری وسیع بود


روز قبل صحن شورای شهر پر بود از انتقادات، واکنش‌ها و تذکرات اعضای شورای شهر به ماجرای حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران. در همین رابطه رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمندشورای اسلامی‌شهر تهران گفت: حمله سایبری به سامانه‌هایشهرداری خدمات‌رسانی را قطع نکرده است. احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درباره حمله سایبری بهسامانه‌های...

روز قبل صحن شورای شهر پر بود از انتقادات، واکنش‌ها و تذکرات اعضای شورای شهر به ماجرای حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران.
در همین رابطه رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمندشورای اسلامی‌شهر تهران گفت: حمله سایبری به سامانه‌هایشهرداری خدمات‌رسانی را قطع نکرده است.
حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری وسیع بود
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران درباره حمله سایبری بهسامانه‌های شهرداری اظهارداشت: سطح حمله سایبری بهسامانه‌های شهرداری وسیع بوده است. دغدغه شهرداری و شورایاسلامی‌شهر تهران این بوده که خدمات رسانی به شهروندان دچاراختلال نشود.
عضو شورای اسلامی‌شهر تهران همچنین گفت: با تلاش شبانهروزی که در روزهای اخیر صورت گرفت، دیروز دوشنبه ۱۶خردادماه به عنوان اولین روز پس از تعطیلات، ما شاهد این بودیمکه بسیاری از سیستم‌ها فعال بوده و خدمات ارایه می‌دادند.
وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف از جمله مترو و سازمان میوهو تره بار، خدمات خود را ارایه دادند و مشکلی در این مسیر ایجادنشد، گفت: هیچ اختلالی در مجموعه به وجود نیامد و در حالحاضر حوزه شهرسازی، دفاتر فنی، اتوبوسرانی و مترو به فعالیتخود ادامه می‌دهند.
صادقی افزود: گام بعدی ما رفع مشکل کامل سامانه اتوبوسرانیشهرداری تهران است که به زودی رفع اختلال خواهد شد.
• برنامه‌ریزی موساد و منافقین برای اختلال در سامانه‌ها
در همین رابطه رییس شورای شهر تهران نیز گفت: موساد ومنافقین با همکاری یکدیگر قصد اختلال در سیستم شهرداری راداشتند که موفق به انجام کامل آن نشدند.
مهدی چمران، در شصت و هشتمین جلسه شورای اسلامی‌شهرتهران درباره هک کردن سیستم‌های شهرداری گفت: برنامه ریزیمفصلی از سوی موساد و منافقین و همکاری تمام ضد انقلاب‌هاصورت گرفت و با برنامه ریزی دقیق و مفصلی که از قبل صوتگرفته بود آنها تصمیم گرفتند تا در ایام سالروز ارتحال امامخمینی سیستم‌ها را هک کنند اما به لطف خدا و قداست امام راحلآنچه که این افراد می‌خواستند انجام دهند محقق نشد و با قدرتدوستان ما در شهرداری این اقدام در حد انتشار چند تصویر موهنبود.
وی ادامه داد: درست است که سیستم‌ها دچار اختلال شدند اما ازامروز این سیستم‌ها فعال می‌شوند و برنامه ریزی این ضدانقلابیون منتفی شد البته رها شدن شهرداری و عدم اضافه شدننیروی متخصص در چند سال گذشته غیر مؤثر نبوده است و بایداین نقص‌ها را جبران کنیم.
• شهرداری حمله سایبری را خنثی کرد
نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه دشمنان بدانندسربازان مردم در عرصه فضای مجازی و پدافند سایبری از حقوقآنها دفاع خواهند کرد، گفت: حمله سایبری، امتحان بزرگی برایسازمان فاوا بود که توانست با قدرت نسبت به این حمله مقابله کندو سطح خدمات در حال رسیدن به شرایط عادی است.
به گزارش فارس، پرویز سروری درباره حمله سایبری به سامانه‌هایشهرداری تهران، خاطرنشان کرد: تقابلات سایبری امری متداول دردنیاست و قرن جدید قرن تقابل‌های سایبری است و هر کشوریمی‌خواهد پیشرفت کند باید قدرت سایبری داشته باشد.
سروری با بیان اینکه در این حمله سایبری به شهرداری تهران،شهرداری نشان داد چه قابلیت بزرگی دارد، اظهار کرد: شهرداریتوانست تقابل کرده و عملیات را خنثی کند و دشمن نشان داد حملهاصلی به خدمات‌رسانی به مردم و هدف، ایجاد نارضایتی بین مردماست. این حادثه ما را مجاب کرد که توجه بیشتر و عمیق تری بهزیرساخت‌های سایبری شهرداری داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم حتی یک ساعت اخلال درخدمات رسانی صورت بگیرد، گفت: این حمله سایبری، امتحانبزرگی برای سازمان فاوا بود که توانست با قدرت نسبت به اینحمله نسبتا بزرگ مقابله کند و سطح خدمات در حال رسیدن بهشرایط عادی است.
نایب رییس شورای اسلامی‌شهر تهران درباره عدم ایجادزیرساخت‌های امنیتی در گذشته و تاثیر آن در حمله سایبری اینروزها و با تأکید بر اینکه این شرایط مصداق ترک فعل است، یادآورشد: باید تلاش کنیم مشکلات برطرف شود. از طرفی باید با کسانیکه کوتاهی کردند، برخورد صورت بگیرد. عقب ماندگی و ترک فعلصورت گرفته باید جبران شود و بتوانیم قدرت فاوا را که قابلیت‌هایزیادی دارد، تقویت کنیم چراکه ظرفیت و زمینه آن وجود دارد.
وی تأکید کرد: دشمنان بدانند سربازان مردم در عرصه فضایمجازی و پدافند سایبری از حقوق مردم دفاع خواهند کرد.
• شهرداری سند راهبردی پدافند غیرعامل را اجرا کند
مهدی عباسی یک عضو دیگر شورای شهر تهران هم گفت: شهرداریتهران به عنوان یک نهاد خدمات رسان ،ضرورت دارد که موضوعپدافند غیر عامل را به طور عام در تمام حوزه‌های ماموریتی و درحوزه سایبری به طور ویژه و به‌عنوان یک اولویت اصلی واساسی مورد توجه قرار دهد.
وی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال‌‏های اخیر کشور ما با اشکال تازه و جدیدی ازحملات سایبری مواجه شده و بیم آن می‌‏رود که این حملات تداومپیدا کند. گفت: عملی شدن برخی حملات سایبری به مراکز حساسکشور مانند حمله به سامانه سوخت و پمپ بنزین‌ها به دنبالحملات سایبری به مراکز هسته‌ای و هک شدن سایت‌های اینترنتیِمراکزی مانند هواپیمایی ماهان گویای آن است و بازدارندگیسایبری را بیش از پیش با اهمیت کرده است.
وی ادامه داد: حملات سایبری در لیست خطرات جهانی رتبه پنجمرا در سال 2020 به خود اختصاص داده است. جلوگیری از آسیبدر فضای سایبری، سازوکار‌های لازم را می‌طلبد. کارآمدی در عرصهسایبری مستلزم شناخت دقیق حوزه آفندی و پدافندی و تدوینراهبرد‌هایی بر اساس نظریه پایه بازدارندگی در فضای سایبریاست که متأسفانه مورد غفلت واقع شده است. با توجه بهشهرنشینی حدود 75 درصد جمعیت کشور، اهمیت توجه ویژه بهپدافند غیر عامل مردم محور و ارتقای تاب آوری شهری دو چندانمیشود. اهمیت فضای سایبر در نظر رهبر انقلاب به حدی است کهمی‌فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رییس فضایمجازی کشور می‌شدم» که این بیانات اهمیت فضای مجازی را بهعنوان بخش مهمی‌از فضای سایبر را نشان می‌دهد. مقام معظمرهبری در ابتدای سال ۹۹ و در سخنرانی نوروزی نیز خطاب بهملت ایران فرمودند: «امروز قوت در فضای مجازی حیاتی است؛امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه دنیا؛ ویک عده‌ای همه کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛قوت در این زمینه حیاتی است. یا مثلاً قوت در زمینه بهداشت ودرمان حیاتی است؛ که بحمدالله در این زمینه محققان و پزشکانمانو کسانی که در این راه خبره هستند کار زیادی انجام داده‌اند.»
عباسی گفت: به دلیل گستردگی حملات سایبری و آثار آن،دربرگیری آن دو حالت است: حملات به مراکز محدود که ارزشامنیتی دارد و حملاتی که گستردگی بالا دارد و هدف اختلال درزندگی روزمره مردم است. حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ایتجربه شده در کشور از نوع اول و حمله به سامانه سوخت و پمپبنزین‌ها و اخیرا سامانه‌های شهرداری تهران از نوع دوم است. باوجود تاکیدات در قوانین و اسناد بالادستی از جمله برنامه ششمتوسعه کشور تحقق تکالیف ماده 107 و 109 آن برنامه در بعددفاعی آنگونه که باید عملی نشده است.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۰۷ قانون برنامه ششم در جهتافزایش ظرفیت‌های قدرت نرم و دفاع سایبری و تأمین پدافند وامنیت سایبری برای زیرساخت‌های کشور، طرح جامع دربرگیرندهتوسعه قدرت نرم دفاعی و سایبری و مقابله با جنگ نرم با مشارکتستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی‌ایراندر سال اول اجرای قانون برنامه تهیه می‌شود و پس از تصویبشورای عالی فضای مجازی از سال دوم اجرای این قانون به اجرادر می‌آید.
این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین بر اساس ماده ۱۰۹- قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است مطابق مصوباتشورای عالی فضای مجازی و هماهنگی سازمان پدافند غیرعاملاقدامات ذیل را به عمل آورد:الف ـ ایجاد سامانه پدافند رایانیکی(سایبری) ب ـ افزایش سطح آموزش رایانیکی (سایبری) مدیران وکارکنان دستگاه‌های اجرائی به منظور جلوگیری از نفوذ و مختلکردن سامانه (سیستم)‌های نرم افزاری دستگاه ذیربط و توسعهآمادگی‏ها، میزان تحقق این تکالیف نیز در‌ هاله‌ای از ابهام است.
به گفته وی سند راهبردی پدافند سایبری کشور ابلاغ شده که براساس چشم انداز تعریف شده در این سند، شکل‏‌گیری نظام پدافندسایبری هوشمندانه، انحصاری، ابتکاری، عمیق، لایه بـه لایـه،بـومی‌و پیشگیرانه، شبکه‌ای، گسترش یافته و سلسله مراتبی،چابک و منعطف مورد نظر است و راهبردهای تحقق این نظام در 25 بند مشخص شده که از جمله مهمترین راهبردها «طراحی، پیادهسازی و اجرای نظام پدافند سایبری در مقابل تهدیـدات و حمـلاتسـایبری بـا ویژگی بومی‌سازی فرآیندها، نظامات و استانداردها،پروتکل‌ها، رویه‌ها و روال‌ها»، «ساماندهی و ارتقا دانشی وبکارگیری منابع انسانی متخصص درحوزه پدافند سایبری» و«فعال سازی قرارگاه پدافند سایبری و اجرایی کردن نظامات پدافندسایبری» است و از شهرداری تهران انتظار می‌رود که حسبتکالیف این سند بالادستی اقدامات لازم در این خصوص به انجاممی‌رسید که اینکه شاهد بازدارندگی سایبری بودیم.
عباسی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرداری تهران یک نهادخدمات رسان است، ضرورت دارد موضوع پدافند غیر عامل به طورعام در تمام حوزه‌های ماموریتی و در حوزه سایبری به طور ویژهو به‌عنوان یک اولویت اصلی و اساسی مورد توجه قرار گرفته وایجاد و استفاده از همه ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌منظور آمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویایسایبری در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: بر اساس بند3 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف وانتخابات شوراهای اسلامی‌کشور و انتخاب شهرداران مصوب1/3/1375 و اصلاحات بعدی آن، در راستای توسعه قدرت نرم دفاعیو کارآمدی در عرصه سایبری مدیریت شهری تهران نسبت به اجرایسندهای بالادستی از جمله سند راهبردی پدافند غیرعامل شهری وایجاد ظرفیت‌های سایبری (انسانی و فنی) به‌منظور بازدارندگی وآمادگی برای تطابق و تاب‌آوری در شرایط متغیر و پویای سایبریاز شهردار محترم تهران میخواهم تا دستور انجام اقدامات لازمصادر و عقب ماندگی‌های جبران و نتایج اقدامات به شورایاسلامی‌شهر منعکس کنند.
• پیش بینی تمهیدات برای مقابله با حوادث مشابه
در همین رابطه یک عضو دیگر شورای شهر تهران نیز گفت: ازمسوولان شهرداری خواستاریم که مجموعه شهری به تجهیزاتیمجهز شود تا در مقابل حوادث احتمالی مشابه حمله سایبریاخیر آماده باشند.
علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران در صحن شورا دربارهحمله سایبری به شهرداری تهران اظهارداشت: باید ما مدیرانشهری از مردم شهر تهران بابت اختلالاتی که در پی حمله سایبریایجاد شده عذرخواهی کنیم.
وی افزود: امید است با تلاش دوستانمان در شهرداری برای جبرانآسیب‌های وارده در آینده نزدیک شاهد استمرار خدمت‌های بیشترشهرداری باشیم.
این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: به صورت شبانه‌روزیکارشناسان و مجموعه فنی مرتبط در حال تلاش هستند تا مشکلپیش آمده برطرف شود.
قائمی گفت: ضرورت دارد شهرداری تمهیداتی پیش‌بینی کند تابرای مقابله آماده باشندهمچنین ابزارهای لازم، نیروی مورد نیاز وتجهیزات لازم را تامین کنند تا بتوانند خود را در مقابل حوادثمشابه تقویت کنند چرا که دشمنی دشمنان پایان ناپذیر است وشهرداری باید این مسائل را پیگیری کند.
​​​​​​​

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403