مصوبه یارانه‌ای شدن سوخت شناورهای مسافری، گردشگری دریایی را در پی دارد


مصوبه یارانه‌ای شدن سوخت شناورهای مسافری، گردشگری دریایی را در پی دارد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مصوبه تازه هیات وزیران مبنی بر یارانه‌ای شدن 80 درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری که در مسیرهای بین‌المللی تردد می‌کنند، گفت: این تصمیم موجب کاهش چشمگیر هزینه شناورهای مسافری و رونق جدی صنعت حمل ونقل دریایی کشور می‌شود.

مصوبه یارانه‌ای شدن سوخت شناورهای مسافری، گردشگری دریایی را در پی دارد

به گزارش چهارشنبه شب ایران اکونومیست از سازمان بنادر، «مجید علی نازی» با بیان اینکه یکی از مهم ترین موارد در رونق صنعت حمل‌و نقل مسافری دریایی، اقتصادی شدن حمل‌و نقل دریایی و کاهش هزینه‌های مترتب بر شناورها است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد از هزینه‌های مترتب بر عملیات کشتی‌ها، مربوط به سوخت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شناورهای بزرگ مصرف سوخت بالایی دارند، این مسئله موجب می شود هزینه های سوخت بسیار زیاد باشد و مشکلات عدیده‌ای در اقتصادی شدن صنعت حمل و نقل دریایی ایجاد کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه با گران شدن نرخ بلیت، افزایش نرخ تسهیلات و نیز افزایش هزینه‌های صنعت حمل‌و نقل دریایی، استقبال عمومی نسبت به استفاده از این مد حمل و نقل کاهش می یابد، عنوان کرد: باید راهکارهایی در نظر گرفته می‌شد تا هزینه‌ها تا حد ممکن کاهش یابد و این گونه مردم به استفاده از شناورها برای انجام سفرهای دریایی ترغیب شوند.

علی نازی افزود: پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی و به ویژه سازمان بنادر و دریانوردی موجب شد تا شاهد تصویب یارانه ای شدن ۸۰ درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری که در مسیرهای بین المللی فعالیت می کنند در هیات وزیران باشیم.

وی بیان کرد: یارانه‌ای شدن ۸۰ درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری، در کنار تسهیلات و تخفیفات ارائه شده به این شناورها از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در هزینه‌های دریایی و بندری که بیش از ۹۰ درصد است، هزینه‌های عملیاتی این ناوگان مسافری را با کاهش چشمگیر روبرو می کند و موجب می‌شود، شاهد صرفه اقتصادی در صنعت حمل و نقل دریایی باشیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با توجه به مزیت‌های سفرهای دریایی، جذابیت‌ها و زیباییهای سواحل و بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس و دریای عمان و نیز ارتباط دوستانه مردم جنوبی ایران با همسایگان حاشیه خلیج فارس، شاهد رونق جدی و ارتقای صنعت حمل و نقل دریایی در آینده نزدیک خواهیم بود.

علی نازی خاطرنشان کرد: با کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمدها و اقتصادی شدن صنعت حمل و نقل دریایی، امکان رسیدگی، تعمیر و نگهداری و نوسازی شناورها افزایش می یابد و باعث می شود سفرهای ایمن، امن و با کیفیت بیشتر را شاهد باشیم.

به گزارش ایران اکونومیست، به تازگی هیات وزیران با محاسبه یارانه‌ای نرخ سوخت شناورهای مسافری از مبدأ بنادر ایران یا به مقصد بنادر کشور بدون در نظر گرفتن پرچم کشتی‌ها، موافقت کرد.

به این ترتیب وزارت نفت مکلف شد سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها یا شناورهای مسافری یا تفریحی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص دهد.

این مصوبه برای همه شناورهای مسافری مسیرهای داخلی و خارجی اعم از مبادی بنادر ایران یا به مقصد بنادر کشور و بدون در نظر گرفتن پرچم آن شناور قابل اجرا است و بر این اساس، ۸۰ درصد قیمت سوخت مصرفی شناورهای مسافری یارانه‌ای و ۲۰ درصد آن به نرخ بانکرینگ خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه