جنگ با تغییرات اقلیمی به کمک یخچال های مصنوعی کوهستان


یکی از راهکارهای جدید مبارزه با تغییرات اقلیمی، استفاده از یخچال های مصنوعی کوهستان است که استوپاهای یخی نیز نامیده شده و راه حلی نوآورانه برای مقابله با کمبود آب ناشی از خشکسالی در ماه های تابستان...

جنگ با تغییرات اقلیمی به کمک یخچال های مصنوعی کوهستان

یکی از راهکارهای جدید مبارزه با تغییرات اقلیمی، استفاده از یخچال های مصنوعی کوهستان است که استوپاهای یخی نیز نامیده شده و راه حلی نوآورانه برای مقابله با کمبود آب ناشی از خشکسالی در ماه های تابستان هستند.

به گزارش سیناپرس، یخچال های مصنوعی یا استوپاهای یخی با استفاده از یک سیستم آبیاری ساده ساخته می شوند که برای ذخیره آب شیرین جهت استفاده در ماه های خشک تابستان طراحی شده است.

استوپاهای یخی راه نجاتی برای کشاورزان در طول فصل کاشت بهاره در لاداخ، منطقه ای مرتفع کوهستانی-کویری در حاشیه هیمالیا، فراهم کرده است. این منطقه تقریباً ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما به طور متوسط هر سال فقط حدود ۱۰ سانتی متر بارندگی دریافت می کند.

کشاورزی در این مناطق سرد بیابانی برای بقا حیاتی است و محصولات را فقط می توان طی چند ماه در هر سال کشت کرد. به دلیل تغییرات آب و هوایی، این پنجره کوتاه به سرعت در حال کاهش است. یخچال های طبیعی کوهستان ها طی دهه های اخیر در حال عقب نشینی یا ناپدید شدن بوده و برخی از نگران کننده ترین شواهد را در اختیار دانشمندان آب و هوا قرار داده است که نشان می دهد زمین به طور جدی در حال گرم شدن است.

بر اساس مطالعه ای که در مجله Cryosphere منتشر شده است، زمین در دهه ۲۰۱۰ بیش از 1.2 تریلیون تن یخ از دست داده است. این حجم از ذوب یخ ها افزایش قابل توجهی نسبت به ۷۶۰ میلیارد تن یخ از دست داده شده به طور سالانه در دهه گذشته است و محققان دریافتند که بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۷، سیاره زمین ۲۸ تریلیون تن یخ را از دست داده است. به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت یخچال های طبیعی برای زندگی انسان بسیار مهم هستند، زیرا منبع آب شیرین ضروری به شمار می روند.

به گزارش سیناپرس، به تازگی پژوهشگران راه حلی نوآورانه بر پایه انجماد و ذخیره آب شیرین زمستانی در سازه های بزرگ و سر به فلک کشیده ارائه کرده اند. با کمک این روش می توان به آب در طول سال دسترسی داشته و گفته می شود این یخچال های مصنوعی می تواند به حفظ جوامعی که در این مناطق زندگی می کنند کمک کند. این تکنیک برای اولین بار توسط مهندسی به نام سونام وانگچوک (Sonam Wangchuk) در سال ۲۰۱۳ توسعه یافت.
محققان گروه تحقیقاتی کرایوسفر و تغییرات آب و هوایی در دانشگاه آبردین با کمک پژوهشگرانی از دانشگاه های هند، مردم محلی منطقه لاداخ و پروژه استوپا یخی برای کمک به حل این وضعیت تلاش کرده اند. به گزارش سیناپرس، این تیم مطالعاتی به طور خاص، به دنبال راه هایی برای جلوگیری از یخ زدگی آب در لوله ها و همچنین به دست آوردن درک بهتری از اقلیم های کوچک محلی هستند.

یخچال های مصنوعی چگونه ساخته می شوند؟

مرحله ی ۱

یخچال ‌های طبیعی در طول ماه ‌های زمستان با لوله ‌کشی آب شیرین از ارتفاعات پایین ‌تر با لوله‌ های پلی ‌اتنی ساخته می‌ شوند.

مرحله ۲

آب از طریق لوله ای از پایه استوپای یخی به یک لوله عمودی ساخته شده از آهن گالوانیزه هدایت می شود.

مرحله ۳

هنگامی که دما در شب کاهش می یابد، این آب شیرین از طریق یک آبپاش در بالای این لوله عمودی پمپ می شود. با توجه به دمای زمستانی در منطقه لاداخ که به منفی ۳۰ درجه سانتیگراد می رسد، آب روی یک سازه ساخته شده از چوب و فولاد منجمد می شود.

مرحله ۴

در نتیجه یخ زدن آب، یک ساختار بزرگ از نوع استالاگمیت ایجاد شده و با انباشته شدن یخ، می توان لوله های بیشتری را برای افزایش ارتفاع یخچال مصنوعی و ذخیره حجم بیشتری از آب اضافه کرد.

مرحله ۵

زمانی که هوا گرم و آب کمیاب می شود، یخ های این یخچال های طبیعی به تدریج آب شده و آب شیرین ذخیره شده در یخچال آزاد می شود. این امر برای مردم محلی و محیط زیست منبع ارزشمندی از آب فراهم می کند.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* جنگ با تغییرات اقلیمی به کمک یخچال های مصنوعی کوهستان[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط